Geplaatst 2012-11-20 om 13:15
De politiek inBetrokken zijn bij het land waarin je woont, kan zich op veel manieren vertalen; politieke betrokkenheid is één daarvan. Twee jonge leden van de Tweede Kamer met een verschillende achtergrond vertellen over hun motivatie.
Jesse Klaver (26) GroenLinks Jesse Klaver is geboren in Roosendaal als zoon van een Nederlands-Indische moeder en een Marokkaanse vader. Hij was voorzitter van DWARS, de jongerenvereniging van GroenLinks en voorzitter van jongerenvakbond CNV jongeren. En jongste SER-lid ooit. In 2010 kwam hij in de Tweede Kamer voor GroenLinks. In 2012 is hij herkozen.
Waar komt je politieke interesse vandaan?
“Van mijn opa. Hij richtte allerlei actiegroepen op. En van het boek ‘Portretten van moed’ van John F. Kennedy, over wat politiek kan doen en wat er voor nodig is.”
Trek jij etnische stemmers?
“Ik denk het niet, veel mensen kennen mijn achtergrond niet eens. Ik heb ook liever dat mensen op me stemmen om wie ik ben, en niet om waar ik vandaan kom. Ik heb Indisch en Marokkaans bloed, maar ik ben in Nederland opgegroeid, voel me Brabander én politicus. Uiteindelijk ben ik gewoon Jesse."
Wat wil je bereiken?
“Door ons economisch denken zitten we in een financiële crisis. Er zijn in Nederland bijvoorbeeld veel kantoorgebouwen gebouwd, niet omdat er vraag naar was, maar alleen omdat beleggers er op konden speculeren. Ze staan nu leeg en waar ze gebouwd zijn, is natuur verdwenen. Ik wil dat Nederland uit de crisis komt, én dat de natuur behouden blijft, zodat het voor de inwoners weer fijn wordt om hier te wonen.”
Je boodschap voor jongeren?
“Je bent niet alleen je afkomst, maar je wordt gevormd door alles wat er in je leven gebeurt. Werk keihard en laat je niet in een slachtofferrol drukken.”
voor ook het interview met het andere Kamerlid Mohammed Mohandis (27) PvdA:
het artikel in
Metro