Indonesië: Jokowi for presidentJoko Widodo tijdens een toespraak in de stad Malang. AFP
Toegevoegd: maandag 7 apr 2014, 14:00
Indonesië kiest woensdag een nieuw parlement. Al draaien de verkiezingen eigenlijk om de presidentsverkiezingen die later plaatsvinden, in juli. Wie krijgt er genoeg steun en stemmen om mee te doen? De grote favoriet is Joko Widodo, oftewel Jokowi, de gouverneur van Jakarta. Correspondent Michel Maas spreekt met hem.
Doorbreken
Jokowi is sinds 1,5 jaar gouverneur van de Indonesische hoofdstad Jakarta. Hij was ooit meubelhandelaar en klom op tot burgemeester. Jokowi doorbreekt de vastgeroeste machtsverhoudingen en is razend populair. De enige die niet gelukkig is met zijn kandidatuur is Jokowi zelf. Hij wilde liever eerst Jakarta opruimen, want die grote schoonmaak is nog lang niet klaar.
Verkeer
Jakarta is een miljoenenstad. Het verkeer in de stad is een van de grote uitdagingen waar de gouverneur voor staat. Het wegennet slibt steeds verder dicht. Vorig jaar alleen al zijn er in Jakarta 1,3 miljoen auto's en motoren bijgekomen. Jokowi vreest dat als er niets gebeurt, het verkeer uiteindelijk tot stilstand komt.
Plannen
Hoewel de gouverneur er nog maar net zit, heeft hij al grote vooruitgang geboekt. Geen ingewikkelde zaak volgens hem. "We kunnen snel werken, want de plannen zijn 26 jaar geleden al gemaakt. Ze zijn alleen nooit uitgevoerd", zegt Jokowi. Hij begon met het aanpakken van de krottenwijken, die de waterwegen verstoppen. Hij sloopt ze en brengt de bewoners onder in nieuwe sociale woningcomplexen. Voor velen een gigantische vooruitgang.
'Onbeschreven blad'
De Indonesische bevolking is dol op Jokowi. De mensen houden van hem om wat hij is, maar vooral om wat hij niet is. "Hij is een onbeschreven blad. Mensen kunnen dat zelf invullen", zegt een Indonesische criticus. "Als hij zijn onschuld kan bewaren en rechtstreeks contact met het volk kan houden, zullen wij een nieuw soort politiek hebben: een politiek van het volk."
Buiten
De vroegere machthebbers stonden ver van het gewone volk, zegt Jokowi. "Ik daarentegen ga elke dag naar de rivieroevers, de markt, de straat. Want daar zijn de problemen: buiten. In mijn kantoor ben ik hooguit een uur om stukken te tekenen of een korte vergadering te houden."
Vragen en/of opmerkingen? Mail: Michel.Maas@NOS.nl
nieuwsuur.nl