Goede morgen, middag, avond, happy Sunday en nog meer van dat soort goedgemeende wensen voor de heren DK en SK (Goh, toch geen familie van elkaar? Achternaam allebei met een K).
DK, voor alle duidelijkheid: De Brantas niet verwarren met de Kali Mas, alhoewel het neven van elkaar zijn. ;-)
Neen, geen flesjes met smerig stinkend water uit de Brantas meegenomen, maar wel een beetje grond van de oevers van de kali. En het is hele goede grond, geloof me maar. Vol bemest met restanten van terasi, sambel e.d. ooit eens op het vruchtbare land gegooid in de vorm van de welbekende gele drijvende modellen van de lokale bevolking.
Maar DK en Om K, ik heb inderdaad wel iets met de Brantas, want ik heb nog wat jaartjes aan de zuiveringsinstallatie van het inlaatwater van de Bir Bintang brouwerij ( Meneer H zijn speeltje dus) mogen prutsen, totdat de inlaat pompen het om de 5 minuten begaven, wegens de drijvende kangkung en andere zooi. De gemeente Surabaya heeft nog wel's schuchtere pogingen gedaan om de boel wat leeg te halen, doch dat was onbegonnen werk en op bepaalde gedeeltes kon(kan nog steeds) men zelfs de kali oversteken zonder enig hulptuig zoals een bootje of zoiets.
Kortom, na de laatste renovatie van de zuiveringsinstallatie in 1996, werd ( unaniem en door een ieder met luid gejubel ondersteund) besloten om de brouwerij te sluiten en over te hevelen naar......een voor Om K bekender oord, namelijk Tangerang (Jabar) aan de Jalan Daan Mogot. Helaas voor Surabaya werd toen een stukje historie ( gebouwd ten tijde van de Nederlandse overheersing) op die manier van het straatbeeld van Surabaya ontnomen.
En heimwee naar Surabaya? Ach natuurlijk heb ik dat altijd, net als dat menig ander verkaste altijd wel heimwee zal hebben naar de oorden waar hij/zij geboren en getogen is, denk ik.
Maar gelukkig leven we nu in een tijd, waar het mogelijk is om regelmatig weer eens de voetzolen op de vruchtbare oevers van de Brantas neer te zetten en naar de resten te kijken van wat ooit eens (voor mij) ook een stukje werkterrein was , namelijk de Wonokromo brouwerij.
Amien en de groeten van Pak R(ujak) C(ingoor).