Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De politiek in...

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

De politiek in... Empty
BerichtOnderwerp: De politiek in...   De politiek in... Icon_minitimedo 22 nov 2012 - 12:49


Geplaatst 2012-11-20 om 13:15

De politiek in

Betrokken zijn bij het land waarin je woont, kan zich op veel manieren vertalen; politieke betrokkenheid is één daarvan. Twee jonge leden van de Tweede Kamer met een verschillende achtergrond vertellen over hun motivatie.


De politiek in... Jklav10

Jesse Klaver (26) GroenLinks

Jesse Klaver is geboren in Roosendaal als zoon van een Nederlands-Indische moeder en een Marokkaanse vader. Hij was voorzitter van DWARS, de jongerenvereniging van GroenLinks en voorzitter van jongerenvakbond CNV jongeren. En jongste SER-lid ooit. In 2010 kwam hij in de Tweede Kamer voor GroenLinks. In 2012 is hij herkozen.

Waar komt je politieke interesse vandaan?
“Van mijn opa. Hij richtte allerlei actiegroepen op. En van het boek ‘Portretten van moed’ van John F. Kennedy, over wat politiek kan doen en wat er voor nodig is.”

Trek jij etnische stemmers?
“Ik denk het niet, veel mensen kennen mijn achtergrond niet eens. Ik heb ook liever dat mensen op me stemmen om wie ik ben, en niet om waar ik vandaan kom. Ik heb Indisch en Marokkaans bloed, maar ik ben in Nederland opgegroeid, voel me Brabander én politicus. Uiteindelijk ben ik gewoon Jesse."

Wat wil je bereiken?
“Door ons economisch denken zitten we in een financiële crisis. Er zijn in Nederland bijvoorbeeld veel kantoorgebouwen gebouwd, niet omdat er vraag naar was, maar alleen omdat beleggers er op konden speculeren. Ze staan nu leeg en waar ze gebouwd zijn, is natuur verdwenen. Ik wil dat Nederland uit de crisis komt, én dat de natuur behouden blijft, zodat het voor de inwoners weer fijn wordt om hier te wonen.”

Je boodschap voor jongeren?
“Je bent niet alleen je afkomst, maar je wordt gevormd door alles wat er in je leven gebeurt. Werk keihard en laat je niet in een slachtofferrol drukken.”



voor ook het interview met het andere Kamerlid Mohammed Mohandis (27) PvdA:
het artikel in Metro
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

De politiek in... Empty
BerichtOnderwerp: Re: De politiek in...   De politiek in... Icon_minitimedo 22 nov 2012 - 13:06


Burgerlijke top - Jong en fris wordt een pre
Veertigers wel, allochtonen niet


Zowel binnen als buiten het kabinet geven de old boys ruimte aan de nieuwe generatie. Grote achterblijvers: allochtonen en ‘boze burgers’.


Critici
Mei Li Vos is er in 2006 helemaal klaar voor: Kamerlid worden voor de PvdA. De jonge medeoprichtster van AVV (Alternatief voor Vakbond) is als mediageniek boegbeeld van de opkomende moderne zzp’ers aangezocht door PvdA-leider Wouter Bos. In de procedure krijgt ze echter te maken met oud-FNV-voorman Lodewijk de Waal, die in de kandidaatstellingscommissie zit, en die niets ziet in de linksliberale nieuwlichterij.

De Waal was sinds de legendarische vakbondsdemonstratie op het Museumplein in 2004 de gevierde man. ‘En dan ging zo’n meisje van in de dertig vertellen dat er 12 miljard was gepakt van de jonge generaties. Ik heb hem nog gebeld, dat we eens moesten praten’, zegt Vos. ‘Maar dat wilde hij niet. Jij mag geen sociaal-democraat heten, zei hij.’ Vos eindigt na het partijcongres in de onderste regionen van de lijst, en kwam pas in de Kamer toen de PvdA begin 2007 toetrad tot Balkenende IV.

Mei Li Vos is sinds kort weer Kamerlid voor de PvdA. ‘Ik ben nu zelf zo’n begin veertiger. Dit is mijn generatie.’ Ze beleefde vorig jaar een mooi moment, toen Lodewijk de Waal als overheidscommissaris bij ING onder vuur kwam te liggen door de volkswoede over de bonussen voor de top van de bank. ‘Wie is hier nu niet links genoeg’, twitterde ze. De AVV is er nooit echt tussengekomen, omdat de Wet op de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie bestaande vakbonden in staat stelt concurrenten uit de polder te weren. ‘Maar je kunt niet altijd boos blijven, want dan kom je er nooit tussen. Kijk maar naar Geert Wilders’.



=========================================
voor het hele artikel : de (papieren) Volkskrant dd. 17-11-2012
Goedgekeurd door de elite: Top-veertigers
Een nieuwe generatie dringt door tot de elite: voor bestuurlijke functies is een hoge leeftijd niet langer een aanbeveling. Maar om de top te bereiken heb je de 60-plussers nog wel nodig.
door Wilco Dekker en Ben van Raaij
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
De politiek in...
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Politiek Den Haag herdenkt oorlogsslachtoffers Nederlands-Indië
» Gang Dolly 18-6-2014 Surabaya, Politiek en de Burgemeester Tri Rismaharini
» Sfeerverslag Politiek Café: President Widodo, de Obama van Indonesië?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: