Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout

Ga naar beneden 
+3
Boeroeng
OmSid
wu
7 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Empty
BerichtOnderwerp: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimewo 25 maa 2009 - 10:39

Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig
woensdag 25 maart 2009 10:03

PvdA-minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken erkent - ruim 61 jaar nadat vaandrig Rob Aernout in Lembang (West-Java) door een huurmoordenaar werd doodgeschoten – dat de militair inlichtingen verzamelde over corruptie binnen het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Dit meldt Weekblad Elsevier.

Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout 3384075199_9e30bfa666_m Guusje ter Horst erkent dat vaandrig Aernout corruptie binnen KNIL onderzocht
De zaak-Aernout is een van de geruchtmakendste affaires uit de periode van de politionele acties (1947-1949). De vaandrig was transportofficier en werkte – zo geeft Ter Horst nu toe – ook als geheim informant voor de Centrale Justitiële Afdeling te Batavia.

Enkele dagen voor zijn dood vertelde hij zijn vrouw: ‘Ik ben nu een vuil zaakje op het spoor. Daar is een hoge piet bij betrokken.’

Hartaanval
Direct na de moord (28 februari 1948) ontstond het vermoeden dat Aernout wist welke corrupte officieren en bestuurders wapens leverden aan de vijandelijke Indonesische strijders. Zes personen die klaarheid probeerden te brengen in deze kwestie kwamen onder verdachte omstandigheden om het leven.

Ook de dood van legercommandant generaal Spoor, die in 1949 tijdens een maaltijd vergiftigd werd en kort daarna aan een hartaanval overleed, werd ermee in verband gebracht.

In 1950 installeerde de regering de onderzoekscommissie-Zaaijer. Die noemde de moord op Aernout ‘een petit histoire, zonder veel belang’. Daarmee ging het deksel op de doofpot.

Erkenning
De familie Aernout bleef streven naar erkenning. De ministeries van Defensie, Binnenlandse Zaken en Justitie schoven de zaak telkens aan elkaar door. Vorig jaar verdiepte het VVD-kamerlid Halbe Zijlstra zich opnieuw in de affaire.

In een brief aan Zijlstra stelt minister Ter Horst nu dat zij na diepgaand archievenonderzoek tot de conclusie komt dat ‘de heer Aernout belangrijk en nuttig werk heeft verricht op het gebied van corruptiebestrijding.’

Ter Horst distantieert zich van ‘de kwalificaties uit het rapport-Zaaijer die door de weduwe Aernout begrijpelijkerwijs als kwetsend en grievend zijn ervaren.’

Dochter Alice Aernout zegt deze week in Elsevier enorm opgelucht te zijn dat nu duidelijk is geworden wat er is gebeurd. ‘Dit neemt de spanning weg waarmee wij al die jaren leefden. Eindelijk kunnen we in de dood van vader berusten. Dat geldt voor mijn nu 98-jarige moeder en voor alle kinderen en kleinkinderen.’

Door Eric Vrijsen

Elsevier
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimewo 25 maa 2009 - 12:16

Ik heb toevallig het boekje van Peter Schumacher op mijn boekenplank .
Een bende op Java :
Juwelenroof en corruptie in het naoorlogse Nederlands-Indie
ISBN 90 55155784/Nur 680.

1 van de betrokkene in het boek had ik samen met iemand anders gesproken .
Hij vroeg om bemiddeling voor zijn in Bandung geconfisceerde bezittingen.

Dus , dan zal toch iets van waar zijn dat er behoorlijk gesjoemeld werd tijdens de overgangssituatie.
wu

wu

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimewo 25 maa 2009 - 16:23

Eerherstel voor vermoorde vaandrig
25-03-2009 14:35 | Binnenlandredactie
DEN HAAG – Ruim 61 jaar nadat vaandrig Rob Aernout in Nederlands-Indië door een huurmoordenaar werd doodgeschoten, erkent de Nederlandse regering dat de militair inlichtingen verzamelde over corruptie binnen het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL).

Weekblad Elsevier meldde gisteren dat minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken toegeeft dat de 36-jarige transportofficier in het geheim informant was voor de Centrale Justitiële Afdeling in Batavia.

De zaak-Aernout is een van de geruchtmakendste affaires uit de naoorlogse periode waarin Nederlandse soldaten samen met het KNIL probeerden de orde in het overzeese gebiedsdeel te herstellen. Op zaterdagavond 28 februari 1948 werd de vaandrig in kampong Genteng, even ten noorden van Lembang op West-Java, van dichtbij doodgeschoten. Eerder ontsnapte hij aan een poging tot vergiftiging, al kwam hij daarmee wel in het ziekenhuis terecht.

Enkele dagen voor zijn overlijden vertelde Aernout zijn vrouw: „Ik ben nu een vuil zaakje op het spoor. Daar is een hoge piet bij betrokken.” Direct na de moord ontstond het vermoeden dat Aernout wist welke corrupte officieren en bestuurders wapens leverden aan de vijandelijke Indonesische strijders.

Tenminste zes mensen die licht wilden brengen in deze duistere moordzaak vonden nadien een al even geheimzinnige dood. Ook het sterven van legercommandant generaal S. H. Spoor, die in 1949 tijdens een maaltijd vergiftigd werd en kort daarna aan een hartaanval overleed, werd ermee in verband gebracht, evenals het overlijden van onder anderen de auditeur van de krijgsraad te velde, een luchtmachtcommandant en enkele journalisten. Enkele officieren verklaarden maar net aan een gifmoord ontsnapt te zijn. Een van hen deed samen met de auditeur onderzoek naar de affaire, maar had opdracht gekregen zijn werk te staken en alle stukken af te geven. Veel documenten verdwenen.

In juni 1949 werd de bende van Sukarji bin Kalwan (alias Pah Satoe) gearresteerd. De bendeleden verklaarden de opdracht voor de moord op Aernout ontvangen te hebben van twee personen in een militair uniform, mogelijk KNIL-officieren. Ze lokten de vaandrig naar buiten door hondengeblaf na te bootsen. De militair die samen met Aernout de woning uitkwam, vluchtte het huis op tijd weer in.

Opiumsmokkel

In 1950 installeerde de regering de onderzoekscommissie-Zaaijer. Twee hoge officieren verklaarden tegenover de commissie dat volgens wijlen generaal Spoor „allerlei andere affaires” aan de moord op Aernout vastzaten, „die zeer hoog gaan.” Daarbij zou Spoor onder meer luitenant-gouverneur-generaal Van Mook genoemd hebben. Met enkele generaals zou Van Mook voordelen uit smokkel van opium hebben getrokken en duizenden Lee Enfieldgeweren met bijbehorende munitie aan de opstandelingen hebben geleverd. Ook het verdwijnen van partijen diamanten werd genoemd.

De commissie-Zaaijer noemde de moord op Aernout echter „een petit histoire, zonder veel belang.” Daarmee ging het deksel op de doofpot, maar de nabestaanden bleven naar erkenning streven. De ministeries van Defensie, Binnenlandse Zaken en Justitie schoven de zaak telkens naar elkaar door, stelt Elsevier. Vorig jaar verdiepte het VVD-Kamerlid Zijlstra zich opnieuw in de affaire.

In een brief aan Zijlstra stelt minister Ter Horst nu dat zij na diepgaand archievenonderzoek tot de conclusie komt dat „de heer Aernout belangrijk en nuttig werk heeft verricht op het gebied van corruptiebestrijding.”

Ter Horst distantieert zich van „de kwalificaties uit het rapport-Zaaijer die door de weduwe Aernout begrijpelijkerwijs als kwetsend en grievend zijn ervaren.”

Dochter Alice Aernout zegt in Elsevier enorm opgelucht te zijn dat nu duidelijk is geworden wat er is gebeurd. „Dit neemt de spanning weg waarmee wij al die jaren leefden. Eindelijk kunnen we in de dood van vader berusten. Dat geldt voor mijn nu 98-jarige moeder en voor alle kinderen en kleinkinderen.”

De affaire werd door Henk Hovinga beschreven in het boek ”Met de dood voor ogen.”

Reformatorisch Dagblad
wu

wu

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimedo 26 maa 2009 - 10:05

OmSid noemde dit boek:
Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout 3386507189_488098d653_m
Citaat :
Ik heb toevallig het boekje van Peter Schumacher op mijn boekenplank .
Een bende op Java :
Juwelenroof en corruptie in het naoorlogse Nederlands-Indie
ISBN 90 55155784/Nur 680.

verder, voor wie geïnteresseerd is in het verhaal van vaandrig Aernout, van weblog Indisch4ever gejiplak:

hetdepot.com
vpro.nl
wansaoeboen.com
dit boek
en over generaal Spoor

Waarvoor mijn hartelijke dank! duimenop
Boeroeng

Boeroeng

Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimedo 26 maa 2009 - 10:53

Ik heb gisteren gezocht in mijn archiefjes en op internet naar meer achtergrondinformatie over Rob Aernout..
Wu... weet wat ik bedoel enzo..
Ik zie hem toch als een Indische jongen inclusief een gemengde afkomst... (1833 voormoeder Mina)
Je komt wat tegen soms met die Indische families.. Een voorvader van Rob was Christiaan Versteegh, broer van Carolina Versteegh.
who the hell is Carolina ? Zij was die onbereikbare liefde van Multatuli in 1840.. Een nichtje van haar was Kloppenburg-Versteegh, die kruidenschrijfster..
http://kloppenburg.damescompartiment.nl/kloppenburg/leven.html
Rob Aernout is ook nog verre familie van broer en zus Retel Helmrich, de filmers..
wujud
Admin
wujud

Aantal berichten : 1008

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimevr 27 maa 2009 - 12:16

leuk! die inside information

Toch handig als je over archiefjes beschikt duimenop

bier1
Gerard

Gerard

Aantal berichten : 65
Registratiedatum : 18-07-09
Leeftijd : 79

BerichtOnderwerp: Zaak-Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimeza 18 jul 2009 - 6:53

Mijn naam is Gerard de Boer en ik ben al 10 jaar bezig met de zaak-Aernout.
In verband met de rehabilitatie van Rob Aernout heb ik op 13 september 2007 een onderhoud gehad met Halbe Zijlstra (VVD).
Daarna heb ik een aantal malen contact gehad met de ministeries van Binnenlandse Zaken en Defensie.

Uiteindelijk is het mij gelukt dat Aernout gerehabiliteerd werd. Zie hier de brief van Guusje ter Horst aan Halbe Zijlstra (waarin ook mijn naam genoemd wordt).

http://blog.hermanvanhunnik.nl/Brief%20minister%20Ter%20Horst.pdf

Inmiddels heb ik samen met mijn vriend Peter Schumacher (die net als ik ook in Indië is opgegroeid) een onthullend boek geschreven dat in oktober jl. uitkomt.

Voor belangstellenden, hierbij mijn blog met al mijn recente artikelen over de zaak-Aernout en de moord op generaal Spoor.

http://gerard.bloggertje.nl/

Met vriendelijke groet,
Gerard de Boer
Onderzoeker zaak-Aernout en goede vriend van Robert Aernout jr.

Laatst aangepast door Gerard op za 18 jul 2009 - 6:57; in totaal 1 keer bewerkt
wu

wu

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimeza 18 jul 2009 - 10:38

Dag Gerard,

salam kenal en ik kijk uit naar oktober, als jullie boek uitkomt

sunny
Gerard

Gerard

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimeza 18 jul 2009 - 11:07

wu schreef:
Dag Gerard,

salam kenal en ik kijk uit naar oktober, als jullie boek uitkomt

sunny

Terima kasih banyak Wu.
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor

Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimezo 19 jul 2009 - 6:48

Gerard: Bravo voor jullie (jouw) indspanningen en resultaten. !!!

Gr/H
http://www.imexbo.nl
Gerard

Gerard

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimezo 19 jul 2009 - 8:42

Henri R. Cingoor schreef:
Gerard: Bravo voor jullie (jouw) indspanningen en resultaten. !!!

Gr/H

Mijn hartelijke dank voor het compliment Henri. Ja, na 10 jaar onderzoek en 60 jaar na dood van vaandrig Aernout is het mij eindelijk gelukt om hem gerehabiliteerd te krijgen. Al ging dat nu nog erg moeizaam. In ieder geval kan de weduwe Aernout (inmiddels 98 jaar!) straks rustig haar ogen sluiten. Overigens komt Rob Aernout jr. speciaal uit Australië over als ons boek in oktober a.s. gepresenteerd wordt.

Vriendelijke groeten,
Gerard de Boer
LL
Admin
LL

Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimezo 19 jul 2009 - 10:25

Ik kijk ook uit naar jouw boek! En inderdaad, jempol voor jullie inspanningen. En gelukkig had het resultaat!

roosje
http://www.tileng.nl
Gerard

Gerard

BerichtOnderwerp: Zaak-Aernout op Radio I   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimeza 10 okt 2009 - 12:21

Zondag 11 oktober 2009 wordt Peter Schumacher geïnterviewd over ons nieuwe boek 'De Zaak-Aernout'.

Met vriendelijke groet,
Gerard de Boer
Mede-auteur van 'De zaak-Aernout'.

Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Nx4c5h
Gerard

Gerard

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitimema 12 okt 2009 - 16:05

Voor wie bovenstaande uitzending gemist heeft, zie dit filmpje:

http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=601548

Vriendelijke groeten,
Gerard de Boer
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout   Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout Icon_minitime

Eerherstel voor in Indië doodgeschoten vaandrig Aernout
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Herinneringen aan Nederlands-Indië: 'Ze hebben hen doodgeschoten. Allemaal'
» 71 jaar na bevrijding eerherstel voor Birma-slaaf uit Oldenzaal
» Verzetsheld verantwoordelijk voor bloedbaden in Indië
» 70 jaar wachten op Nederlands sorry voor Indië
» Moreel rechtsherstel voor geïnterneerden uit NL-Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum