- Citaat :
- Om hun een platform te bieden voor het uitwisselen van ervaringen en het opzoeken van informatie, heeft de Stichting Adoptievoorzieningen daarom, samen met welzijnsorganisatie Fiom, nu de website geadopteerdonline.nl opgericht. Vanaf vandaag is daar informatie te vinden over landen van herkomst, wet- en regelgeving en de problemen waar geadopteerden soms tegenaan lopen. Ook worden er tips gegeven voor de zoektocht naar de biologische ouders. Daarnaast kunnen de geadopteerden via de site met elkaar in contact komen op een chatbox of forum.
Zo hebben ze een "gat in de markt" gevonden?
Van de vele tienduizenden buitenlandse adopties -er wordt gesproken over 35.000 -, maar volgens mij zijn het er veel meer.
Zelf ben ik in de 70-er en 80-er jaren de voorzitter van de grootste adoptie vereniging in de arrondissementen Haarlem en Zaandam geweest en ben nog steeds lid en volg de buitenlandse adopties op de voet. Was in die tijd ook goed op de hoogte van de wetgeving. En heb samen met politici de wetten kunnen aanpassen.
Ook heb ik ik 1977 onze zoon geadopteerd uit Indonesië.
Er is zelfs enige tijd een hoogleraar "adoptie zaken " geweest (Prof. Rene Hoksbergen).
Er zijn diverse organisatie en verenigingen die hetzelfde doen als de FIOM. Dus niks geen "gat in de markt", maar men wil meer bekendheid, in mijn ogen een propaganda stunt.
In slechts een paar procent van de adopties "is iets aan de hand" Daar speelt de TV ook al op in met programma's zoals bijvoorbeeld "Opsporing verzocht" en nog wat andere programma's.
Bij "gewone" Nederlandse gezinnen is dit percentage veel hoger, maar dat schijnt niet te "scoren".
Om op mijn privé situatie terug te komen: onze zoon is als baby 2x te vondeling gelegd door zijn moeder (toen ongehuwd en 18 jaar, de verwekker 35 jaar en gehuwd). We hebben halverwege de negentiger jaren zowel de vader als de moeder geheel zelf "opgespoord" en bezocht en gesproken.
Onze zoon vond het eigenlijk overbodig, maar na de bezoeken werd hij zeker van zijn zaak.
Hij beschouwd ons volledig als zijn ouders en niet zijn biologische ouders.
Ondertussen is hij vader van een prachtige schat van een dochter en het tweede kind is op komst.
Hij is een toegewijde vader en echtgenoot van zijn gezin. Een liefhebber van Hollands eten (hoewel ikzelf graag "Indisch eten kook"), hij is een keiharde werker, waar menig Hollander een voorbeeld aan kan nemen!
Misschien kan ik maar één minpuntje vinden: Hij stelt graag iets uit en natuurlijk ook: "Jam Karet".
Voor de media zijn de uitzondering gevallen kennelijk interessant. Terwijl iedereen niet schijnt te weten dat het maar een fractie van alle buitenlandse gevallen betreft.
Leuk is ook te weten dat juist de adopties uit Indonesië tot de kleinste "probleem" groep behoord.
Dit in tegenstelling wat de media vertoond! Dat geeft een verwrongen beeld, maar Indonesië is goed toegankelijk voor de media, tolken genoeg, dat geldt niet voor alle adoptie "leverancier" landen.
Natuurlijk heb ik geen bezwaar tegen deze nieuwe website, maar de website is overbodig, alleen het eigen belang van de FIOM telt kennelijk. Dat vind ik kwalijk.
Maar als er geadopteerden zijn die hier heil in zien, dan is het voor mij OKÉ.
Vanuit mijn kennis en ervaring met zeer veel adoptie gezinnen moest ik dit even kwijt.
Wel leuk voor de journalisten, maar niet gestoeld op juistheid, maar meer op populariteit.
Heel goed van ELEL dat ze dit publiceert.
DK