Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Stage in mijn moederland

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Stage in mijn moederland Empty
BerichtOnderwerp: Stage in mijn moederland   Stage in mijn moederland Icon_minitimedo 9 feb 2012 - 10:18

Stage in mijn moederland

Geschreven door Mozes Haumahu

maandag, 06 februari 2012 13:25

Rachelle liep stage op de Molukken

"Onze bangsa op Maluku helpen, dat was mijn drive om naar Maluku te gaan en daar stage te lopen". Woorden waarmee Rachelle Hehalatu dit interview afsluit. Herkenbare woorden voor veel Molukkers in Nederland. Velen van ons proberen een steentje bij te dragen aan de ontwikkeling in het land van herkomst. Zo dus ook Rachelle. Van november 2006 tot en met april 2007 heeft zij daar stage gelopen als verpleegkundige.

Het besluit
Toen Rachelle Hehalatu begon met haar opleiding verpleegkunde, wist ze al dat ze het laatste jaar stage kon lopen in het buitenland. Haar school bood al jaren vaste uitwisselingsprogramma's aan. Zodoende schreef ze zichzelf in eerste instantie in voor Zuid-Afrika. Op school werd hier ook ruim over geïnformeerd. Maar in dezelfde periode dat ze zichzelf voor Zuid-Afrika had ingeschreven, kwam er een Molukse oom in de wijk in Maastricht een presentatie geven. Die oom was (hij is inmiddels overleden; oom Connies Lewerissa) opbouwwerker en hij liet veel foto's zien, waaronder ook foto's van een Nederlandse studente die stage liep op Ambon. Rachelle: "Ik dacht toen bij mezelf, waarom kan een belanda wel stage lopen op Maluku en ga ik naar Zuid-Afrika? Dus ik ben toen naar die oom gegaan en heb toen gevraagd hoe dat meisje aan die stageplek in Ambon kwam. Hij gaf me toen het adres van stichting Horizon Holland. Zij regelden dat. Niet lang daarna nam ik contact met Horizon Holland op. Ik had toen meteen een afspraak met ze gemaakt en ben toen op gesprek gegaan". Na navraag te doen op school over hoe het zat met stages regelen in het buitenland, kreeg ze te horen dat het moeilijk was om een stageplek te regelen op locaties waar de school geen contacten had. De docenten gaven haar toen een lijst mee met eisen waaraan de stageplek zou moeten voldoen. Rachelle vertelt: "Ik ben toen naar Den Haag gegaan, waar Horizon Holland zit en ik heb toen gesproken met de voorzitter. Wat bleek? Alles was binnen één dag gewoon geregeld! Ik nam toen ook meteen contact op met tante Paulien Parera in Ambon, waar ik zou gaan wonen en dat was dan ook zo geregeld. Ik stond hier wel echt versteld van, want ik had niet verwacht dat alles binnen één dag geregeld zou zijn. Ik ben daarna naar school gegaan om het voor te leggen en ze gaven me akkoord om te gaan. Ze zeiden tegen me “ga maar naar je moederland om stage te lopen”. Blijkt dus weer dat je je soms niet aan moet trekken van wat anderen zeggen en dat je gewoon lef moet hebben. Nee heb je en ja kun je krijgen!"

Lees verder bij BukaMulu.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Stage in mijn moederland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn favoriete vertelling was het 'kerstverhaal' van mijn moeder
» Stage lopen in Jakarta
» Stage in Bali bij Stichting Kolewa
» Scholieren lopen stage op vuilnisbelt in Indonesië
» Vacature stage PCZ afdeling Ambassade Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: