Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Old Star Dolly Franken

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Old Star Dolly Franken Empty
BerichtOnderwerp: Old Star Dolly Franken   Old Star Dolly Franken Icon_minitimedo 13 okt 2011 - 14:05

Old Star Dolly Franken

Regio | 13 oktober 2011 | bron: Witte Weekblad | auteur: Rina Brants

Old Star Dolly Franken Oldstardollyfranken1hoo
Dolly Franken, op 89-jarige leeftijd nog filmster. (Foto: Jan Aukes)

HOOFDDORP - Daar gaat ze weer, zegt ze wel eens vol zelfspot tegen zichzelf, als ze weer wegrijdt in haar auto. Dolly Franken-Waardenburg (89) is nog aardig actief. Maar dat ze nog eens in een film zou spelen, had de Hoofddorpse dame nooit gedacht.


In haar huiskamer in Hoofddorp, waar de herinneringen aan haar geboorteland 'Indië' nog tastbaar aanwezig zijn, vertelt ze enthousiast over het rolletje dat ze speelde in de film Old Stars, die op 13 oktober in première gaat. 'Het was maar twee, drie minuten hoor', zegt ze relativerend. 'Maar we moesten het wel een keer of twaalf overdoen. En wat een apparatuur! De scène werd op Schiphol opgenomen, in de vip-room en er liepen allemaal reizigers rond.' De drie oudere dames figureerden als fans van een van de spelers van de voetbalclub Swift Boys. Deze club was het middelpunt van de film All Stars. Het verhaal is dat de spelers van die club na jaren, ouder en strammer geworden, terugkeren in Nederland. Ze zijn op doorreis, vandaar de locatie Schiphol. De film All Stars 2 heet dan ook Old Stars. Franken en de twee andere dames heten hen welkom. Franken: 'Ik hoefde eigenlijk niets te zeggen, alleen 'goede reis'. En we moesten die ene donkere speler waar wij fans van waren, een zoen geven. Ook de moeder van regisseur Jean van de Velde speelde mee, die moest aan een speler vragen of hij een foto van ons wilde nemen.'

Vrienden uit Afrika

Hoe komt een 88-jarige dame in een filmcast terecht? Dat heeft enige uitleg nodig. Franken vertelt van haar jeugd in Indonesië waar haar vader planter was. Ze trouwde met Herman Franken en na de overname van Indië moesten de Indische Nederlanders het land uit. Omdat haar man in Nederland geen baan kon krijgen, kwam het echtpaar Franken in Belgisch Congo (het huidige Zaïre) terecht. Daar leerden ze de ouders van Jean van de Velde, de latere regisseur van de film, kennen. Eenmaal in Nederland woonde de familie Franken in Badhoevedorp. De families bleven vrienden. 'Op een gegeven moment vroeg Jean: 'Tante Dol, wilt u niet meedoen in de film, we hebben oudere dames nodig.' En zo kwam ik in die film terecht. En ik geef niets om voetbal!'

De film komt donderdag in de bioscopen. 'Mijn kleinzoon zei: 'Ik ga kijken en dan roep ik heel hard: dat is mijn oma!'.'

Dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Old Star Dolly Franken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Surabaya to Shut Down Dolly by Mid-June
» Prostitution goes online after Dolly closure
» Three sex workers apprehended in Gang Dolly
» Dolly supporters report police to Komnas HAM
» Gang Dolly 18-6-2014 Surabaya, Politiek en de Burgemeester Tri Rismaharini

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: