Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Unu ‘Rein en onrein’ opent ark

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Unu ‘Rein en onrein’ opent ark Empty
BerichtOnderwerp: Unu ‘Rein en onrein’ opent ark   Unu ‘Rein en onrein’ opent ark Icon_minitimewo 10 okt 2012 - 9:11

‘Rein en onrein’ opent ark

Hells Angel Uneputty symboliseert bijbelverhaal

Wijk bij Duurstede – Oud-president van de motorclub Hells Angels, Daniel Uneputty (alias Unu) opende gisteren de Ark van Noach in Wijk bij Duurstede. Als verpersoonlijking van het begrip ‘rein en onrein’, zoals verwoord in het bijbelse arkverhaal.

Door Wim van Amerongen

Unu ‘Rein en onrein’ opent ark 10_ark10
Daniel Uneputty (met zonnebril) met naast hem initiatiefnemer Aad Peters, tussen de bezoekers. Kleine foto: de ark bij Wijk bij Duurstede. (Foto's: Angeliek de Jonge)


Unu scheurde Wijk niet binnen op zijn motor. “Ik ben hier niet als Hells Angel maar als mens. Daarom ben ik niet op de motor. Bob, mijn trouwe chauffeur, brengt me overal naartoe.”

Bob draagt een sweater van de Amsterdam Tattoo Convention 2012. “Bob is mijn proefkonijn. Vroeger schilderde ik, nu bekwaam ik mij als tatoeëerder. Ik heb sinds kort een tattooshop op het Waterlooplein.”

Hij vraagt Bob zijn broekspijp omhoog te doen. Op de kuit heeft Unu de heilige maagd Maria getatoeëerd. Na eerst een paar kleine vingeroefeningen met cijfers en letters. Zo staan op Bobs vingers de letters GTST van de soap Goede Tijden Slechte Tijden. Unu heeft beide tijden meegemaakt.

De 57-jarige Molukker is een geboren Zeeuw. In Gouda begon hij eind jaren ’70 met zijn ‘Harley-hobby’ bij de Black Harleys in Gouda, die later banden onderhield met de Hells Angels uit Amsterdam.

In 2004 werd Unu president van de Angels in de hoofdstad. Als opvolger van Big Willem, die uit de groep werd gezet nadat hij zou hebben verzwegen door Willem Endstra te zijn gevraagd om Willem Holleeder in het clubhuis van de Angels met een bomaanslag te doden. Begin dit jaar trad Unu af.

De Ark van Noach ligt in het inundatiekanaal naast de stadshaven van Wijk bij Duurstede. De boot telt vier verdiepingen, is 70 meter lang, 13 meter hoog en 10 meter breed.

Aad Peters, tv- en theaterproducent, heeft de ark aangekocht en omgebouwd tot een reusachtig drijvend bijbels themapark.

Peters leerde Unu in ‘ruig ornaat’ kennen als rechterhand van Big Willem. ‘Het is fantastisch dat Unu de opening verricht. Wij laten aan boord verschillende bijbelverhalen zien. Zoals het verhaal van de dieren die twee aan twee naar de Ark van Noach kwamen. Niet veel mensen weten dat van elk dier één paar onreine en zeven paar reine dieren naar de Ark kwamen. Iedereen was welkom op de Ark. Ook bij ons: Hells Angels en goede mensen.”

Als openingshandeling vraagt Peters aan Unu om een ‘slang’ door te knippen. Aanvankelijk voelt Unu daar niet voor. Na een korte aanmoediging van Peters (‘wees nou eens slecht’) en de belofte dat de twee stukken weer aan elkaar genaaid worden, doet Unu wat van hem verwacht wordt.

Hij benadrukt dat hij christelijk is opgevoed. Conflicteert dat niet met het lidmaatschap van de Hells Angels? “De Angels worden vaak alleen maar gezien als monsters, als criminelen. Maar meestal zijn het hele gewone mensen. Ze zijn hoofd van een gezin, hebben een bedrijf. Hells Angels hebben het uiterlijk van de duivel, maar innerlijk voel ik me een engel.”

“Reine en onreine dieren vormen een groep, net als mensen. In de maatschappij heb je niet alleen pennenlikkers nodig, maar ook mensen die voor oproer zorgen. Laat iedereen mij maar op mijn mens-zijn beoordelen.”


uit AD, zat. 29-09-2012.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Unu ‘Rein en onrein’ opent ark
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rein de Vries
» Niet-moslims zijn onrein, leert het schoolboek
» Rob's Gastrobar opent 19 september
» Stadsarchief opent site over oorlog
» Tileng: Ton opent scholen op Java

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: