Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid' Empty
BerichtOnderwerp: 'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid'   'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid' Icon_minitimema 26 sep 2011 - 14:55

'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid'
maandag 26 september 2011 | 07:16 | Laatst bijgewerkt op: maandag 26 september 2011 | 07:55

'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid' Bs159290541592902140253

Puck (rechts) en Ankie Gündthardt tijdens de huldiging in de Pannehoef. foto Johan Wouters/het fotoburo

OOSTERHOUT - Voor de vijfentwintigste keer waren ze bij elkaar: de Vogelkoppioniers.
Mensen met een onverwoestbaar gemeenschapsgevoel, gesymboliseerd in hun 75-jarige voorman die zaterdag gehuldigd werd in zaal de Pannehoef in Oosterhout: Puck Gündthardt uit Made.

Ze noemen zich Indo's, mensen die in Indonesië geboren zijn uit gemengd Indonesisch-Europese ouders. Toen Indonesië in 1948 onafhankelijk werd, waren ze niet echt welkom in het na de Tweede Wereldoorlog nog wankelende Nederland.

"Het waren mensen die dichtbij de Nederlandse cultuur stonden, maar het draaide er op uit dat ze met schepen vol op het strand werden gezet in de nog Nederlandse kolonie Nieuw-Guinea", vertelt Chris van der Klauw die zich al tientallen jaren binnen de Indo-gemeenschap beweegt.

Van der Klauw: "Ze noemden zichzelf de Vogelkoppioniers, naar de streek waar ze terecht kwamen, maar het waren kolonisten die met niks begonnen. Vijftien jaar later, in 1963, moesten ze alles wat ze net hadden opgebouwd weer opgeven omdat Nieuw-Guinea onafhankelijk werd. Ze kwamen met 120.000 mensen in Nederland terecht." Onder hen Puck Gündthardt die bij de Nederlandse politie in dienst trad, maar die nooit vergat waar hij vandaan kwam en wie zijn lot deelden.

In de jaren '80 van de vorige eeuw ontpopte hij zich als een soort ombudsman en leider van de hechte Indo-gemeenschap.

Hij zette zich in voor behoud van de Nederlands-Indische cultuur, organiseerde pasar malams en Indische feesten, excursies en vakantiereizen en bemiddelde bij het verkrijgen van uitkeringen voor wie in aanmerking kwam. Zaterdagavond kreeg Puck er een medaille voor, een oorkonde, een cheque, warme woorden en een lang applaus van de honderden aanwezigen. Terwijl zijn vrouw Ankie schuil ging achter de bloemen sprak hij een eenvoudig dankwoord: "Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid."

BNdeStem
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
'Ik doe het niet voor het geld, maar voor de gezelligheid'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Liesbeth List ging niet voor het grote geld'
» Ik hoor niet in Fryslân, maar in Indonesië
» Niet handwerken maar dansen en zingen
» De oorlog die maar niet ophield
» Surseance voor Haags restaurant Sarinah. maar krijgt kans voor doorstart!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: