Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Uit de kast komen is gezond

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Uit de kast komen is gezond Empty
BerichtOnderwerp: Uit de kast komen is gezond   Uit de kast komen is gezond Icon_minitimevr 16 dec 2011 - 13:03

Uit de kast komen is gezond


Door Feba Sukmana van Radio Nederland Wereldomroep, 13 december 2011


In december houden een aantal Nederlandse middelbare scholen een Coming-Out-dag voor homoseksuele, lesbische, biseksuele en transgenderleerlingen. Hoe zit het met coming-outs in Indonesië? Aditya, een Indonesische student in Nederland, vertelt over zijn coming-out-ervaring.

Hoewel hij van kleins af wist dat hij homo was, is Aditya pas openlijk voor zijn geaardheid uitgekomen toen hij in Nederland studeerde. “Ik heb mijn jeugd in het vrij conservatieve Riau doorgebracht, dus ik heb met niemand ooit over mijn seksuele geaardheid gepraat,” begint Aditya zijn verhaal.

Zelfs toen hij naar Jakarta verhuisde, een wereldstad met een meer gematigde atmosfeer, gaf Aditya niet openlijk toe dat hij homo was. “Het probleem was dat mijn middelbare school een Islamitische school was. Dus er waren sowieso al veel ‘regeltjes’,” zegt hij.

“Maar ik denk dat iedereen eigenlijk wist dat ik homo was, alleen deden ze alsof ze het niet wisten en kozen ervoor om er niet openlijk over te praten,” voegt Aditya toe.

Vrienden

Na de middelbare school vervolgde Aditya zijn opleiding in Nederland. “In mijn eerste jaar in Nederland kwam ik uit de kast. In het begin had ik een vriend die me vroeg of ik homo was. Ik ontkende het. Maar hij zei, ‘Het maakt helemaal niets uit als je homo bent.’ Tenslotte kwam ik toen uit de kast.

De student Internationaal Communicatiemanagement geeft toe dat zijn Nederlandse vrienden een grote rol hebben gespeeld in zijn coming-out-proces. “Ze waren opener en hadden geen problemen met mijn seksuele geaardheid.”

Volgens Aditya is coming out in Indonesië moeilijker omdat niemand het gesprek wil beginnen over seksuele geaardheid, “In Indonesië is het alsof ik de kans niet krijg om het ‘uit te leggen’. Mensen kiezen ervoor om hun ogen te sluiten en willen niet praten over mijn geaardheid- al vermoeden ze het misschien wel diep in hun hart.”

Conflict

Harry Suherman, psycholoog uit Bandung, is het met Aditya eens. Spreken over seksualiteit is nog erg moeilijk in Indonesië. “Maar het lastigste is de factor van het geloof, want de Indonesische cultuur heeft eigenlijk weinig moeite met homo’s en transgenders, wat blijkt uit de vele transgenders die al sinds lange tijd deel uitmaken van de maatschappij,” zegt Suherman.

Hij voegt toe dat een ander probleem dat niet moet worden onderschat, de innerlijke strijd is die homo’s ervaren als ze beseffen dat ze ‘anders’ zijn.

“Het conflict dat bij jonge homo’s en transgenders ontstaat uit zich in ontkenning. Ze vragen zich af, ‘Waarom ben ik zo? Waarom ben ik anders?’ Voor homo’s is het erg moeilijk om tot het besef te komen dat ze anders zijn,” verklaart Suherman.

Onderzoek

Aditya heeft ook dit proces van twijfel doorgemaakt. “Maar grappig genoeg begon ik pas vragen te stellen over homoseksualiteit nadát ik uit de kast gekomen was. Ik heb de heilige boeken doorzocht om erachter te komen of er werkelijk gedrukt staat dat homoseksualiteit een zonde is,” zegt Aditya.

“Maar ten slotte moet ik mezelf toch accepteren zoals ik ben. En voor mij heeft mijn coming out duidelijkheid gebracht. Ook in mijn sociale contacten.”.

Vanaf 1988 vindt de internationale Coming Out Dag plaats op 11 oktober. Doel van de dag is het verbeteren van de maatschappelijke acceptatie van homo’s, lesbiënnes, bi’s en transgenders.

In Nederland wordt de Coming out Dag sinds 2009 gevierd. En hoewel de officiële datum 11 oktober is, worden er coming-out-dagen door verschillende organisaties verspreid over het jaar gehouden, bijvoorbeeld op de middelbare scholen in december 2011.


Bron: http://www.rnw.nl/bahasa-indonesia/article/coming-out-itu-sehat
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Uit de kast komen is gezond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uit de kast komen is gezond   Uit de kast komen is gezond Icon_minitimevr 16 dec 2011 - 15:18

quote:

Harry Suherman, psycholoog uit Bandung, is het met Aditya eens. Spreken over seksualiteit is nog erg moeilijk in Indonesië. “Maar het lastigste is de factor van het geloof, want de Indonesische cultuur heeft eigenlijk weinig moeite met homo’s en transgenders, wat blijkt uit de vele transgenders die al sinds lange tijd deel uitmaken van de maatschappij,” zegt Suherman.

Tergantung dari SiKon( situasi dan kondisi).
Je moet ook weten met wie je praat , in feite heb je in Indonesia al jaren gay people's .
Het is niet zo zeer het coming out , maar hoe de betrokkenen het in de maatschappij ( al dan niet in zijn eigen omgeving) hun seksuele geaardheid uitstralen/ beleven .

Dus geen"kleffe" gedoe , zelf van hetero's wordt het nog steeds niet geaccepteerd.

Als het uit de kast komen als sehat ( jasmaniah dan rohaniah) word ervaren door betrokkene(n) dan is het toch mooi .

Terug naar boven Ga naar beneden
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

Uit de kast komen is gezond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uit de kast komen is gezond   Uit de kast komen is gezond Icon_minitimeza 17 dec 2011 - 9:47

Om Sid, erg bedankt voor de toelichting.

Ik hoop dat ik 'sehat' goed heb vertaald. Of misschien moest het hier 'normaal' ipv 'gezond' zijn?

Deze jongen deed overigens ook mee aan de audities voor The Voice Of Holland, maar is niet door.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Uit de kast komen is gezond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Uit de kast komen is gezond   Uit de kast komen is gezond Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Uit de kast komen is gezond
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische travestieten komen uit de kast
» Chinees? Indisch? Gezond? of juist niet...?
» De kast van Wieteke van Dort
» 27-10-1990 / De orang ketjil zit in de kast
» Die oorlog in Indië is een familiealbum onderin een kast

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: