Ha meneer of mevrouw Bosma, schrijver-ster/auteur/samensteller-ster van dit boek hier. Hoe gaat het met u?
Leuk getracht van u om wat bij te snabbelen met het uitgeven van uw boek, maar ..............
Daar gaan we dan:
Bemerking 1:.........Sinds 1945 zijn meer dan een half miljoen Nederlanders uit de voormalige koloniën hierheen gekomen.......
Vanaf 1960, toen ik voet in Nederland zette, tot zeker begin jaren 1970, kan ik de keren dat ik NEDERLANDER werd genoemd, op de vijf vingers van een hand tellen. Mijn algemene roepnaam was veel al "bruine" of "blauwe" of "aap" of chocoladepop" of "pindapoepchinees" zelfs en ook nog "rijstepikker" en nog een ander aantal benamingen. Beleefder was een enkele, die me dan aansprak met "jullie daar uit dat apenland".
Dus meneer Bosma, bedoelt u met een half miljoen Nederlanders, de totoks en belanda's of telt u de bruintjes ook mee????
Bemerking 2:.......Overheid en migranten zelf hebben daarvoor een grote inspanning moeten leveren.
Ik zou het liever andersom gezegd hebben meneer Bosma, gelet op de importantie. Namelijk: De Indische en Molukse (im)migranten hebben destijds in die (zeer zeker de begin-) jaren, de meeste inspanning moeten leveren. Sommigen zelfs vernederd tot op het bot en op eigen kracht toch geslaagd in het integatie proces. Persoonlijk heb ik nooit enige inspanning/hulp of hoe je het ook noemt, van de Nederlandse regering over me heen gestort gekregen.
Bemerking 3:......Vanaf de eerste repatrieringsgolven uit Indonesië.......
Ik moet heel diep nadenken en heb zelfs het herinneringsvermogen te hulp geroepen van mij bekende oude(re) Indo's en "echte" Nederlanders, maar niente lire. Geen enkele instantie kwam me visiteren/ van mijn kopi toebroek genieten om mij migranten-hulp aan te bieden.
Meneer of mevrouw Bosma, een welgemeend advies aan u: Betrek alstublieft ons Indischen en Molukkers niet in uw kromme vergelijkingen en samenstelling van migrantengroeperingen in Nederland, waarvan enkelen zelfs totaal het spoor bijster zijn in deze huidige Nederlandse samenleving.
Wij Indischen en Molukkers, althans heel velen van ons, hebben het hier in Nederland gered, zonder migranten organisaties of wat dan ook.
Heel velen, heel erg velen, van ons zijn door het stof gegaan en hebben de shit geslikt en zijn geintegreerd. Elke geleende cent van de regering hebben we terugbetaald meneer of mevrouw Bosma.
Doe voortaan uw huiswerk grondig en goed, alvorens u uw hersenskronkels vast legt op papier en er een slaatje uit tracht te slaan.
Met vriendelijke groeten van een melk chocolade pop Henri.