Playboy Haram Door: Thijs Plug
Gepubliceerd: maandag 7 november 2011 21:56
Update: dinsdag 8 november 2011 06:48
De hoofdredacteur van Playboy Indonesië zat een jaar in de gevangenis vanwege ‘onzedelijk gedrag’. Het vonnis, tot stand gekomen onder grote druk van moslim-hardliners, werd uiteindelijk nietig verklaard. Nog steeds leeft Erwin Arnada ondergedoken. Een jaar na zijn vrijlating geeft hij voor het eerst een interview.
Het was misschien wel de saaiste Playboy ooit. Naast wat interviews met lokale beroemdheden viel er in het hele nummer nog geen side-boob te bewonderen. De gemiddelde Burda brengt onanisten over het algemeen meer gerief dan Playboy nummer één, jaargang één die in 2005 in de Indonesische schappen lag. Lezers vraten het blad echter als warme roti: niet minder dan 100.000 exemplaren gingen er in een maand – in discrete verpakking – over de toonbank van kiosken. Een groot succes voor initiatiefnemer Erwin Arnada, de jonge uitgever en hoofdredacteur die het had aangedurfd om deze titel op de grootste islamitische markt ter wereld te introduceren.
‘Ik wist dat we kritiek zouden krijgen’, vertelt Arnada vijf jaar later vanuit zijn schuiladres op Bali. ‘Natuurlijk, in Indonesië zijn de moslim-hardliners zeer invloedrijk en je kon op je vingers natellen dat die niet blij zouden zijn. Om dat te ondervangen, heb ik ze, nog voordat het eerste nummer uit was, uitgenodigd voor een gesprek. Toen ze het blad zagen, zeiden ze: prima, niets aanstootgevends aan. Het enige wat ik even moest doen, was de naam veranderen. Het ging ze alleen om de titel ‘Playboy’, daar konden ze niet mee leven. Dat verzoek heb ik geweigerd, zo kinderachtig. Daarop deelde de leider van FPI (beter bekend als het Muslim Defenders Front, een van de grootste extremistsiche moslimorganisaties in Indonesië, TP) me mee dat hij terug zou komen met zijn ‘soldaten van Allah’. Tja, daar was dus geen woord van gelogen.’
Vies blaadje
Tijdens de maanden die volgden stonden er constant honderden mensen voor de deur van de redactie in Jakarta. Arnada: ‘Het is een vreemde gewaarwording om mensen te horen scanderen dat je een vijand van de islam bent en dat je dood moet. Maar bang ben ik nooit geweest. Pas toen ze het huis van mijn ouders overhoop haalden en een van mijn medewerkers aanvielen, besefte ik dat het gevaarlijk was. Toen heb ik besloten om de hele operatie naar Bali te verplaatsen. Op Bali is men toleranter. Op Java hebben de extremisten vrij spel, maar op Bali moeten ze ze niet.’
De politiek liet Arnada intussen keihard vallen, bang voor de invloedrijke moslimlobby. Toen de Playboy-redactie in brand werd gestoken, reageerde de president van Indonesië met de nauwelijks zalvende woorden dat het ook wel een erg vies blaadje was. En toen Arnada aangifte deed van bedreiging, reageerde het OM door een onderzoek naar hém in te stellen. Onder druk van de FPI werd Arnada in 2010 tot twee jaar veroordeeld vanwege onzedelijk gedrag. Op het vliegveld werd hij door twee trucks vol militairen opgewacht. ´Journalisten zijn klaarblijkelijk heel bedreigend voor de staat. Maar gek genoeg zie ik het leger nooit als er weer een journalist wordt vermoord als hij een Indonesisch corruptieschandaal aan het licht brengt. Het is droevig gesteld in mijn land.’
Mes op de keel
Hij werd – pesterijtje van de aanklager – opgesloten in dezelfde vleugel als de moslimterroristen. ‘Ik werd constant bedreigd. Ik ben wel een paar keer in de hoek gezet met een mes tegen mijn keel. Maar ik heb daar ook vrienden voor het leven gemaakt. Indonesië heeft veel politieke gevangen, en dat is goed, intelligent gezelschap. Zo deelde ik een cel met het voormalige hoofd van de nationale bank en met de hoogste politiebaas van Jakarta. Ik heb nog nooit zoveel intellectuele gesprekken gevoerd als in de gevangenis.’
Precies een jaar geleden werd Arnada alsnog vrijgesproken toen het hooggerechtshof bij hoge uitzondering zijn eigen vonnis ongeldig verklaarde onder grote druk van internationale mensenrechtenorganisaties. De voormalige hoofdredacteur werkt aan een boek vanuit zijn onderduikadres in Bali. ‘Al klinkt dat erger dan het is: ik heb uitzicht over zee vanuit mijn villa.’ Playboy Indonesië is niet meer. ‘Ik had er gewoon geen trek meer in. Mensen zeggen wel eens dat de moslim-hardliners hebben gewonnen, omdat Playboy niet meer uitkomt. Zo zie ik het niet. Ik heb deze strijd gewonnen, man. Ik heb er verdomme een jaar van mijn leven voor gegeven. Ik zou morgen weer kunnen beginnen met Playboy. Maar ik heb mijn punt gemaakt. Playboy is voor mij het verleden, ik zoek weer naar iets nieuws.’
DePers.nl
onze eerdere berichten:
30-08-2010:
Redactiechef Playboy krijgt in Indonesië twee jaar cel 10-10-2010:
Uitgever Indonesische Playboy gearresteerd 08-01-2011:
In cel voor Playboy zonder bloot