Regisseur van de documentaire 'The Act of Killing' wil graag terug naar Indonesië
20-02-2014 | Interview Joshua Oppenheimer met BBC
Joshua Oppenheimer, regisseur van de documentaire 'The Act of Killing' durft Indonesië niet meer in. Hij vindt het niet veilig om naar Indonesië te gaan na de vertoning van zijn spraakmakende film over de massamoord op vermeende communisten in 1965, gezien door de ogen van Indonesische massamoordenaars. Oppenheimer heeft jaren doorgebracht in Indonesië om aan zijn documentaire te werken. Niet zonder resultaat: 'The Act of Killing' heeft een Bafta in de wacht gesleept. 'Ik zou graag terug willen keren', aldus Oppenheimer aan BBC, voorafgaand aan de uitreiking van de Bafta's.
'De film is in zekere zin mijn liefdesbrief voor Indonesië. Tegelijkertijd is het uitkomen van de film ook een van de verdrietigste momenten voor mij, omdat ik niet meer veilig terug kan keren [naar Indonesië]', vervolgt Oppenheimer.
Bafta en grote kanshebber voor een Oscar
Oppenheimer heeft met zijn veelgeprezen documentaire 'The Act of Killing' zondag (16/2) een Bafta gewonnen. Tijdens zijn speech bedankte Joshua zijn Indonesische crew en met name zijn Indonesische co-director die allemaal anoniem moesten blijven. Deze mensen met wie hij al die tijd heeft samengewerkt, hebben volgens Joshua 8 jaar van hun leven opgeofferd aan de film, heel goed wetende dat zij hun leven riskeerden, en zonder grote veranderingen in Indonesië geen erkenning kunnen krijgen voor hun werk.
Ook na de Bafta-awards wist BBC een exclusief interview met Oppenheimer te bemachtigen. De regisseur zei dat hij snel contact zal opnemen met Anwar Congo, de hoofdpersoon in de documentaire en een van de daders van de massamoorden op vermeende communisten: 'We've been in touch every month. I know he's wishing the film the best at the Academy Awards, and he will be moved to hear that we've won a Bafta.'
De twee hebben maandelijks contact met elkaar. Oppenheimer weet dat Anwar het beste voorheeft met de film tijdens de Academy Awards en dat hij geroerd zal zijn door het feit dat de film een Bafta heeft gewonnen.
'The Act of Killing' is een grote kanshebber voor een Oscar. De Oscars worden uitgedeeld tijdens de 86e editie van de Academy Awards op 2 maart 2014.
indonesienu.nl