Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimezo 7 okt 2012 - 12:27

Week van de koloniale geschiedenis

Datum: 13 t/m 20 oktober 2012
Tijdstip: 10.00 tot 17.00 uur
Locatie: Museum Bronbeek

Een week extra aandacht voor de geschiedenis van Nederlands-Indië met een focus op Arm & Rijk.

Zaterdag 13 oktober
Workshop ‘Genealogisch onderzoek naar KNIL-militairen’ door Geert de Kinkelder. Deze wokshop is reeds volgeboekt; in de workshop van 17 oktober zijn nog plaatsen, zie aldaar.

Zondag 14 t/m vrijdag 19 oktober
Rondleidingen rond het thema ‘Arm & rijk’ door de vaste tentoonstelling 'Het verhaal van Indië' en de tijdelijke tentoonstelling ‘De kolonialen’. Dagelijks 15.00 tot 16.00 uur.

Zondag 14 oktober
10.30 tot 11.30 uur: Jeugdactiviteit ‘Indonesische vlinders maken’
In Museum Bronbeek vind je felgekleurde vlinders uit het warme Indië. Maar vliegen kunnen ze niet. Daardoor kun je ze goed bekijken en zelf namaken.

Woensdag 17 oktober
14.00 tot 15.30 uur: Workshop ‘Genealogisch onderzoek naar KNIL-militairen’

Wie genealogisch onderzoek doet naar zijn voorouders kan te maken krijgen met militairen die dienden in het KNIL. Specifieke informatie hierover ligt opgeslagen in het Nationaal Archief (N.A.) in Den Haag. Archivaris Geert de Kinkelder biedt in zijn voordracht (in woord en beeld) inzicht in het N.A. Hij vertelt welke bronnen over de diverse categorieën KNIL-militairen voor handen zijn en hoe je daarin je weg kunt vinden. Na zijn voordracht is er gelegenheid vragen in te brengen waarop hij antwoord geeft.

Geert de Kinkelder is een ervaren archivaris en werkte tot 2011 als medewerker Dienstverlening en Onderzoek bij het N.A.

Voor deelname aan de workshop gelden de normale entreetarieven van Museum Bronbeek. Reserveren is noodzakelijk via nb.ravensbergen@mindef.nl

Dagelijks
Een nieuwe online presentatie van een object uit de collectie van Museum Bronbeek rond het thema ‘Arm & Rijk’

defensie.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimezo 7 okt 2012 - 12:28


Gelderse Museumdag

Datum: 20 oktober 2012
Tijdstip: van 10:00 tot 17:00 uur
Locatie: Museum Bronbeek

De toegang tot het museum en deelname aan alle activiteiten is op de Gelderse Museumdag gratis.


Programma:

Lezing "Reiskoffers van Nederlands-Indie" door Shelly Lapre
Shelly Lapre is beeldend kunstenaar met een Indische afkomst. De geschiedenis van Nederlands-Indie inspireert haar en is een centraal onderwerp in haar werk. Zij verbeeldt verhalen van haar voorouders op een oude reiskoffer. Deze koffer met persoonlijke spulletjes bracht haar moeder mee op haar bootreis vanuit Indië naar Nederland in 1950. Zij bewerkte de koffer met authentieke batikstoffen en nostalgische familiefoto's. Vanuit dit concept ontwikkelde zij ook andere kunstwerken. Zij geeft de lezing over haar werk 4 maal. Tevens exposeert ze haar werk gedurende de hele 'Week van de koloniale geschiedenis'.

Lezingen om 10.30, 12.00, 13.30 en 15.00 uur.


Javaanse dansvoorstellingen door de groep Kuwung-kuwung o. l. v. Clara Brakel
De dansers gaan gekleed in authentieke kostuums, zoals gedragen bij voorstellingen aan de Javaanse hoven. Zij worden begeleid door live gamelanmuziek. De ruimte is beperkt, dus kom tijdig.

Voorstellingen om 14.00 en 15.00 uur.


Jeugdactiviteit 'Indonesische vlinders maken'
In de tentoonstelling 'De kolonialen' in het museum Bronbeek vind je felgekleurde vlinders uit het warme Indië. Maar vliegen kunnen ze niet....... Daardoor kun je ze goed bekijken en zelf namaken.

Workshop vanaf 13.00 uur.


Speurtocht: 'Ik zie, ik zie....'
Weet jij hoeveel kanonnen er in het museum staan? En weet je waarom uniformen zo mooi versierd zijn?

Doorlopend van 10.00 tot 17.00 uur

defensie.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimema 8 okt 2012 - 11:16

....In de tentoonstelling 'De kolonialen' in het museum Bronbeek vind je felgekleurde vlinders uit het warme Indië. Maar vliegen kunnen ze niet....... Daardoor kun je ze goed bekijken en zelf namaken. ...

OK, ik hoor (denk ik) een webmaster alweer denken: Waar komt ie nu weer mee aan?


Toen fan froeher in dat warme Indië/Indonesia zag ik ook altijd veel vlinders (weliswaar niet zo fel gekleurd, meer duku langsep kleurig) voorbij fladderen op de straten en die vlinders konden ook niet vliegen en daardoor kon ik ze gelukkig ook goed bekijken...... Ik heb ze niet nagemaakt maar wel nagelopen.... Ik heb er wel eens ééntje kunnen vangen....... omdat ze sret srot sret op hun klompen fladderden ..... payah dese. Ben er nog moe van... sudah al ja luitjes, ik ga maar weer mijn schoenen van nieuwe zolen voorzien ja. Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimema 8 okt 2012 - 14:32

lol!

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimedi 9 okt 2012 - 2:33

Geheime vraag voor webmaster:

Zijn de vlinders de weg kwijt geraakt op Simpang Lima? affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimedi 9 okt 2012 - 7:09

haha haha
Weggevlogen in de nacht Rolling Eyes
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimedi 9 okt 2012 - 8:54

Ze vliegen vast weer terug!

jaja
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimedi 9 okt 2012 - 10:34

Ben eruit... Ze zijn niet teruggevlogen...... Ze zijn helemaal niet weggeweest.

Ik kreeg het bericht door van de spionnage dienst, die met een telescoop het firmament aan het afspeuren was en de duku langsep kleurige fladderaarsters NIET had zien overvliegen.....daar ergens over een zuid europees land....

Een familielid van de spionnage dienst is verbazingwekkend stil deze laatste dagen.... Buikpijn van het eten? Rawon of zoiets? buiging wistle koffie
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimedi 9 okt 2012 - 17:29

Wat heb je in de rawon gedaan pasop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimewo 10 okt 2012 - 5:27

Rawon was te licht van kleur en toen maar schoenpoets zwart erbij gedaan... men vond het lekker en ik heb maar niet gezegd wat ik extra erin gedaan heb.... geek

Maar kan ook van de sambel goreng tempe gekomen zijn.... Die was ongeveer 2 weken oud, maar ik zag er niets vreemds aan, behalve dat de schaal ineens witte kleine pootjes had gekregen....Achteraf bezien vond ik de tempe een beetje vlezig smaken... Zou het dan toch scratch daardoor gekomen zijn?

Alhoewel, ik twijfel.
Want ik heb mijn woestijn buurman een schaaltje gegeven en hij vond het zalig, vooral die witte beweeglijke dingetjes in de tempe, want dat had ie al lang niet meer gegeten, sinds hij in een geciviliseerd land woont. Hij mist - wat dat betreft - zijn vaderland heel erg..... Twisted Evil
Ik vond hem zielig, dus heb ik hem een pakje beschimmelde en groen uitgeslagen terasi uit 1999 gegeven, vond ie ook heerlijk. Hoe belegener hoe lekkerder, zei hij nog als dank.

Amien en eet smakelijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimewo 10 okt 2012 - 8:11

affraid pale
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitimewo 10 okt 2012 - 21:55

lol!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012   Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Week van de koloniale geschiedenis, 13 t/m 20 oktober 2012
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 13 t/m 19 oktber 2013: Week van de Koloniale Geschiedenis
» Koloniale geschiedenis van de Nijmeegse Vierdaagse
» 14 oktober 2012: kumpulan Sri Lestari, Zoetermeer
» Atjeh. Het verhaal van de bloedigste strijd uit de Nederlandse koloniale geschiedenis, Anton Stolwijk
» 18 oktober 2012: Hotel Slotania: Indorock back in Mokum

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: