Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen Empty
BerichtOnderwerp: Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen   Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen Icon_minitimevr 24 mei 2013 - 20:52

Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen

Door: Toine Heijmans − 24/05/13, 08:22

Het Tropeninstituut moet zijn boekencollectie ontmantelen vanwege bezuinigingen. Wat niet door derden wordt overgenomen, verdwijnt zonder pardon in de vuilnisbak. .

De bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen heeft 900 duizend boeken, kaarten, tijdschriften en andere documenten in de aanbieding. Als gevolg van de bezuinigingen wordt een groot deel van de vermaarde collectie ontmanteld; het instituut vraagt andere bibliotheken of er interesse is de stukken over te nemen. Lukt dat niet voor 1 januari, dan gaat wat overblijft van de collectie in de papiercontainer.

Monumentaal pand
'Dat is een ramp', zegt Hans van Hartevelt, directeur van de bibliotheek die al 230 jaar bestaat, en die is gehuisvest in een monumentaal pand uit 1910 dat speciaal voor de collectie is gebouwd. Andere instituten hebben al wel belangstelling getoond, 'ze werken er hard aan en willen het graag hebben maar ze willen er één ding bij, en dat is een dekkende begroting. En die is er niet.'

Het ministerie van Buitenlandse Zaken stopt de subsidie aan het Tropeninstituut en nu moet het zien te overleven. Dat doet het door mogelijk profijtelijke afdelingen als die voor biologisch onderzoek open te houden, en onrendabele te sluiten. De publieksbibliotheek is al dicht, de rest volgt deze zomer. Er verdwijnen 32 van de 33 banen. Het grote vraagstuk is wat er met de collectie gaat gebeuren. 'Acht verdiepingen en een zolder aan veelal bijzonder materiaal', zegt Van Hartevelt, 'het oudste stuk is uit 1469. Ik krijg boze e-mails van allerlei hoogleraren uit de hele wereld: wat gebeurt hier?'

In een vertrouwelijke brief aan andere bibliotheken schetst Bas Savenije, directeur van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, de situatie van de 'voor Nederland en Europa unieke internationale collectie'. Het gaat om in totaal tien kilometer aan documenten. Alles van voor 1950 moet behouden blijven, omdat daarop een 'publieke zorgplicht' van de overheid rust. Hoe dat wordt opgelost, is aan de betrokken ministeries. De rest - negen kilometer - wordt 'afgestoten' als er niemand bereid is de collectie over te nemen. 'Gezien het feit dat de papieren collectie post-1950 geen inkomsten genereert' lijkt het perspectief daarop 'gering', staat in de brief, die is gericht aan universiteitsbibliotheken.

Zeven stappen
Savenije maakt deel uit van een commissie die de bibliotheek zo goed mogelijk probeert te redden. In zijn brief beschrijft hij hoe de collectie in zeven stappen wordt ontmanteld. Deelcollecties die in bruikleen zijn, of geschonken, worden aangeboden voor retour. Stukken met grote erfgoedwaarde, zoals 'boekbanden met autografen van historische personen', worden uit de verzameling gehaald en apart gehouden. Het grootste deel van de collectie wordt om niet aangeboden aan collega-instellingen als universiteiten, of aan de landen waar ze over gaan, zoals Ghana.

Maar de tijd dringt. Lukt het niet de collectie voor het einde van het jaar veilig te stellen, dan dreigt deze te worden 'gerecycled', zegt bibliotheekdirecteur Hans van Hartevelt. 'Ik wil niet eens weten wat dat woord betekent. We spreken nu veel met universiteitsbibliotheken en die vinden allemaal dat het niet verloren moet gaan. Maar alleen al delen uitzoeken en verhuizen, kost veel geld.'

Van Hartevelt: 'Ik wil geen narrige indruk maken, ik zie heus wel in dat zonder subsidie alleen marktgerichte activiteiten levensvatbaar zijn, en dat er geen mogelijkheid is voor het KIT om de bibliotheek overeind te houden. Want er is geen geld. Maar het is wel wrang dat het juist deze unieke collectie treft.'

Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen   Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen Icon_minitimeza 25 mei 2013 - 5:42

Een ramp, als dit doorzet.

Gewoon geen woorden voor. Nederland weer op zijn "grootst."

Geen geld om subsidies te verstrekken, maar wel geld om andere shitzooi dingen te financieren.


Simpel voorbeeldje: Ik krijg wel eens drukwerk in mijn brievenbus gesmeten, uitgegeven door de gemeente waar ik gevestigd ben. Heel duur papier, hele dure offset print, en vol met shitzooi om de gemeente en de stad te promoten en dit drukwerk wordt verspreid onder de bevolking van dit oord waar ik woon. Alsof de bevolking niet weet, wat er zich afspeelt in hun woonoord. Als je je stad wilt promoten, doe je dat aan buitenstaanders toch?
En dan het lef om een bordje te hangen in de hal van het gemeentehuis: "Helpt u mee om met ons te denken over.... bla bla... Een en ander wegens bezuinigingen... enzovoorts."

En als dank voor het gratis dure nonsens leesvoer, smijten de geadresseerden het in de papierbak en door sommigen zelfs nog ongelezen.
Voor zulke shitzooi is er wel geld?
Duur drukwerk, een paar betaalde zakkenvullers die het verzinnen en laten fabriceren, bezorgkosten bezorgers en porti.......

Ander simpel voorbeeldje:
Er verschijnen wel eens spots op TV over Postbus 51.... (Soms zinvol en weer andere - vlgs mijn bescheiden mening totale nonsens...) en dat kost natuurlijk ook geld...Het maken van die spots, het uitzenden enzovoorts.

Maar dan komt het. Dan krijg ik van tijd tot tijd aansluitend op die spots een vragen formulier toegestuurd in opdracht van de Postbus 51 zooi en uitgevoerd door een PR/onderzoek bureau en dat kost dan natuurlijk ook weer geld... antwoord envelop, porti, weer de drukker, loonkosten van de bedenker van deze shit, het PR bureau... En dat alles om mijn mening te weten wat ik van de spots van Postbus 51 vind.....

Weer een voorbeeldje:
Recentelijk werd publiekelijk geopenbaard, dat er flink gesjoemeld werd door bepaalde groeperingen..... in verband met vooruit betaalde toeslagen Belastingdienst, daar waar al eerder voor werd gewaarschuwd en dus niet naar werd geluisterd.
Reactie erop van verantwoordelijken: We gaan er iets aan doen, maar niet eerder dan 1 jan a.s. 2014.
En in de tussentijd tot aan die datum, gaat het sjoemelfeest gewoon door... en we praten dus niet over een honderd euries, maar over veel euries. ... Waar ik deels aan meebetaal via die blauwe brieven troep.


Nederland toch, jullie verantwoordelijken, zullen het nooit leren: Blijf vooral lekker héél groot in je kleinheid. pig En dit icoontje staat dus voor: Zo dom als het achterend van een pig

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Tropeninstituut ontmantelt boekencollectie wegens bezuinigingen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tropeninstituut schrapt 90 banen
» Menselijke keten rond Tropeninstituut, 19-11-2011
» Tropeninstituut op eigen benen met extra geld van het Rijk
» Maleisiër aangeklaagd wegens uitbuiten vrouwen
» 'Een leverancier klaagde ons aan wegens plagiaat'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: