Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedo 16 feb 2012 - 20:27

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek

Thijs van Soest − 16/02/12, 19:15


Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Vandis
Van Dis in Indonesië © VPRO

Adriaan van Dis gaat de komende jaren werken aan een boek over Indonesië. De schrijver en televisiemaker zit met nog 'zoveel vragen' na zijn twaalf-weekse reis door de archipel, dat hij de komende jaren wil besteden aan een boek over het land en zijn eigen familiegeschiedenis.
Van Dis zei dit vandaag tijdens de presentatie van de eerste beelden van de VPRO-documentairereeks Van Dis in Indonesië, die vanaf zondag 4 maart te zien is op Nederland 2. Een filmische zoektocht naar - zoals het hij zelf noemt - de weerklank van de echo van de Nederlandse aanwezigheid aldaar. 'En ja, het boek komt ook, daar ga ik de komende vier jaar aan werken', aldus Van Dis, die zei 'geraakt en ontroerd' te zijn door zijn bezoek aan Indonesië.

Eigen verleden
Samen met regisseur Hans Pool, met wie hij ook de bekroonde en geroemde documentairereeks Van Dis in Afrika maakte, dook Van Dis acht afleveringen lang in zijn eigen verleden en de sporen die Nederland in Indonesië achterliet. Van Dis is de zoon van een Indische Nederlander die een relatie kreeg met een Nederlandse die in Indië woonde en daar al drie dochters had van haar eerste man, een militair bij het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger. Na zijn gruwelijke dood - hij werd onthoofd tijdens de Japanse bezetting - belandde ze in een interneringskamp. Daar ontmoette ze haar nieuwe man vertrokken ze samen naar Nederland, waar Van Dis in 1946 werd geboren. Pas nu zijn moeder op 100-jarige leeftijd is overleden, achtte hij de tijd rijp voor een lang bezoek aan het land.

Vulkaan van herinneringen
Het resultaat van die reis is dus vanaf begin maart op televisie te zien. Van Dis spreekt er vooral met tweede- en derdegeneratiegenoten over hun ervaringen, praat over de stand van het land, en probeert dankzij de fotoalbums die na zijn moeders dood boven water kwamen, zijn familiegeschiedenis te ontrafelen. 'Mijn moeder leefde op een vulkaan van herinneringen. Maar ze blijft voor mij nog altijd een raadsel. Waar stond ze? Het land was verscheurd. Ik ben er nog steeds niet achter.' Het schrijven van een boek moet Van Dis verder helpen in zijn zoektocht.

Vk.nl mocht de eerste 2 afleveringen van Van Dis in Indonesië alvast zien. Binnenkort op deze site een uitgebreide bespreking van deze documentairereeks.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedo 16 feb 2012 - 20:29

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
goepie2




Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 21-12-10

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 18:33

Namens I4E mocht ik aanwezig zijn bij de perspremiere van `Van Dis in Indonesie´ . Ik denk dat het een boeiende serie zal worden.
Het aangehaalde artikel van Thijs van Soest uit de Volkskrant, had op het moment dat ik het bekeek 4 reacties .
Die van Laura Corduwener vond ik ronduit onnozel. Look for yourself.
Heb alles van Van Dis gelezen: geweldige schrijver en leuke, geestige man. Ga zeker deze documentaire serie zien. . Heb begrepen dat hij niet houdt van het gezwijmel van Indische Nederlanders en Indo's met Indonesië. Ben benieuwd. . . laura

Zoals ik Adriaan van Dis heb ontmoet, komt hij juist op mij over als een betrokken man. Zeker in het 2e deel van de documentaire , dat gepland is op 11 maart a.s. Met als titel Hollandse Duinen. Het intervieuw met een achtergebleven Indo, Edy Samuel is echt ontroerend.

Humphry Goes
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 19:56

http://indisch4ever.nu/2012/02/19/op-zoek-naar-van-dis-die-op-zoek-is-naar-de-roots/

Zijn zuid-afrika serie van 2 jaar geleden was best wel goed.
Daarom hoop ik ook op iets aardigs van deze Indonesië-serie.
Ik verwacht geen groot Indisch gehalte ... dat heb ik nooit zo van hem gezien.
Terug naar boven Ga naar beneden
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 20:35

Mooi geschreven Humpf! Ben heel benieuwd naar de serie!!!

roosje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 10:28

Ik ga eind van de maand naar de VPRO-première.......
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 11:05

duim leuk!
en dan krijgen we ook hier een verslag plus foto's....


jump jump jump
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 11:08

Hahahahahahahahahaha

kuskus
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
goepie2




Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 21-12-10

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 19:17

Hoi LL,

vooral goed kijken naar het 2e deel. Edy Samuel is echt heel ontroerend. Ook met de man op het ereveld Kembang Koening. (deel 2)
Hierbij een foto van het gesprek tussen Adriaan en Karen De Bok

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Adriaanvandisingesprekm.th




Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 21:29

Ik hoop dat we ook 2 delen te zien krijgen....heb eigenlijk geen flauw idee....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Empty
BerichtOnderwerp: Re: Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek   Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Van Dis in Indonesië; na de tv-serie volgt het boek
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Jesse Klaver volgt Van Ojik op als partijleider van GroenLinks
» Van Reybrouck werkt aan nieuw boek over Indonesië
» Boek geschiedenis Indonesie rond WOII
» Boek De tolk van Java verschijnt in Indonesië
» Boek Jan Faber over zijn tijd als militair in Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: