Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimeza 14 dec 2013 - 2:38

Ik zag dat het IAF een nieuw "plaatje" had uitgekozen en daarmee tevens haar wensen uit naar het lezerspubliek wat betreft de komende feestdagen.

Mijn dank ervoor (de wensen) en hierbij wens ik u allen eveneens Seasons Greetings toe. (Voor de christelijken dan tevens ingesloten Prettige of Fijne of wat dan ook Kerstdagen 2013).

Tja, dan het plaatje..... Ik bemerk dan dat het "stel" afwijkt van het gangbare Loro Blonyo stel/paar. Loro = 2 en Blonyo duidt op de reinheid ceremonie voor het huwelijk. Het wordt veel gebruikt als symbool voor voorspoed en geluk in het huwelijk. Ik vraag me af, of dit stel op het plaatje gerangschikt kan worden onder de gangbare en traditionele beeltenissen van Loro Blonyo in de Javaanse cultuur, gelet op de afwijkende houdingen van het stel: Men kijkt elkaar enigszins aan in plaats van voor zich uit kijkend. Ook de houding van de vrouw rechts (arm) wijkt af.

En BTW, eet niet overdadig tijdens de Kerstdiners of dergelijke en gedenk diegenen die helaas niets eetbaars op hun tafel kunnen toveren als zij uberhaupt een tafel hebben......

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 G8xv

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimedi 17 dec 2013 - 13:15


Dank je wel voor de achtergrond informatie over Loro Blonyo.
Ik denk dat iedereen die ooit in Indonesië is geweest weleens dat paartje heeft gezien en vermoedelijk ook gevallen is daarvoor. Menigeen zal ongetwijfeld zo'n paartje mee naar huis hebben genomen en die een prominente plek hebben gegeven bij hen thuis.

En tja.. ik denk ook dat in de loop der tijd die beeldjes aan de smaak van het kopend publiek zijn aangepast (haha, de Indonesiër is ook niet van gister: als ister londohs die veel rupiahs willen neertellen, wie is hij dan om met dat ouderwetse spul - die misschien niet meer in trek is - te komen leuren?) Men vraagt, wij maken... toch?

Misschien ook daarom dat het paartje elkaar nu vaker aankijkt, want een stelletje dat strak voor zich uitkijkt en zich niet bewust lijkt van zijn partner....



Laten wij ook hen niet vergeten, die niks op tafel kunnen toveren, niet alleen hier in NL, maar ook in Indonesia en in de rest van de wereld, waar geen vrede is, waar men elkaar het licht in de ogen niet gunt


Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimedi 17 dec 2013 - 15:46

.... want een stelletje dat strak voor zich uitkijkt en zich niet bewust lijkt van zijn partner........

Aduh sus, niet zo toch.....

Het strak voor zich uitkijken heeft te maken met de cultuur. Ze zijn zich terdege bewust van elkaars gezelschap, maar denk aan de positie van de vrouw ("slaafs")  in die "oude" dagen der traditie en die van de man, die als het ware zijn voornaamheid ten toon spreidt....



..... wie is hij dan om met dat ouderwetse spul - die misschien niet meer in trek is - te komen leuren?) Men vraagt, wij maken... toch?

In durpskringen nog wel. Zal altijd wel zo blijven. Men is daar wat traditioneler. Grote steden zijn inderdaad moderner en gericht op voorbij flanerende Rupiahs in borstzakjes van overhemden van orang turis.


PS: Het zal wel januari 2014 worden, maar er is een fotoreportage op komst op mijn site van een originele moderne maar doorspekt met traditionele aarden en normen..... Wel een bruiloft van een "turunan Indo" te Parahyangan en die volledig geassimileerd / geïntegreerd is. Beelden vandaag gezien, moet nog behandelen voor website formaat en feestdagen op komst. De hele complete reutemeteut zit erbij van de Imam tot de was-ceremonie en incl. de braspartij.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimedi 17 dec 2013 - 16:58


Aduh sus, niet zo toch.....

hihi.... Bro Henri, ik heb het toch ook alleen uit oogpunt van de turis: wat weet men van de adat in de te bezoeken landen? Interesse daarvoor? hmm... Traditie? zal wel...
Cultuur? achja...
Waarom die figuren met enge strakke blikken als je ook modern spul kunt kiezen
maar misschien weten ze helemaal niet dat die ook bestaan...? komen ze nooit in een durp?

Toen ik daar een jaar of wat geleden rondwandelde ben ik ook niet in durpjes geweest, chauffeur wist niet eens dat er durpjes bestaan  Rolling Eyes 



Mijn wayang golekpoppen zijn echt nog die ouderwetse mooie. Speciaal voor mijn vader gemaakt ooit, in 19toen..
Kun je nergens meer kopen...
Wel die moderne...


overigens.. zou dit stelletje wel mooi staan op mijn buffetkast, of in het halletje ter verwelkoming van tamu...  Rolling Eyes 


Ik kijk uit naar januari volgend jaar..........  jaja jaja
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimedo 19 dec 2013 - 0:54





Als het hier gaat om elkander het beste toe te wensen en toch niet bepaald om dat het deze tijd van het jaar is maar beslist elke

dag, dan sluit ik mij ervolkomen bij aan, niet tegenstaande de dwazen in Aceh die beweren dat Muslim de Christenen geen "Zalig Kerstfeest" mogen wensen omdat volgens deze knapen dat niet Islamisch is  nah  Zegt het niet "Vrede en Goodwill to all Mankind"?

Zo van mij hier in Bungaville aan allen

 roosje  " May God/Allah the most High bless you all with peace-health-happiness and prosperity  roosje .

My thoughts are with all of you.

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimedo 19 dec 2013 - 15:01

Amiiin. ....

Sama sama Om K.

Have a wonderful time... santa 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimedi 24 dec 2013 - 19:53

Bij deze wil ik ook iedereen hier op IAF een heel Gelukkig Kerstfeest toewensen. En als je door de donkere wolken het niet meer ziet zitten, doe dan als Rudolf, en volg altijd je neus!

 rendeer rendeer rendeer 
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitimewo 25 dec 2013 - 7:56

Dank Anti-Indo...

Maar het is winter, dan is Rudolf's neus vaak snotterdicht en kan ie niets ruiken... hoe dan?  hatsjoe 

Dus voor alle zekerheid maar een extra lampu templek meenemen toch, dan is er toch licht onder de donkere wolken.


Si Pit loopt rond met in zijn lamp een nieuwe batterij.
Gekregen bij de Hema gratis bij het spel 3 op een rij.
Zijn vrouw legde het cadeau onder de pohon kerresmis;
was heel blij ermee en kreeg ook nog een bordje ketan lupis.

Vlug at ie het op, trok zijn jas aan en ging naar buiten,
hoorde de vroege vogeltjes overal al fluiten.
Was nieuwsgierig en scheen met zijn lamp in de takken,
maar kreeg buikpijn en holde snel naar huis om te ka....n.

Toen ie klaar was gloorde de dageraad al aan de horizon,
had zijn lamp niet meer nodig en gooide dat ding in de regenton,
liep door naar Dordrecht naar Toko Y-von
neusde wat rond en kocht een portie klepon.

Al toen al afgelopen ja dese kerresmis verhaal
geschreven in labrakan djeblas djeplos taal.

Have fun allemaal. Ga zodadelijk achter de kambing aan hollen. Mijn nieuwe hobby namelijk. Het houden van een geit, maar dan wel in de tuin van de buurman... kan ie daar de boel kaal vreten en de nieuwe winterplantjes verrampeneren.



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014   Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Loro Blonyo (Javaans bruidspaar) en Feestdagen 2013/2014
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 13 oktober 2013 t/m 21 april 2014: Herinneringen aan Nederlands-Indië
» Fijne feestdagen / Season's greetings
» Themaleeskring: verhalen uit Indië, 21 januari 2013 14:00 tot 18 maart 2013 16:00
» Selamat Hari Natal en Tahun Baru / Fijne Feestdagen / Season Greetings.
» Bridge-drive met Indische hapjes ten bate van Javaans dorp

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: