'Andere geloven minder veilig in Indonesië'
DO 28 feb 2013 | 08.14
Mensen met een ander geloof zijn in Indonesië steeds minder veilig. De Indonesische regering doet te weinig om religieuze minderheden te beschermen. Dat stelt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) in een donderdag gepubliceerd rapport.
HRW spreekt van meer dan 250 gewelddadige incidenten in het afgelopen jaar tegen christenen en moslims die niet bij de hoofdstroming horen. Volgens de organisatie treedt de politie niet genoeg op en krijgen slachtoffers vaak zelf de schuld. Radicale moslims kunnen daardoor vaak doen wat ze willen.
HRW sprak voor het rapport met tientallen slachtoffers, maar ook religieuze leiders, advocaten en politieagenten.
Een slachtoffer vertelt in het rapport over een aanval in 2011 door radicalen op moslims van de ahmadiyya-stroming in Cikeusik op Java. "Ze sleurden me uit het water. Ze probeerden mijn ondergoed uit te trekken en mijn penis te snijden met een machete."
"Ik probeerde mijn hoofd te beschermen maar ze staken me in mijn linkeroog", aldus de 25-jarige Ahmad Masihuddin. Bij de aanval, die op video is vastgelegd, kwamen drie anderen om het leven terwijl agenten aanwezig waren maar niet ingrepen.
Bron: ANP
Kerknieuws.nl