Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Daar mogen ze me wakker voor maken!

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Daar mogen ze me wakker voor maken! Empty
BerichtOnderwerp: Daar mogen ze me wakker voor maken!   Daar mogen ze me wakker voor maken! Icon_minitimedi 16 maa 2010 - 11:23

Daar mogen ze me wakker voor maken!

15 mrt 2010
Door: Willem Van Altena

Daar mogen ze me wakker voor maken! 2_10gu10
De Gulle Tol ontpopt zich meer en meer tot een adresje voor fijnproevers.

Kent u die uitdrukking: 'ze mogen me wakker maken voor Indisch eten'? Ik ben half Indisch, en ik heb nog steeds veel familie in Indonesië. Ooit logeerde ik eens bij mijn oudtante in Jakarta, toen ik 's morgens bij het krieken van de dag letterlijk uit bed werd gegild door een schelle jongensstem. 'Nasi oedoeeeeeeek!' kraaide het joch, en liet er ook nog een ratel bij afgaan. Het bleek een straatverkoper van nasi oedoek te zijn; in kokosmelk gekookte rijst met stukjes kip, gezouten vis en groenten erdoorheen en met wat omelet erover. Een heerlijk gerecht hoor, daar niet van, maar niet om half zes in de ochtend en zeker niet met een jetlag. De daaropvolgende dagen nam ik me voor om eens uit bed te springen en naar buiten te rennen om het nasiverkopende herrieschoppertje te vertellen wat ik van zijn verkooptactieken dacht, maar ik ben er nooit in geslaagd snel genoeg de deur uit te komen om hem te betrappen. Indisch eten is goddelijk, maar ze mogen me er níet voor wakker maken!

En dat hoeft gelukkig ook niet. Kokkin Adé van De Gulle Tol op de hoek van de Binnenwatersloot en de Oude Delft verkoopt gelukkig nu ook heerlijke verse nasi oedoek. En dat zonder je voor dag en dauw uit bed te krijsen! Strak verpakt in bananenblad ziet het er nog leuk uit ook. En de bereiding is doodeenvoudig: gewoon even opwarmen in de oven, of in de stomer als je die toevallig hebt.

Echt een adres om in de gaten te houden, want Adé, Kees en de anderen zijn echt creatief bezig. Een broodje met kaas of ham is zo gewoon, maar wat te denken van een broodje met rendang of ikan pepesan? Pittig rundvlees met kokos, of pikante makreel in bananenblad gestoomd. Dagelijks zijn er weer andere maaltijden voor thuis te koop. Geurige soto, Indische kippensoep bijvoorbeeld. Of een kruidig tahoegerecht. Adé kookt met haar hart, en dat proef je! En ja natuurlijk, saté is er ook te koop. Heerlijk, daar mogen ze me 's nachts voor wakker... ach, laat ook eigenlijk maar. Ik haal het wel tijdens mijn lunchpauze, gewoon bij De Gulle Tol in hartje Delft!

de Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Daar mogen ze me wakker voor maken!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mark Rutte kun je wakker maken voor Indonesisch eten
» Nina en Pieter Storms maken reisje naar Bali voor Tros
» Indonesische voetbalbond informeert bij Van Beukering
» Molukkers in Leerdam maken zich op voor feestweekend
» (amateur)kunstenaars gezocht voor het maken kunstwerk nav Oeroeg

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: