'Een vlag op 15 augustus betekent erkenning'
REGIO | 13 augustus 2014 | reageer | Door Pim Scheffer, Dichtbijredacteur
DEN HAAG - ‘Het voelt als erkenning van onze vrijheid, van Indische Nederlanders’, zegt Ronald Anthonio (1937), geboren in Djokjakarta (Yogyakarta) in het toenmalige Nederlands-Indië. Op 15 augustus herdenkt Nederland de capitulatie van Japan, waarmee in 1945 de Tweede Wereldoorlog in het Koninkrijk der Nederlanden definitief ten einde was.
Ronald Anthonio weet het nog goed. In 1942, toen de Japanners Nederlands-Indië binnenvielen, werd zijn vader meteen opgepakt en geïnterneerd.
Ronald, zijn moeder, broer en zussen wisten niet waar hij gevangen was gezet. Het gezin had het zwaar zonder vader tijdens de Japanse bezetting, er was geen geld en nauwelijks eten. Tegen het einde van de bezetting belandden ook Ronald en zijn moeder en broer en zussen in een Japans kamp. Na de capitulatie van Japan was het gezin nog niet echt vrij. Dezelfde Japanners die hen eerder gevangen hadden gezet, gaven het kampbeheer over aan de Indonesische nationalisten.
‘Die vlag betekent heel veel voor mij. Pas eind 1946, ik was toen 9 jaar, zag ik weer een Nederlandse driekleur. Ik was zwaar ziek, had dysenterie. We hadden drie dagen in een geblindeerde trein gezeten, onderweg naar Batavia. Na al die jaren van honger, leed en onzekerheid was het zo’n mooi gezicht om een gave Nederlandse vlag op het perron te zien wapperen!’
Ronald Anthonio roept iedereen op om de vlag te hijsen op 15 augustus. ‘Hier in de buurt zie ik best al veel vlaggen. Dat doet me dan veel. Ook onze huismeester van de flat hijst de vlag. Maar niet iedereen weet wat de datum 15 augustus betekent. Het is dan niet alleen het einde van de Japanse bezetting die je herdenkt maar ook het echte einde van de Tweede Wereldoorlog.’
In Den Haag wordt jaarlijks op 15 augustus de capitulatie van Japan herdacht bij het Indisch Monument (www.indieherdenking.nl). Ronald Anthonio vertelt ook op scholen over de Tweede Wereldoorlog in Azië. Voor informatie: www.steunpuntgastsprekers.nl
Dichtbij