Riedewald keert terug naar roots 07 mei 2014
De selectie van Ajax verkast donderdag voor een tiendaagse trip naar Indonesië. Daar worden onder meer twee duels gespeeld tegen Persija en Persib. Voor Jairo Riedewald een uitgelezen kans zich te tonen aan het thuispubliek. De 17-jarige verdediger/middenvelder heeft namelijk Indonesische roots. ,,Dat maakt het voor mij zo leuk om daar naartoe te gaan."
Riedewald, geboren in Haarlem en getogen in Hoofddorp, is geen alledaagse Noord-Hollander. ,,Mijn vader is een geboren en getogen Surinamer en mijn moeder is half Indisch en half Nederlands, dus ik ben eigenlijk een soort mix van Suriname, Indonesië en Nederland", legt hij uit. Dat de jonge Ajacied straks voor het eerst in zijn leven afreist naar het geboorteland van zijn oma laat hem niet onberoerd. ,,Dat is heel speciaal. Hoewel het voor mij niet het eerste land zou zijn waaraan ik zou denken als ik drie weken vakantie had. Desondanks heb ik daar natuurlijk wel mijn roots liggen en wonen er nog steeds familieleden van mijn oma, die me kennen of misschien iets hebben gelezen over mij. Dat maakt het voor mij zo leuk om daar naartoe te gaan. Mijn oma was ook blij toen ze hoorde dat ik naar Indonesië zou gaan. Ze woont nu in Nederland, maar ik denk dat ze iedereen op de hoogte zal brengen over ons verblijf daar, dus wie weet zie ik straks nog wat familie. Ik zal er in elk geval tijd voor proberen vrij te maken."
Jairo Riedewald maakte in december het Ajax-doelpunt van de maand. Riedewald heeft genoeg stof om over te praten, want zijn overstap van Ajax A1 naar het eerste elftal ging allesbehalve geruisloos voorbij. Al bij zijn tweede officiële optreden, vlak voor Kerst, wist hij alle ogen van voetbalminnend Nederland op zich gericht, toen de invaller in de slotminuten zijn ploeg met twee treffers langs Roda JC loodste: 1-2. ,,Dat was niet verkeerd", zegt hij met gevoel voor understatement. ,,Het was vooral leuk om een bijdrage te leveren aan het team en voor mijn zelfvertrouwen was het ook lekker."
Ruim vier maanden later realiseert het talent zich dat alles in sneltreinvaart is gegaan. ,,Ik heb inderdaad wel een gek seizoen achter de rug. Een paar maanden geleden stond ik nog met de A1 op het veld en nu met de jongens van het eerste. Het is eigenlijk een soort droom die is uitgekomen. Ik was gewoon een jeugdspeler, maar na die wedstrijd bij Roda kwam er veel media-aandacht, waarmee de persafdeling me goed heeft geholpen. Vervolgens heb ik met een goed gevoel vakantie gevierd, ontving ik intussen berichtjes en las ik verhalen over mezelf. Na de winterstop kwam ik definitief bij het eerste elftal."
Al ging dat niet zonder slag of stoot en volgde eerst nog een ontgroening. ,,Ik moest een liedje zingen voor de hele groep, omdat ik mijn debuut had gemaakt, en heb toen ‘Sukkel voor de liefde’ gezongen van The Opposites. Dat is een soort rustige rap."
Inmiddels is Riedewald een bekend gezicht in zijn woonplaats en staan er bij zijn ouderlijke huis geregeld kinderen voor hem aan de deur. ,,Maar dat vind ik alleen maar leuk", bekent de jongeling. ,,Vroeger speelde ik met ze op een pleintje en wisten ze al dat ik bij Ajax zit. Nu ik in het eerste speel, vinden ze het vaak leuk om een foto te maken." Zelf keek Riedewald altijd graag naar Urby Emanuelson, die in 2011 Ajax verruilde voor AC Milan. ,,Ik vind hem nog steeds een goede speler, die kan aanvallen, maar ook als middenvelder en linksback uit de voeten kan. Hij speelde bij Ajax frivool en vrij. Dat vond ik leuk om te zien, bovendien is hij eveneens linksbenig."
Dat Riedewald de multifunctionaliteit van de voormalige Ajacied roemt, wekt geen verbazing. Zelf is hij namelijk ook op meerdere posities inzetbaar. ,,Ik heb in al mijn jaren bij Ajax nooit een vaste positie gehad en ben centrale verdediger, verdedigende middenvelder, aanvallende middenvelder en linksback geweest. Dat zijn mijn posities, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de plek als centrale verdediger."
Voorlopig geeft de jeugdinternational zijn ogen en oren goed de kost op de trainingen van de landskampioen. ,,Christian Poulsen is bijvoorbeeld een echte professional, van wie ik heel veel heb geleerd", steekt de alleskunner de loftrompet over de vertrekkende routinier. ,,Ik ben pas 17 jaar en neem alles mee in mijn rugtas. Zodoende hoop ik dat ik over een paar jaar een mooi pakketje met kwaliteiten in huis heb."
Gezien zijn achtergrond en het vriendschappelijke karakter van het trainingskamp lijkt het aannemelijk dat Riedewald aan spelen toekomt in Indonesië. ,,Ik heb de afgelopen tijd veel met Jong Ajax gespeeld, dus het is lekker om nu met de groep weg te gaan naar een lekker land en daar te trainen en wedstrijden te spelen. Verder wordt het natuurlijk gezellig en maken we er een mooie afsluiting van."
Ajax speelt tijdens het trainingskamp in Indonesië (8-17 mei) twee oefenwedstrijden. Het team van Frank de Boer neemt het op 11 mei in het Gelora Bung Karno Stadion in Jakarta op tegen Persija. Drie dagen later wacht een treffen met Persib in het Si Jalakharupat Stadion in Bandung.
Tekst: Ajax.nl/Coen Heil
Foto's: Ajax.nl/Gerard van Hees
Ajax.nl