Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Nieuwe Dageraad wenkt voor verlaten kinderen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe Dageraad wenkt voor verlaten kinderen Empty
BerichtOnderwerp: Nieuwe Dageraad wenkt voor verlaten kinderen   Nieuwe Dageraad wenkt voor verlaten kinderen Icon_minitimevr 8 jun 2012 - 18:08

Kersverse vereniging wil opvangcentrum in Indonesië

Nieuwe Dageraad wenkt voor verlaten kinderen
donderdag 07 juni 2012, 03u00

Auteur: Sylvain Luyckx


SINT-NIKLAAS - De nieuwe vereniging ‘Fajar Baru' (Nieuwe Dageraad) uit Sint-Niklaas is boven de doopvont gehouden. ‘Bedoeling is dat we een opvangcentrum in Jakarta (Indonesië) uitbouwen', zegt woordvoerder Koen Vondenbusch.



Vorig jaar ging Zuster Gaudentia van Filip Neri uit de Kalkstraat in Sint-Niklaas op bezoek in Indonesië. ‘Ik ben er de Zusters van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans gaan bezoeken en kwam ziek en overmand door emoties terug van mijn reis', vertelt zuster Gaudentia. ‘Ik ontmoette er schrijnende toestanden waarvan kinderen het slachtoffer zijn. Ik heb drie eilanden bezocht en merkte dat de nood voor degelijke opvang van verlaten kinderen het grootst is in Jakarta. Ouders kunnen niet voor hun kinderen zorgen bij gebrek aan geld of willen er niet voor zorgen. Er zijn ook wezen. Soms is het meer dan zielig. Een papa heeft ruzie met zijn vrouw, kan zelf niet voor zijn vier maanden oude kindje zorgen en overhandigt het aan de zusters. Toen ik terug naar België vertrok, werd een kind van zes jaar gewoon aan de poorten van het klooster afgezet. Onvoorstelbaar.'

Enkele Indonesische zusters wonen in Sint-Niklaas en helpen de oudere zusters van Filip Neri. ‘We hebben 4 kinderen die we opvangen in het klooster en 22 kinderen in bijhuizen', vertelt de Indonesische zuster Xavera. ‘Voor die kinderen is er anders niets. Halfweg juni ga ik twee maanden terug naar Indonesië om de toestand te evalueren. In Indonesië hebben we roepingen genoeg, maar we selecteren zorgvuldig.'

Zuster Gaudentia ging op zoek naar middelen om verlaten kinderen in Indonesië opvang te verschaffen. ‘Ik ken zuster Gaudentia en de kloostergemeenschap Filip Neri al jaren', zegt Koen Vondenbusch van De Wase Vijverwinkel in Nieuwkerken. ‘Zij klopte bij mij aan en we besloten er ook effectief wat aan te doen. We hebben 3.000 vierkante meter grond nodig, ruimte voor 40 kamers, kapel, eetzaal, keuken, kamers voor zusters en personeel. Mogelijk hoeven we geen grond of gebouw te kopen, maar kunnen we grond in opstal krijgen of een gebouw huren. Via onze goede contacten met pater Albert Clement Schreurs, die nog steeds veel hulp verleent aan congregaties en weeshuizen ter plekke, onderzoeken we de mogelijkheden.'

Intussen wordt in Sint-Niklaas werk gemaakt van de verdere uitbouw van de vereniging. Er is al een potje van 7.000 euro. ‘Maar de werking per jaar kost 25.000 euro', waarschuwt Vondenbusch. ‘Op donderdag 14 juni houden we met steun van de overheid, stad Sint-Niklaas, enkele
scholen en privé-personen een eerste vergadering om de aanpak te bepalen en een werkgroep te vormen. We willen niet alleen snel actie ondernemen, maar ook een lange termijn visie uitwerken. Giften zijn welkom. Er zal geen eurocent aan de vingers blijven kleven. Alles gaat naar het opvangcentrum in Jakarta.'

Het Nieuwsblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Nieuwe Dageraad wenkt voor verlaten kinderen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Veiling voor de 'Indonesische kinderen van Eef'
» Roeimarathon voor kinderen op Bali
» Een kostschool voor kinderen van terroristen
» Geld voor de kinderen van Pra Yuwana
» Actie voor Molukse kinderen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: