Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Terug uit de kolonien

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Terug uit de kolonien Empty
BerichtOnderwerp: Terug uit de kolonien   Terug uit de kolonien Icon_minitimevr 6 maa 2009 - 22:34

Terug uit de kolonien
U. Bosma
60 jaar postkoloniale migranten en hun organisaties

Levertijd:1 tot 3 werkdagen
Prijs:€ 19,95

Bindwijze:Boek, Ingenaaid (2009-0130-30)
Genre:Geschiedenis algemeen

Terug uit de kolonien 1zf3atc

Sinds 1945 zijn meer dan een half miljoen Nederlanders uit de voormalige koloniën hierheen gekomen. Samen met hun kinderen gaat het om meer dan 6 procent van de huidige Nederlandse bevolking. In het algemeen lijkt hun integratie betrekkelijk geruisloos verlopen. Toch was het voor hen niet gemakkelijk een plaats in de Nederlandse samenleving te vinden. Overheid en migranten zelf hebben daarvoor een grote inspanning moeten leveren.

Nu de multiculturele samenleving tegenwoordig onder vuur ligt, wordt er openlijk getwijfeld aan het nut van migrantenorganisaties voor de emancipatie van nieuwkomers. Ten onrechte, zo laat dit boek zien. Vanaf de eerste repatrieringsgolven uit Indonesië tot en met de hedendaagse pogingen de Antilliaanse probleemjongeren op het rechte pad te brengen, heeft de Nederlandse overheid een beroep gedaan op migrantenorganisaties. Voor de postkoloniale migranten zelf waren de organisaties ondredeel van hun emancipatieproces, dat al sin de koloniale tijd begon en hier in Nederland werd voortgezet.
Dit boek geeft een breed inzicht in de context van de debatten rondom de multiculturele samenleving door zijn lange tijdsperspectief en levendige beschrijvingen van de vestigingsgeschiedenis van een substantieel deel van de Nederlandse bevolking.

Van Stockum
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Terug uit de kolonien   Terug uit de kolonien Icon_minitimeza 7 maa 2009 - 6:12

Ha meneer of mevrouw Bosma, schrijver-ster/auteur/samensteller-ster van dit boek hier. Hoe gaat het met u?
Leuk getracht van u om wat bij te snabbelen met het uitgeven van uw boek, maar ..............

Daar gaan we dan:

Bemerking 1:.........Sinds 1945 zijn meer dan een half miljoen Nederlanders uit de voormalige koloniën hierheen gekomen.......

Vanaf 1960, toen ik voet in Nederland zette, tot zeker begin jaren 1970, kan ik de keren dat ik NEDERLANDER werd genoemd, op de vijf vingers van een hand tellen. Mijn algemene roepnaam was veel al "bruine" of "blauwe" of "aap" of chocoladepop" of "pindapoepchinees" zelfs en ook nog "rijstepikker" en nog een ander aantal benamingen. Beleefder was een enkele, die me dan aansprak met "jullie daar uit dat apenland".
Dus meneer Bosma, bedoelt u met een half miljoen Nederlanders, de totoks en belanda's of telt u de bruintjes ook mee????

Bemerking 2:.......Overheid en migranten zelf hebben daarvoor een grote inspanning moeten leveren.

Ik zou het liever andersom gezegd hebben meneer Bosma, gelet op de importantie. Namelijk: De Indische en Molukse (im)migranten hebben destijds in die (zeer zeker de begin-) jaren, de meeste inspanning moeten leveren. Sommigen zelfs vernederd tot op het bot en op eigen kracht toch geslaagd in het integatie proces. Persoonlijk heb ik nooit enige inspanning/hulp of hoe je het ook noemt, van de Nederlandse regering over me heen gestort gekregen.

Bemerking 3:......Vanaf de eerste repatrieringsgolven uit Indonesië.......

Ik moet heel diep nadenken en heb zelfs het herinneringsvermogen te hulp geroepen van mij bekende oude(re) Indo's en "echte" Nederlanders, maar niente lire. Geen enkele instantie kwam me visiteren/ van mijn kopi toebroek genieten om mij migranten-hulp aan te bieden.

Meneer of mevrouw Bosma, een welgemeend advies aan u: Betrek alstublieft ons Indischen en Molukkers niet in uw kromme vergelijkingen en samenstelling van migrantengroeperingen in Nederland, waarvan enkelen zelfs totaal het spoor bijster zijn in deze huidige Nederlandse samenleving.

Wij Indischen en Molukkers, althans heel velen van ons, hebben het hier in Nederland gered, zonder migranten organisaties of wat dan ook.
Heel velen, heel erg velen, van ons zijn door het stof gegaan en hebben de shit geslikt en zijn geintegreerd. Elke geleende cent van de regering hebben we terugbetaald meneer of mevrouw Bosma.

Doe voortaan uw huiswerk grondig en goed, alvorens u uw hersenskronkels vast legt op papier en er een slaatje uit tracht te slaan.

Met vriendelijke groeten van een melk chocolade pop Henri.
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018

BerichtOnderwerp: Re: Terug uit de kolonien   Terug uit de kolonien Icon_minitimeza 7 maa 2009 - 15:14

Op de site van Indisch Informatie Punt

Debat nav boek Ulbe Bosma 'Terug uit de koloniën. Zestig jaar postkoloniale migranten en hun organisaties'
Op 3 maart jl. werd door het Inst. voor Soc.Geschiedenis in A'dam een debat georganiseerd over postkoloniale identiteitspolitiek en de resultaten daarvan in de praktijk. Het panel bestond uit: Wim Manuhutu (ex dir. Moluks Museum), Esther Captain (projectleider Indisch Erfgoed van de Oorlog, Ministerie VWS en postonderzoeker aan de Universtiteit van A'dam), Chan Choenni (onderzoeker/beleidsmed.Min.VROM), Roy Ashruf (beleidsmed. Surinaams Inspraak Orgaan) en Irene Gumbs(dir. Overlegorgaaan Caraibische Nederlanders).

Aan de hand van een aantal stellingen werd m.b.t. de Indische gemeenschap het volgende geconstateerd:
1. de gemeenschap is, ook door de grote aanpassingsbereid, goed geïntegreerd. Maar daaraan kun je niet afmeten of Indo's individueel gezien goed kunnen functioneren als het gaat om de balans tussen hun eigen geworteldheid/indische identiteit en het opgaan in de Nederlandse gemeenschap.
2. De Indische gemeenschap is weliswaar formeel vertegenwoordigd door het Indisch Platform maar heeft eigenlijk, na de dood van Tjalie Robinson, geen vergelijkbare 'politieke stem' meer die Indische mensen met elkaar verbindt;
3. De verbondenheid tussen Indo's en andere migrantengroepen komt met name tot uitdrukking in persoonlijke relaties met vertegenwoordigers van andere migrantengroepen en debatten met, bijvoorbeeld, feministische vertegenwoordigers vanuit de verschillende migrantenorganisatie;
4. Er is géén sterke behoefte van Indo's om zich in Indonesië te vestigen; wel de behoefte de woonplekken van weleer in Indonesië te bezoeken;
5. Wat betreft de vraag of de overheid inmiddels alles gedaan heeft om erkenning te bieden aan de Indische groep werd opgemerkt dat dit globaal weliswaar het geval is, maar er ook nieuwe vormen van erkenning aan de orde zijn richting Indonesische gemeenschap, zoals b.v. de hulp die nu geboden gaat worden aan de inwoners van Rawagedeh als vorm van erkenning van het leed dat daar tijdens de politionele acties is aangericht bij de dorpsbevolking. Die vorm van erkenning wordt ook erg gewaardeerd vanuit de Indische gemeenschap in Nederland vanwege de historische betrokkenheid bij de positie van de Indonesische bevolking.

NB. Persoonlijke waarneming Rick van den Broeke: Opvallende teneur in het debat was dat vooral de relatie overheid- migrantenorganisaties de rode draad vormde in de discussie, maar betrekkelijk weinig gesproken werd over de sociale acceptatie van de verschillende migrantengroepen door de Nederlandse bevolking zelf.
http://www.tileng.nl
wu

wu

Aantal berichten : 6613

BerichtOnderwerp: Re: Terug uit de kolonien   Terug uit de kolonien Icon_minitimezo 5 apr 2009 - 20:46

Postkoloniale geschiedenis in Nederland

In het kielzog van Lizzy van Leeuwen met Ons Indisch erfgoed volgt Ulbe Bosma met Terug uit de koloniën.
Van Leeuwen bood ons een uitgebreide blik op Indisch Nederland van na de Tweede Wereldoorlog tot op heden. Ulbe Bosma verdiept die periode door heel postkoloniaal Nederland onder de loep te nemen. Naast Indo's komen Molukkers, Surinamers, Antillianen en Arubanen aan bod. Vergeleken met ex-koloniale mogendheden zoals Engeland en Frankrijk, is het 'postkoloniale debat' in Nederland nooit van de grond gekomen. Wij spreken liever van het 'multiculturele drama' en zoomen dan in op de 'arbeidsmigranten'. Bosma maakt wel uitstapjes naar die groep, maar blijft verder stevig bij de les. Met zijn brede kennis is het soms jongleren en koorddansen geblazen. Hij weet een interessant en hopelijk invloedrijk verhaal te maken met wat Nederland bij voorkeur onder het tapijt zou vegen.

Alfred Birney

Terug uit de Koloniën - Ubbe Bosma
Bert Bakker, €19,95

AD - Boeken 4-4-09
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Terug uit de kolonien   Terug uit de kolonien Icon_minitime

Terug uit de kolonien
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kinderboeken over de Nederlandse koloniën
» KRUIT! Gedeeld verleden Nederland en haar koloniën
» 14 november 2012: Lezing met Andreas Weber: Wetenschap in de koloniën
» 18 oktober 2009: Lezing: De parels en de kroon. De monarchie en de koloniën
» ‘Ik kom terug’ - Adriaan van Dis

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum