Kerst in Indonesische tropen19 dec 2013
Mevrouw Wicky Mulder-Keller werd geboren in Indonesië, in het kleine plaatsje Pekalongan, dichtbij Semarang op midden Java. Ze is nu 91 jaar oud, maar weet nog alles van kerst in Indonesië.
Mevrouw Wicky Mulder-Keller vierde kerst in de tropen van IndonesiëHaar vader was eerst zeeman bij de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij, maar werkte later op een suikerplantage. “Mijn latere echtgenoot en ik hebben in het toenmalige Nederlands-Indië samen op de HBS gezeten. Op mijn zeventiende jaar brak daar de oorlog uit. Ik werd in een Jappenkamp gevangen gezet en mijn latere echtgenoot werd als krijgsgevangene naar Japan gestuurd. We hebben het beiden gelukkig overleefd.
We trouwden daar en hebben drie kinderen gekregen. In 1950 werden we door Soekarno weggejaagd en voeren we met de Johan van Oldenbarnevelt naar huis. Na onze thuiskomst werden we eerst in Hilversum opgevangen, en vier jaar later kregen we een woning aan de Tromplaan in de wijk de Tinnegieter in Harderwijk. Ja, ik ben dus een echte Harderwieker!
Hier kwamen we terecht in een buurt met veel Indische gezinnen. We woonden er met heel veel plezier.”
KerstAls ze over kerst vertelt weet ze nog precies hoe dat was. “Op onze suikerplantage vierden we ook kerstfeest. Eerst gingen we op Eerste kerstdag naar de kerk. Het was een heel klein christelijk kerkje, bestaande uit bamboe en riet. De pastoor kwam vanuit de stad om de dienst te leiden. Na de dienst gingen we met z’n allen naar het strand. We namen allerlei lekkere hapjes mee die onze kokkin had gemaakt. ‘s Avonds kwam er gebraden gans op tafel. Ja, in Nederland was dat vaak kalkoen, maar die hadden we daar niet, wel veel ganzen. De gans werd gevuld met gehakt en vruchtjes en daarna gebraden. Het smaakte overigens heerlijk.
In huis stond geen echte kerstboom, die waren er ook niet. Mijn vader verzamelde eerst wat takken met loof dat in de verte op naalden leek. Deze werden vervolgens versierd met zelfgemaakte ballen en allerlei speeltjes.
Hier in Harderwijk hebben we vaak kerst met onze drie kinderen en kleinkinderen gevierd.
Mijn man is helaas in 1989 overleden.”
de Weekkrant