Lopen voor de eer en de lol, hoe je lijf ook isdi 15-07-2014
Vandaag begint in Nijmegen de 98ste Vierdaagse. Voor de 42 duizend lopers wordt vooral het weer een uitdaging. De Volkskrant sprak met bijzondere deelnemers die meer willen dan louter de dreigende hitte van 30 graden het hoofd bieden.
Tekst Jarl van der Ploeg, Foto’s Marcel van den Bergh
‘Trots op de Morgenster’Inawai Manggaprouw (41) doet samen met haar zoons Tony (17) en Johnson (13) de 40 kilometer
‘West-Papoea is heel belangrijk voor mijzelf en mijn familie. Het is ons land van oorsprong en daar zijn we trots op. Daarom lopen mijn zoons en ik de komende vier dagen met de Morgenster, de vlag van onafhankelijk West-Papoea. Dat doet onze familie eigenlijk al jaren. In mijn herinnering is de Vierdaagse een vlaggenparade. Het is een traditie waarmee we zijn opgegroeid.
Mijn opa, Markus Kaisiepo, heeft de Morgenster ontworpen. Hij heeft altijd veel gedaan voor de onafhankelijkheid van ons land en die vlag staat daar symbool voor. Ook de politiek is trouwens ook een familieding. Mijn oom bijvoorbeeld noemt zich de president van West-Papoea.
Zelf ben ik politiek niet zo mondig, maar deze vier dagen zijn wel degelijk belangrijk. In West-Papoea is de vlag verboden, dus dat je er in Nijmegen mee mag lopen, maakt mij trots. Bovendien kweek je begrip. Tijdens het lopen, vragen mensen waarom je met de Cubaanse vlag loopt. Als je dan vertelt dat het de Morgenster is en wat voor verhaal erachter schuilgaat, is dat vaak de eerste keer dat ze horen over de onderdrukking in West-Papoea.
Dit jaar is het extra speciaal. Tijdens de Veteranendag was de Morgenster namelijk verboden en in oktober was er een voorval met mijn moeder. Bij de Zwarte-Pietendemonstratie op het Malieveld werd ze aangevallen door demonstranten. Ze dachten dat zij tegen Zwarte Piet was en probeerden haar vlag te verbranden. Maar zij is helemaal niet tegen Zwarte Piet. Ze wilde alleen zeggen dat de VN zich beter kan bezighouden met belangrijker zaken, zoals de situatie van de Papoea’s. Ik denk dus dat mijn moeder ook trots is dat juist dit jaar haar twee kleinzonen met de vlag zullen lopen.
Uit de Volkskrant