Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl

Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Empty
BerichtOnderwerp: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimeza 14 apr 2012 - 8:33

13 april 2012, 17:02

door Judith Laanen

De Nederlandse militairen die verantwoordelijk zijn voor het bloedbad in het Indonesische Rawagedeh op Java van 1947 worden niet vervolgd. Volgens het Openbaar Ministerie in Amsterdam zijn de feiten verjaard.

In het persbericht van het OM staat te lezen dat deze beslissing “zeer onbevredigend moet zijn voor nabestaanden en andere betrokkenen”:

“De conclusie van het OM is dat het recht tot vervolging van misdrijven uit deze periode is komen te vervallen wegens verjaring van de feiten. Het OM realiseert zich dat dit besluit zeer onbevredigend moet zijn voor nabestaanden en andere betrokkenen, maar kan vanuit zuiver juridische overwegingen niet tot een andere slotsom komen.”

De ernstigste feiten, waarop in 1947 nog de doodstraf stond, verjaarden volgens het OM na 24 jaar. Sinds 1971 is vervolging van betrokkenen voor hun daden dus niet meer mogelijk. Volgens het OM kon het juridisch niet anders besluiten.

Comité deed in januari aangifte tegen militairen

Het Comité Nederlandse Ereschulden deed in januari aangifte tegen de nog levende militairen die bij het bloedbad betrokken waren. Twee Nederlandse oud-militairen die in 1946 en 1947 grote groepen Indonesiërs zouden hebben geëxecuteerd op Sulawesi worden niet vervolgd. Tegen hen had het comité in maart ook aangifte gedaan.

Nederlandse regering bood excuses aan voor massamoord

In december vorig jaar bood de Nederlandse regering haar excuses aan voor de massamoord die de Nederlandse militairen in de voormalige kolonie op Java aanrichtten. Daarbij vielen honderdvijftig tot vierhonderd doden. Zeven weduwen uit het Javaanse dorp werden vorig jaar gecompenseerd voor de dood van hun echtgenoot.

NRC
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng

Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimeza 14 apr 2012 - 9:25

Citaat :
In 2006 is de verjaringstermijn al afgeschaft voor misdrijven waar levenslang op staat. De VVD en de PVV willen dat geen enkel misdrijf nog kan verjaren

http://nos.nl/artikel/354724-verjaring-zwaar-delict-vervalt.html

Daders en doofpotters die nu in leven zijn, zijn boven de 80 jaar. En men moet mensen van die leeftijd niet meer vervolgen. Laat ze toch een rustige oude dag hebben.
Maar er is wel een maatschappelijke kwestie van : hoe kan het toch dat een rechtsstaat zo collectief de wandaden namens hen gedaan de doofpot instopte.
Wat zat er fout in de moraal en zijn de fouten in de moraal wel voldoende 'verdwenen' ?
Duinkonijn

Duinkonijn

Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 80

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimeza 14 apr 2012 - 22:12

Maar Boeroeng, in hetzelfde artikel staat dat dit alleen (nu nog) geldt voor nieuwe gevallen.
Dus de 80 plussers kunnen een rustige oude dag tegemoet zien.

DK
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar

Aantal berichten : 2586

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimezo 15 apr 2012 - 5:02

Juist een opmerking hier.., wanneer is een militair die een bevel volgt te schieten en daar door dood veroorzaakt een misdadiger? Als hij weigert omdat hij voelt dat het tegen zijn geweten gaat, dan loopt hij de kans dat hij een kogel in de kop krijgt! Wat er in Rawagedeh en andere plaatsen in 't voormalige Ned Indie gebeurt is is zeer betreurigwardig, maar volgens mij niet de fout van de militairen op hun individuele verantwoordelijkheid, maar dat van de Nederlandse regering aan de ene kant en het Koninklijk Huis aan de andere kant, Koning of Koningin zijn opperbevelhebbers van de Nederlandse Strijdkrachten.
Ik weet niet of er hier leden of lezers zijn die oorlog situaties hebben mee gemaakt, met dat bedoel ik active service, niet in een internerings kamp, maar ik kan je dit vertellen dat als je jezelf in dat soort situatie bevind, alles verandert, de manier je je gedraagt-reageert, waar je weet dat je nummer op kan zijn op de volgende minuut..,waar wetten die je in 't gereel houden gedurende 't burger leven niet langer meer toepasselijk zijn en noodzaak meer naar voren dringt.., waar mischien een bescheiden jonge knaap die voor zijn nummer moest opkomen zijn vrienden vermoord vond door niet geuniformeerde strijders, pelopors met andere woorden, dat deze zelfde knaap later een ouwe man over-hoop schoot die op een pad te voorschijn kwam met iets achter zijn rug dat op een wapen leek? En zo ga maar door, de ene word religieus, de andere mischien glas-hard-devil may care.., oorlog brengt verschillende gedragen uit in de mens, je krijgt je helden, lafaards en de ergsten de psyco's.

Ennuh kunnen wij verwachten dat deze "eerenschuld" jochies ook de Indonesische regeering gaan aanklagen van wege de atrociteiten die de zogenaamde vrijheids strijders pleegden gedurende de Bersiap periode? Of hebben zij daar nog nooit van gehoord? old SBY kan ze al aan boord zien komen, " hallo mijnheer de President mogen wij alstublieft wat rupiahs hebben? SBY's antwoord? Ha jochies.., jawel hoor, ik ga wel even drukken!

siK.
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimezo 15 apr 2012 - 22:07

Pak Kesas,
Een vriend van mij was 17 jaar toen hij als dienstplichtig soldaat naar Oost-Java gestuurd werd.
Onderweg werd hem het één en ander verteld over de goede een slechte Indonesiërs.
De slechte Indonesiërs moesten "opgeruimd" worden, vertelt mijn vriend Koos mij.

Inderdaad zoals Pak Kesas zegt:
Citaat :
wanneer is een militair die een bevel volgt te schieten en daar door dood veroorzaakt een misdadiger? Als hij weigert omdat hij voelt dat het tegen zijn geweten gaat, dan loopt hij de kans dat hij een kogel in de kop krijgt!
Koos zegt hetzelfde.....
Toch werd dat moorden op een bepaald moment teveel voor Koos en na vele gesprekken met zijn commandant (die de bevelen gaf om de revolutionairen dood te schieten) kreeg Koos eindelijk een spoed cursus van zieken verpleger, dus hoefde Koos niet meer "het veld in "....
Koos had ook in de periode dat hij "op veldtocht" was en daarna, heel veel twijfels gekregen of ze wel "zo goed werk deden"..
Koos kan hier niet met iedereen over praten, wel met mij (maar ik was in die tijd pas een paar jaar oud , dus heb dat niet bewust meegemaakt) en met oude kameraden. Die snappen hem, anderen niet.

Ik denk dat velen die verplicht naar Indië gestuurd werden met dit probleem worstelen: niet iedereen begrijpt je:
Als je niet schiet, dan ben je lafaard, schiet je wel dan ben je een moordenaar.

Ik ben het helemaal met Pak Kesas eens:
je moet niet de gewone soldaten vervolgen, misschien een paar hoge militairen maar zeker de Nederlandse politici: zij zijn de opdrachtgevers geweest!

DK
Gast
Gast

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimema 16 apr 2012 - 7:35

Ik ben weinig verstand van internationaal recht laat staan van oorlogsmisdaden maar geef louter en alleen mijn mening op basis van wat literatuur.

Het “Befehl is Befehl” principe is zoals de naam al zegt van heel Duitse oorpsrong. Veel oorlogsmisdadigers hebben zich op dit principe, in de wandelgangen het “peuterprincipe”, beroepen maar dit is door de rechters van het Neurenberger Oorlogstribunaal verworpen. Gezien het bovenstaande zou het en volledige immuniteit betekenen voor elk soort misdadiger, maar er bestaat ook een persoonlijke verantwoordelijkheid, zie de verslagen. Je kan zelfs stellen dat een Befeh ist befehl principe de oorlogsmisdaden bevordert. Er is toch iemand die een direct bevel geeft of niet en eenieder is vrij volgens zijn geweten te handelen. Ook in oorlogssituaties wordt de mens door principes geleid, alleen in de dierentuin gebeurt dat niet.

In Nederland doet het opmerkelijke zich voor dat immuniteit via een omweg wordt geintroduceerd: er is een excessennota in de jaren 60 (?) gepubliceerd en dat heeft gediend als een soort verborgen amnestie voor militairen uit Indie en men wist dat zulke excessen door de hogere militaire leiding werd toegedekt. Niet opmerkelijk is dat er over Excessen wordt gesproken en niet over oorlogsmisdaden. Oorlogsmisdaden verjaren dus nooit zei de wijsneus.

In dit opzicht is het schandelijk en verwerpelijk dat dienstweigeraars zoals Poncke Prinsen door hun gedrag het leven is zuur gemaakt. Dat kunnen Josph Luns (of zijn broer), Willem Aantjes e.d. niet zeggen. Maar in Nederland is het Verzet na de oorlog nog nooit zo groot en hevig geweest.

Om iemand te vervolgen voor die misdaden heb je wel een juridische persoon nodig, dan kan je natuurlijk niet ethisch goedkoop naar toenmalig jonge militairen wijzen. Aangezien alle militaire leiders zijn dood en zoook de verantwoordelijke politici.

Ik denk dat het nuttiger is de koloniale geschiedenis eens duidelijk op te schrijver waarbij niet alleen Rawagede aan bod komt. De Nederlandse regering kan wel na meer dan 60 (zestig) jaar al dan niet gemeend excuses maken, want die Indonesische President moet toch eens Nederland bezoeken., maar toch ook eens aan die deserteurs denken.

De tranen lopen in mijn broek als ik denk dat Mladic voor dezelfde misdaden hier in Den Haag wordt berecht. Als hij even geluk heeft kan hij zich beroepen op de verjaringstermijn in het Nederlands Recht. En WAT GEBEURT ER MET DIE NEDERLANDSE KAPITEIN (Koevermans of zo) DIE TOEN NIET GESCHOTEN HEEFT????. 2 maten = 2 meter

Boven het blanco papier liggen ze op de loer
de letters die zich misschien niet zullen schikken
de insluitende zinnen
waaraan niet of niemand ontkomt.

Wislawa Szymborska uit ”De vreugde van het schrijven”
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimema 16 apr 2012 - 21:53

Valerio,
Je haalt het “Befehl is Befehl” principe erbij. Het Neurenberger Oorlogstribunaal heeft het verworpen, maar dat gold niet voor iedereen.
Het gold voor de lagere rangen en niet voor de top. Die zijn ondanks Befehl ist befehl toch veroordeeld.

Voor de rest kan ik je mening wel begrijpen.

DK
Kesasar

Kesasar

Aantal berichten : 2586

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimedi 17 apr 2012 - 18:12

Ja... "befehl ist befehl" zegt onze vriend als hij zijn zeer gerespecteerde mening uit, er maar een solutie tot dit en dat is vrede for ieder mens en dier en dat is een lange tijd in komen hoor! groetjes

siK.
Duinkonijn

Duinkonijn

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitimedi 17 apr 2012 - 22:02

Valerio,
Lees a.u.b. de wijze berichten van Pak Kesas heel goed.

Ken je de Java Post?

Kijk anders even op:
Java Post

Oorlogsrecht?
Goed voor theoretici, maar in de praktijk?

Zoals iemand zegt:
In een (guerrilla) oorlog geldt alleen het recht van de sterkste, de snelste.........

DK
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd   Bloedbad Indonesië 1947 verjaard – daders niet vervolgd Icon_minitime

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Moorden Indonesië bewust niet vervolgd
» Aanklacht over Sulawesi (1947) definitief verjaard
» Middelburg niet vervolgd voor smaad Satudarah
» Koningin Beatrix ontvangt overlevende bloedbad Rawagedeh niet
» Nieuwe aanslag in Indonesië tegen politiegebouw: daders opnieuw een gezin

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum