Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Cadeautjesmarkt voor Indonesië

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Cadeautjesmarkt voor Indonesië  Empty
BerichtOnderwerp: Cadeautjesmarkt voor Indonesië    Cadeautjesmarkt voor Indonesië  Icon_minitimedo 12 dec 2013 - 15:34



Cadeautjesmarkt voor Indonesië

Vechtstroom
11 dec 2013
Door: Ria Van Vredendaal


MAARSSEN - Al voor de vijfde keer houdt Janneke Roukema in aanloop naar de kerstdagen in haar garage aan de Gerbrandystraat 12 een cadeautjesmarkt voor de Stichting Howu-Howu.


– ‘‘Deze stichting zelf bestaat al 16 jaar’’, vertelt zij. ‘‘Ik ben hiermee in aanraking gekomen via collega-docent aan het Niftarlake College Lydia Schröder. Haar man is afkomstig van Siberut, één van de Mentawai-eilanden in Indonesië.’’

‘‘Samen met Nias ligt dit voor de westkust van Sumatra’’, neemt Lydia het gesprek over. ‘‘Beide eilanden zijn op een geheel eigen wijze uniek, maar worden door de Indonesische overheid nog wel eens vergeten en er wordt weinig rekening gehouden met hun belangen als eeuwenoude cultuur. Wij hebben door de familie die er woont een rechtstreekse schakel met de bewoners, waar wij al veel voor hebben kunnen betekenen. Wij concentreren ons voornamelijk op onderwijs, wat een belangrijke stap naar een beter leven kan betekenen. Wij storten het geld rechtstreeks op onze rekening in Indonesië, en bepalen waar dat aan besteed moet worden. Elke cent die gedoneerd wordt komt aan. We zijn begonnen met leermiddelen en onderwijs voor de lagere schoolkinderen. Nu zijn we bezig voor het middelbaar onderwijs, maar steunen ook al studenten van het hoger onderwijs. Dorpen liggen ver uit elkaar en scholen zijn niet overal. Wij hebben vier huizen gebouwd waar middelbare scholieren samen wonen en naast hun lessen voor zichzelf zorgen. Ze tonen ook initiatief. Ze zijn nu bezig de grond te bebouwen, voor eigen gebruik en voor de verkoop. Elke 2 à 3 jaar gaan wij op bezoek en elke keer vallen mij de grote verschillen weer op. Er komen betonnen paden, wc’s en wasplaatsen, scholen. Niet voor niets betekent howu-howu weldaad.’’

Zaterdag 14 december is het eerste lustrum van de cadeautjesmarkt (van 10.00 – 16.00 uur).

Janneke: ‘‘Ik doe aan pottenbakken, dus ik maak kandelaars, schalen en ander keramiek. Ik brei knuffelaapjes en borduur handdoeken en linnen. Het leuke is dat de hele de straat betrokken raakt. De buurvrouw maakt kerstkaarten, iemand bracht van een verre reis armbandjes mee en de overbuurman bakt appeltaarten, want een kopje koffie drinken is ook mogelijk. De dag ervoor maak ik kersstukjes voor de verkoop.’’


dé Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Cadeautjesmarkt voor Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wikileaks: "100.000 dollar voor Facebook pagina voor bezoek Obama aan Indonesië"
» Van Beukering staat voor debuut voor Indonesië
» Singapore Airlines: extra lage tarieven voor herfst en winter 2009 Voor tickets naar Singapore, Indonesië, Aistralië en Nieuw-Zeeland
» Fatwa voor milieubescherming in Indonesië
» Bazaar voor school in Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: