Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid

Ga naar beneden 
AuteurBericht
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid Empty
BerichtOnderwerp: Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid   Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid Icon_minitimeza 3 nov 2012 - 17:35


Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid

zaterdag 03 november 2012 | 12:02

Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid 11_nei10 Henk Neijs. Foto Lenneke Lingmont


ENSCHEDE - De stichting Selamat Datang, een Nederlands-Indische seniorenvereniging, viert deze vrijdag het 20-jarige bestaan. Tegelijkertijd neemt de vereniging in het speeltuingebouw aan de Voortsweg afscheid van haar eerste en enige voorzitter: Henk Neijs (83).

Bij zijn afscheid wordt hij door burgemeester Peter den Oudsten ook nog eens benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Peter den Oudsten speldt hem het bijbehorende lintje op. Den Oudsten kent, tot verbazing van de talrijke aanwezigen, enkele producten die Nederland vroeger exporteerde naar Indonesië. Neijs steekt tijdens de rede van Den Oudsten meer dan eens zijn duim op. Volgens Den Oudsten heeft de Nederlandse regering de Indische Nederlanders destijds slecht opgevangen en ze min of meer aan hun lot overgelaten.

Dat de burgemeester in herinnering brengt dat Neijs hier politiek actief was in de VIP (Vrije Indische Partij) en mede-oprichter was van INDO (Nederlands Indische Democratische Organisatie) doet hem goed. Neijs: „We hebben het slecht gehad. Bij aankomst kregen we als pleister op de wonde een kleine uitkering, maar we moesten zelf onze weg vinden. We moesten opnieuw beginnen. Onze diploma’s waren niet meer rechtsgeldig. Op mijn 26e, met vrouw en twee kinderen, had ik weer naar school moeten gaan. Dat kon helaas niet: ik moest voor het gezin zorgen. We hebben alles zelf moeten doen.”

Dat Neijs in 1955 naar Nederland vertrok, had alles te maken met de onafhankelijkheidsstrijd die Nederland verloor. „Vele Nederlands-Indiërs hadden leidinggevende functies. Ik kreeg plotseling een brief dat ik er als ‘buitenlander’ rekening mee moest houden, dat ik mijn baan zou verliezen. Met mijn vrouw en kinderen ben ik toen naar Nederland gegaan.”

Nu staat hij vooral stil bij landgenoten die destijds niet in staat waren terug te keren naar Nederland. „Zij konden, doordat de Japanners of Indonesiërs hen de papieren afnamen, niet aantonen dat ze Indische Nederlanders waren. Zij hebben het heel moeilijk gekregen. Vooral door hun geloof. Ze waren protestant of katholiek, geen moslim. Ze hebben het er nog slecht.”

Neijs heeft zich in Nederland altijd sterk gemaakt voor zijn landgenoten, die in veel gevallen vereenzaamden. In Enschede stond hij aan de wieg van meerdere verenigingen. Van Selamat Datang was hij oprichter en de enige voorzitter. De vereniging gaat nu naar verzorgingshuis De Posten. Neijs zelf gaat op zijn 83e ook met pensioen.


TCTubantia
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Henk Neijs krijgt ‘koninklijk’ afscheid
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Van Dis in het Koninklijk Instituut voor de Tropen, 29 februari 2012
» Herdenking opheffing Koninklijk Nederlands-Indisch Leger - 26 juli
» Afscheid laatste Keiese KNIL-soldaat
» Afscheid na 12,5 jaar?
» Afscheid van de Wereldomroep: campingradio, au revoir!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: