Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vlaggen op 15 augustus

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Vlaggen op 15 augustus  Empty
BerichtOnderwerp: Vlaggen op 15 augustus    Vlaggen op 15 augustus  Icon_minitimeza 31 jul 2010 - 8:26

Vlaggen op 15 augustus [BLOG]
donderdag, 29 juli 2010 12:35 Yuri Visser

Vlaggen op 15 augustus  1280554117-380
Indië-monument in Den Haag - Foto: Wiki Commons / Henkgron

Wie op 5 mei door een willekeurige woonwijk fietst ziet de Nederlandse nationale driekleur veelvuldig wapperen. Om te herdenken dat er een eind kwam een oorlog die in mei 1945 eigenlijk nog helemaal niet afgelopen was. Maar goed, voor 'ons' was die oorlog afgelopen. Wie op 15 augustus door een willekeurige woonwijk fietst, ziet vermoedelijk nauwelijks vlaggen hangen...

Gelijk maar even eerlijk: ik heb de vlag heel vaak niet uitgehangen op 15 augustus. Niet omdat ik dat hele gevlag maar een wat pathetische bedoeling vindt, maar omdat ik er gewoon nooit bij stilgestaan had dat op die vlag ook herdacht werd. Op 5 mei hing ik hem hier in Ermelo altijd wel op. Tegenwoordig ook op 15 augustus.

Op 15 augustus wordt formeel het einde van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Terwijl in Europa al in mei een eind kwam aan die oorlog, duurde de oorlog in Azië, en dus ook in Nederlands-Indië, nog tot augustus voort. Na de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki capituleerde Japan op 15 augustus 1945. Daarmee kwam er pas een echt eind aan de Tweede Wereldoorlog.

De afgelopen 65 jaar is in Nederland slechts één capitulatie massaal en veelvuldig herdacht. Die van de Duitsers op 5 mei. Vraag een willekeurige Nederlander wanneer er een eind kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Het merendeel zal antwoorden: "mei 1945". Hoewel dat ergens best begrijpelijk is (geef je routeplanner 'Batavia' als bestemming op en hij begint te roken...) is het toch pijnlijk, vooral ten opzichte van al die Nederlanders die er de oorlogsjaren doormaakten of tijdens die oorlog familie verloren.

Een tijdje geleden sprak ik iemand die erg betrokken is bij het lot van Indische Nederlanders en onder meer de Bersiap-periode na het einde van de Tweede Wereldoorlog onderzoekt. "Hoeveel vlaggen denk je dat er hangen op 15 augustus?", vroeg ze me wat verbitterd. Ik snap die verbittering wel.

Bij rijksgebouwen wordt de vlag op 15 augustus* gehesen, maar dat is eigenlijk ook nog maar sinds kort. Pas in 1999 werd er een officiële vlaginstructie afgegeven voor de dag waarop er ook voor Nederlands-Indië een eind kwam aan de oorlog. Bij het Indiëmonument in Den Haag worden dan de slachtoffers uit voormalig Nederlands-Indië herdacht. Koningin Beatrix en minister-president Balkenende wonen die herdenking dit jaar bij.

Zou mooi zijn als de vlag over twee weken door veel mensen wordt gehesen.

* Het protocol schrijft voor dat de vlag op 16 augustus uitgehangen moet worden als de 15e op een zondag valt. Dat is dit jaar het geval.

Histriek.net
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Vlaggen op 15 augustus
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Vlaggen halfstok op nationale herdenkingsdag MH17 - op 10 nov.
» 15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië
» 15 augustus Indië-herdenking(en)
» 17 augustus
» De vlag uit op 15 augustus

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: