Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Lekker weg in Den Haag

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Lekker weg in Den Haag Empty
BerichtOnderwerp: Lekker weg in Den Haag   Lekker weg in Den Haag Icon_minitimedo 22 dec 2011 - 14:32

Lekker weg in Den Haag

22 december 2011, 11:28


Den Haag heeft alles in huis om een weekendtrip perfect te maken. Interessante musea, leuke shops, goede restaurants, fijne cafeetjes, gezellige straatjes en groene plekjes. Kortom, het politieke hart van Nederland is een plek om van te houden.

Met de fiets door historisch Den Haag
Den Haag is de koninklijke hoofdstad van Nederland en de stad van de regering en het parlement. Hier klopt het politieke hart van Nederland. Ondanks zijn wereldse allure doet deze elegante stad knus aan. Dat merk ik nog meer als gids Danny me op de fiets door zijn stad en langs de vele hofjes gidst. Het ene gezellige straatje komt uit op het andere. Zelfs het Binnenhof en Paleis Noordeinde, het werkpaleis van koningin Beatrix, lijken eerder toegankelijke en mooie historische gebouwen dan politieke bolwerken.

Hagenezen en Hagenaars
Een belangrijk weetje is het verschil tussen Hagenezen en Hagenaars. Den Haag bestaat voor ongeveer de helft uit zandgrond en de helft uit veengrond. De grond waarop je geboren werd, bepaalde of je nu Hagenaar (zandgrond) of Hagenees was. Nu wordt het onderscheid eerder gemaakt op basis van het feit of je nu binnen of buiten Den Haag geboren bent. Zeker na het programma ‘Oh Oh Cherso’ vinden de Hagenaren het helemaal niet leuk meer om verward te worden met de Hagenezen.

Hollandse en Vlaamse meesters
In het Mauritshuis ontmoet je de Hollandse meesters. Meesterwerken zoals ‘Het meisje met de parel’ van Johannes Vermeer of ‘Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp’ van de hand van Rembrandt kun je er bewonderen. Ook enkele zeventiende eeuwse meesters uit ons land, de toenmalige Zuidelijke Nederlanden, vind ik er terug zoals onder andere Rubens, Holbein en Memling. De Vlaamse primitieven hadden oog voor levensechte details. “Het is net echt.” was toen het mooiste compliment die je als schilder kon ontvangen.

Op High Tea
Mijmeren over zoveel schoonheid doe ik bij een kopje thee. En niet zomaar een kopje thee, een echte High Tea! Geen betere locatie daarvoor dan Hotel des Indes. De legendarische High Tea is pure verwennerij en maakt onderdeel uit van de tradities in Den Haag. De vier gangen zijn een ware beleving op zich, met luxe sandwiches, amuses, warme hartige gerechten en verse scones, die geserveerd worden op prachtig opgemaakte etagères op tafel. Nu waan ik me helemaal de koningin te rijk.

De onmogelijke wereld van Escher
Tegenover Hotel des Indes stap ik binnen in de wereld van Escher. Het Paleis toont je zijn bekende en onmogelijke voorstellingen zoals ‘Dag en Nacht’, waarin vogels uit Hollandse weiden lijken te groeien en ‘Klimmen en Dalen’, waarin rijen mensen in een oneindige lus trappen op- en aflopen. Zijn fantasierijke constructies zijn een spel van gezichtsbedrog en perspectief. Optische illusies waren Escher niet vreemd. Het unieke aan dit museum is dat zijn werkwijze aan de hand van houtblokken en lithostenen op toegankelijke wijze wordt uitgelegd.

In een schilderij stappen
Panorama Mesdag is niet voor niets een echte aanrader in Den Haag. Je stapt in het grootste schilderij van Nederland en ondergaat zo de illusie van het zinsbegoochelende panorama uit 1881. Het uitzicht is nooit hetzelfde. Op sombere winterdagen is de sfeer er grijzig en fris en op zonnige momenten is de lichtinval er prachtig, steeds wisselend van minuut tot minuut. Het vergezicht op de zee, duinen en Scheveningen is geschilderd door Hendrik Willem Mesdag, één van de bekendste kunstenaars van de Haagse School.

Indonesische gastronomie
Den Haag heeft zijn bijnaam als de weduwe van Indië niet gestolen. De stad is gekend voor zijn Indische en Indonesische keuken. Garoeda serveert haar gasten al meer dan 50 jaar heerlijke Indonesische gerechten. Hun rijsttafel bestaat uit vele kleine gerechten, waaronder gegrilde kip en hete mossels. En met ‘heet’ bedoelen ze erg pikant! Je kunt alles combineren met de serondeng, de gebakken kokos die je erbij krijgt, en tempé, een soort koek met sesamzaad die in karamel gebakken werd.


Uitwaaien in Scheveningen
Lekker uitwaaien doe ik op het strand van Scheveningen. Het is vrij breed en lang. Hierdoor kent het vele stijlen en sferen: van sportief tot trendy en van kijken tot bekeken worden. Zelfs tijdens de herfst of de winter is een stevige strand- of duinwandeling niet te versmaden. Strand, zee en de ondergaande zon, meer heb ik niet nodig om mijn dag perfect af te sluiten.

Zit.BE
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Lekker weg in Den Haag
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Reisverslag Indonesië: Kabbelend, lui en lekker
» Lekker eten en veel vertier
» 'Ons woon baie lekker in Holland'
» Gili eilanden in Indonesië: even lekker niets
» Little Indië in Den Haag?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: