Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven Empty
BerichtOnderwerp: Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven   Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven Icon_minitimedo 2 okt 2014 - 13:03



Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven

Huis aan Huis Enschede

30 sep 2014

ENSCHEDE - Voor de Culturele Zondag van 5 oktober heeft de organisatie een even opmerkelijke als succesvolle keuze gemaakt. Men deed aan 55-plussers de oproep om zich op te geven voor een cultuurgerichte activiteit op die dag. Het resultaat is een bijzonder drukke zondag met tal van optredens, workshops en demonstraties in de binnenstad. Op onder meer Oude Markt en Ei van Ko en in zalen als Concordia, Jacobuskerk en de centrale bieb bruist het van de meest uiteenlopende activiteiten.

Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven 10_bri10
Jan Becker leest een boek tijdens z’n verblijf in Nederlands Indië. Hij schreef ook veel brieven. Die komen zondag tot leven tijdens de Culturele Zondag.

Het startschot wordt zondag om 13.00 uur bij De Tor gegeven met een optreden van Saxofoonorkest Flitspaal. Tot rond de klok van vijf kan er vervolgens worden gekeken of meegedaan aan zaken als tai chi, het maken van wandborden, diverse lezingen, een workshop video 7 fotografie, optredens van een shantykoor, een popkoor, het Soul Blues Project of dansgroep De Krekkel en een workshop Chinees penseelschilderen.


Vergrootglas.
Een even bijzondere als persoonlijke bijdrage wordt geleverd door Rudy Becker. In de caravan op de Oude Markt vertelt hij het verhaal van zijn vader, die in de tijd van de ‘politionele acties’ als soldaat in toenmalig Nederlands Indië zat. “Thuis vertelde mijn vader hier niet zoveel over”, aldus Becker. “Wel wees hij ons keer op keer op de brieven die hij in die periode aan zijn ouders had geschreven. Die correspondentie heeft hij altijd zorgvuldig bewaard. Ik had het bundeltje brieven op zolder wel eens bekeken, maar hij had een moeilijk leesbaar handschrift. Pas na zijn dood ben ik met een vergrootglas in de hand serieus gaan ontcijferen. Ik werd gegrepen door zijn verhaal en heb er nu een boekje van uitgegeven. Verhalen daaruit presenteer ik op de Culturele Zondag.”

Cultuurshock.
Het verhaal van Becker senior is geen avonturenroman. Meer het verslag van een eenvoudige Jan Soldaat die het dagelijks leven in Nederlands Indië beschrijft. “Hij heeft het thuisfront natuurlijk ook gerust willen stellen. Hij beschrijft de cultuurshock van een Hollandse jongen in een vreemd land in een vreemde tijd. Verder gaat het over dagelijkse zaken, het verlangen naar zijn geliefde, later zijn vrouw en mijn moeder, en de verveling. Tussen de regels door is ook wel kritiek op de oorlog te lezen, maar daar moest je als soldaat natuurlijk voorzichtig mee zijn.” Bij de brieven zijn veel passende foto’s bewaard gebleven, ook deze zijn in het boekwerkje opgenomen.

dé Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Rudy Becker brengt brieven van z’n vader Jan tot leven
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» John Oei: 'Een leven zonder vrijwilligerswerk vind ik een leeg leven'
» Rudymentary, de nieuwe cd van Rudy Lentze
» Brieven naar Indië leiden tot 60 jaar huwelijk in Nijverdal
» Dokkumer roddelt in gekaapte brieven
» I.M. Rudy Boekholt

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: