26 jan 2015
Groot Indonesisch kookboekdoor Janneke Vreugdenhil
Bij de familie Van der Veen kwam ik vroeger graag over de vloer. Dat was niet in de laatste plaats omdat het er altijd zo lekker exotisch rook. Vader en moeder Van der Veen, beiden opgegroeid in Nederlands-Indië, kookten echt Indisch. Wij hadden thuis geen enkele connectie met Azië. We hadden zelfs geen Indisch kookboek, en dus verlieten we ons op het merk met de bekende gele etiketten. Het waren de jaren tachtig en vrijwel niemand maalde nog om ‘puur’ en ‘authentiek’ eten.
Ik herinner me hun rawon, een geurige rundvleessoep die donkerbruin kleurde van de keluweknoten. Zoiets had ik nog nooit geproefd. Wat ik me ook herinner is dat ze anti-Bep Vuyk waren. Vuyks Groot Indonesisch Kookboek (uit 1973) gold destijds, en geldt nog steeds, als een standaardwerk over de Indische keuken. Maar bij de Van der Veentjes werd gekookt uit Oma’s Indische Keukengeheimen van Maria Antoinette Keasberry (uit 1976).
Nu het Groot Indonesisch Kookboek onlangs werd heruitgegeven, besloot ik de banden nog eens aan te halen en te informeren wat de ouders van mijn jeugdvrienden nu eigenlijk misten bij Bep Vuyk en wel vonden bij ‘Oma’. Waar het op neerkwam: ‘Vuyk smaakte niet echt Indisch.’ De gerechten van Keasberry leken meer op hoe hun baboe vroeger kookte. Ze herkenden er de smaak van hun kindertijd in.
Zo werken die dingen. Hoe vaak ik inmiddels ook Indisch heb gekookt en gegeten, ik zal als niet-Indo nooit de finesses van die keuken kunnen proeven of begrijpen. En dus kook ik, hoewel ik niets heb tegen Oma Keasberry, met plezier uit Bep Vuyk. Zij het dan dat ik sommige gedroogde specerijen vervang door het verse origineel. Je kunt je afvragen of het niet een goed idee zou zijn geweest wanneer de uitgever dat bij de nieuwe uitgave ook zou hebben gedaan. Bij verschijnen van het boek was verse gember in Nederland nauwelijks verkrijgbaar. Tegenwoordig koop je het op de hoek van elke straat.
Hoe dan ook, we gaan met Vuyks recepten aan de slag deze week. En wie durft vervangt de diverse poeders door het verse spul.
Janneke Vreugdenhil bespreekt iedere maandag een kookboek.
Op dinsdag tot en met vrijdag selecteert ze recepten uit het gekozen boek.
Groot Indonesisch kookboek
Auteur: Beb Vuyk. Prijs: € 24,99
nrc.nl