Niets is wat het lijkt, verruim je blik ...ZAKELIJK | 12 mei 2014 | Door EdwardTuheteru, dichtbij-meeschrijver
WOERDEN - Ervaringen uit het verleden, recent dan wel langer geleden, kunnen je veel leren over het ondernemen in het hier en nu, als je maar bereid bent om je blik te verruimen, er zijn altijd meerdere perspectieven
Het is de dag nadat ik de kindermusical “Vraag het aan oma Jo” in theater Het Klooster heb gezien. Een mijlpaal, aangezien ik mijn zoon de afgelopen zes maanden elke zondag in mijn papa-weekend gedurende een aantal uren kwijt was.
Wanneer ik hem vraag, wat heb je nu geleerd van de musical, over de geschiedenis van de komst van Molukkers naar Nederland, dan blijft het even stil. Een korte opsomming volgt: “Soldaat in het KNIL-leger, de reis met de boot, wonen in een barak en iets met een republiek en een belofte van Nederland?” Het laatste komt er wat benepen uit, maar dat is de oogst van zes maanden repeteren en liedjes oefenen.
Gisteren zijn mijzelf twee momenten bijgebleven, die eigenlijk fundamenteel zijn voor de aanwezigheid van Molukse mensen, maar wat mij betreft ook de Marokkaanse, Surinaamse, Turkse, Poolse, Spaanse enzovoorts. Het was maar een korte scene tussen een vader en zijn zoon. De zoon legt zijn vader uit, dat hij in het leger meer geld kan verdienen en met de goedkeuring van zijn vader volgt ook de belofte om geld op te sturen naar zijn familie, zodat zij het ook beter kunnen hebben. Iets verderop in het stuk, is er de keuze voor de soldaten om terug te keren naar het dorp van herkomst, om zich aan te sluiten bij het Indonesisch leger of bij het KNIL te blijven. Voor 12.500 soldaten en hun gezinnen werd het uiteindelijk het laatste en de rest is geschiedenis.
Keuze
De moraal van het verhaal is dat er meerdere perspectieven bestaan rondom één verhaal en dat er altijd een keuze is. Dat is een leerzame les voor ondernemers. Het ondernemen kent meerdere dimensies. Het belichten van een kant van het verhaal maakt dat je vaak in een tunnel belandt, teveel focus en accent legt op wat er wel of niet mogelijk is voor een klant of vanuit jouw dienstverlening. Zelfs bij verlies van een klant, deal of omzet bestaat er een andere kant, wat je misschien wel winst oplevert, op de langere termijn.
Het verhaal van gisteren leerde me opnieuw, dat niets is wat het lijkt. Er bestaan meerdere kanten en zelfs als het maar van één kant wordt belicht, weet dan in elk geval dat er nog een andere kant bestaat.
Ik wens je een succesvolle ondernemersweek toe, met meerdere perspectieven!
"Waar licht is, is schaduw, dat hoort bij elkaar en kan niet zonder elkaar"
(Marten Toonder)
Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 12 mei 2014
Dichtbij - Woerden
(zie ook
hier)