'Foto vindt familie' van Tropenmuseum op Radio 1
REGIO | 11 februari 2014 | Door de dichtbijredactie (De Echo)
OOST Het Tropenmuseum startte begin april 2013 met het project 'Foto zoekt familie', een digitale zoektocht naar de rechtmatige eigenaren van ruim 300 verweesde fotoalbums uit voormalig Nederlands-Indië. Tot nu toe werden 16 fotoalbums met hun families herenigd.
In interviews met radiomaker Marten Minkema vertellen 7 rechtmatige eigenaren hun unieke verhaal. Fotograaf Armando Ello maakte bij elk interview een reportage. Vanaf zondag 16 februari besteedt Radio 1, drie weken lang aandacht aan de interviews in het programma OVT, Het spoor terug van 11.25 - 12.00 uur. Vanaf zondagmiddag 16 februari zijn de interviews met de beelden terug te vinden op www.fotozoektfamilie.nl.
De verhalen zijn verschillend, maar de waarde van de albums blijkt voor iedereen even groot. 'Eigenlijk zijn er maar twee bewuste herinneringen aan mijn vader: dat we samen vliegeren voor ons huis in Cimahi op West-Java. En dat ik hem in 1942 kaalgeschoren zag achter het prikkeldraad van kamp Baros. Toen was ik 6, waarna ik hem nooit meer heb gezien. Daarom is dit album zo belangrijk voor mij', aldus Willem Plink (78). En de zussen Jeanine (66) en Lily (60): 'Dit is een vrolijke foto voor een gekostumeerd feest, hier doet ze gek en trekt een lachend gezicht. Dat is een moeder die wij niet hebben gekend, ze was altijd introvert en serieus. Dit boek heeft voor mij een grote waarde, mijn moeder is veel completer zo. Het geeft mij een nieuwe kijk op haar.'
De fotoalbums bleven achter in Indonesië toen duizenden Indische Nederlanders het land verlieten tijdens de Nederlandse strijd tegen de Indonesische onafhankelijkheid tussen 1945 en 1949. Militairen en Rode Kruis-medewerkers verzamelden de albums en in 1948 werden er ruim duizend afgeleverd bij het Tropenmuseum. Op kijkdagen vonden veel families hun albums later terug, maar van ruim 300 rechtmatige eigenaren ontbrak elk spoor, tot het project Foto zoekt familie in het leven werd geroepen. Het Tropenmuseum en KIT Information and Library Service startte begin 2013 de zoektocht naar de rechtmatige eigenaren door de albums geheel te digitaliseren en voor iedereen inzichtelijk te maken op www.fotozoektfamilie.nl.
Dichtbij.nl