Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Empty
BerichtOnderwerp: Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden   Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Icon_minitimevr 16 aug 2013 - 13:57

Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden

REGIO  |   13 augustus 2013   |   Door FJAM van der Helm, dichtbij-meeschrijver

Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden 08_jap10 (Foto: FJAM van der Helm)


DEN HAAG - Veteranen van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch leger protesteren ook deze dinsdag weer bij de Japanse ambassade. Dit alles vanwege de ereschulden die Japan constant weigert te erkennen.

Ook vandaag zijn de voormalige strijders van het KNIL weer van de parij, zoals iedere tweede dinsdag van de maand. Trots protesteren ze daar. Allemaal mannen en vrouwen van hogere leeftijd. Ze hebben gevochten tegen de Jappen en geleden onder hun afschuwelijke wreedheden.

Ereschulden
Waar het de KNIL-veteranen vooral omgaat is het excuus dat uitblijft. Bij de Japanners begint de oorlog pas nadat de atoombommen zijn geworpen. In hun geschiedenisboeken staat nog steeds weinig over de ellende door hen aangedaan. Over het uitspreken van een excuus wordt helemaal niet gesproken. Al jaren niet.

Lubbers
Toen Lubbers minister-president was in 1991 legde hij samen met zijn Japanse collega een krans bij hetIndisch monument in Den Haag. Dit maakte de heer Van Maarseveen (zie foto) zo woedend dat hij de krans in de vijver heeft gegooid. ''Als ik de Japanse vlag zie, moet ik me bedwingen om hem niet te verscheuren", weet de 88 jarige veteraan te vertellen. Het is een feit dat de geschiedschrijving nogal eens eenzijdig geschiedt en dat geldt zeker voor Indië!


dichtbij.nl Den Haag
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden   Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Icon_minitimevr 16 aug 2013 - 14:02

Een meerderheid van die demonstranten was geen KNIL-veteraan, dacht ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden   Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Icon_minitimevr 16 aug 2013 - 14:13

lijkt mij ook niet, nee..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden   Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Jarenlang protest tegen Japans oorlogsverleden
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Protest tegen christenbestuurder in Jakarta
» PROTEST TEGEN INDONESISCHE GODSDIENSTWET
» Protest tegen elimineren zwerfhonden op Bali
» Massaal protest in Indonesië tegen Israël
» Chaos in Jakarta na gewelddadig protest tegen Uber

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: