Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.

Ga naar beneden 
+2
Boeroeng
Henri R. Cingoor
6 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimedi 7 jul 2015 - 5:53

Oom Armen Joseph, vandaag alweer 2 jaar geleden, dat hij het aardse verruilde.

Te laat in mijn leven kwamen we elkaar tegen...en ook nog door toevalligheid. Maar ja, beter laat dan nooit.
Hij stuurde me een aantal brieven en één ervan is ingelijst: een groter compliment kan ik nooit meer krijgen.

Ik mis hem elke dag. Samen spekten we dagelijks de KPN rekening, want we lulden over alles wat met Surabaya en Indië te maken had en tussendoor spekte hij me met informatie over de oude Armenen en ik verblijdde hem met hoe Indonesia tegenwoordig in elkaar zat. We haalden dagelijks de tijd die we verloren hadden met een sneltrein vaart in.

Mijn overopa noemde hij een straatarme kerkrat in de hoop mij uit mijn tent te lokken en dan lachte ie als ik zei dat mijn overopa weliswaar misschien een arme kerkrat was maar wel met 4 schepen tegelijk in Semarang aan kwam volgeladen met handel van de Zijden Route en dan zei ie: "jaja, zo kan ie wel weer" en vertelde hij over de streken van overopa, die hij weer had gehoord van zijn oma.

Overopa gaf de Resident van Semarang een lift en de Resident zat in de koets op een bank (welke een verborgen kist bevatte) en omdat de Resident in de koets zat, mocht het gezelschap ongecontroleerd Semarang's grenzen passeren enSemarang binnenkomen... en de Resident vermoedde van geen kant dat hij op een bank zat waaronder enkele tientallen kilo's opium in lagen en overopa presenteerde de Resident als blijk van waardering een vette dikke sigaar... was één van zijn verhalen.


Het waren 3 dagen en 2 jaar geleden, dat we afscheid namen via de telefoon:
"Neef, ik wil niet meer. Ik ga naar tante Roos toe."
"Nee oom Armen, u gaat niet. Ik waarschuw de buurman dat hij de dokter moet laten komen."
"De dokter komt dadelijk neef. Ik ga nu even slapen." waren zijn laatste woorden..... Hij vond al spoedig zijn eeuwige vrede en rust en tante Roos ontving hem blij terug.

Hij liet een schat aan informatie achter, ten dele ergens in een Nederlands archief opgeborgen, circa 30 cm dik aan papier en het ligt te verstoffen; het was een deel van zijn 30-jarig levenswerk. Alles inzake het Armeens gebeuren wat Dhr Visker in bezit had, was afkomstig van oom Armen.

Het grootste deel van zijn informatie, dat thuis bij hem lag, is spoorloos verdwenen. 2 Kasten boordevol met boeken en informatie, een schrijfbureau afgeladen met aantekeningen, dozen vol. Niemand kan me vertellen wat er mee gebeurd is en diegenen die er verantwoordelijk voor zijn, zwijgen in alle talen....... zelfs in het Armeens zwijgen zij. Zij zijn weg en blijven weg. Waarschijnlijk back to the roots?

En dat stoffige deel in het archief? Ach, dat ligt daar nog ter inzage en voor zover ik weet is er slechts nog één persoon geweest, die eraan gedacht heeft om het te bekijken, maar het waarschijnlijk maar toch heeft nagelaten.

Er is wat over oom Armen en het oude Indisch Armeens gebeuren door derden geschreven, maar zoooooo verschrikkelijk oppervlakkig, zoooo leeg zonder hart en ziel. Ongedetailleerd, geen diepe inhoud.

Jammer, want een echte geinteresseerde kan heel wat over oud Indië eruit halen, mits dat hart op de goede plaats zit. En dat is toch de bedoeling van "iets opschrijven ter leering ende vermaeck van de nazaten?"


Ik snap het van geen kant, want de term "Armiers" schijnt op één of andere manier een aversie op te wekken in dat Indisch gebeuren. Men moest 's weten hoeveel Armeens bloed zich heeft vermengd met Indisch alsmede Nederlands bloed. Men moest 's weten in welke mate de Armeniërs invloed hebben uitgeoefend in dat oude Indië.

Verder heeft iemand anders het ook nog gewaagd om iets over die oude Armenen in Indië te schrijven en als de hemel kon vloeken, dan zouden er enorme donderwolken los barsten, want er staat heel wat shit en nonsens in dat artikel.

Oom Armen en tante Roos, jullie zijn niet vergeten en zullen (in elk geval door mij) sowieso nooit vergeten worden, as long as I live/ selama ku hidup.


20 juli 1921 Batavia - 7 juli 2013 Den Haag.
Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Wiooyu
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimedi 7 jul 2015 - 7:56

Henri ik link door naar I4E. Ik moet dat direct doen, want het is nu 7 juli.
Mooi verhaal !.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimedi 7 jul 2015 - 8:24

Dank Boeroeng. study
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimedi 7 jul 2015 - 9:50

2 jaar geleden alweer......R.I.P. Oom Armen Joseph!

roosje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimedi 7 jul 2015 - 22:25

Wat gaat de tijd snel.
Sterkte bro Henri !


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Maggyjalan

Maggyjalan


Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 06-01-09

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimewo 8 jul 2015 - 5:52


Toevallig samen met mijn zusje in de oude foto albums van mijn ouders ingekeken....

|Ik constateerde dat in Soerabaja bij de beroemde c.q. beruchte feesten onder de Armeniërs geen

één meer in leven zijn....stukje herinnering is voorgoed afgesloten. RIP voor allen.
Terug naar boven Ga naar beneden
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimewo 8 jul 2015 - 7:42

.


@ Bro. Henri..., Peace be upon you my dear brother, for remembering those who have gone before us, too many have already been forgotten..... God is Great, Benificent and Merciful and rewards those who remember.



siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimewo 8 jul 2015 - 9:09

Dank allen voor de bijdragen en hun bezoek aan dit forum en het lezen van de berichten en met name dit speciale draadje.


As for my special dear dear dear and faraway OZ citizen and friend and fellow Indo and being more than a friend:

My respectful gratitude and thanks. May Allah bless you and brings you and family all his blessings and healings. Amien.

Also my regrets that I have not known you earlier and I realize that something is missing in my life for not having met you eye to eye.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ol' Kesas

ol' Kesas


Aantal berichten : 1355
Registratiedatum : 05-12-13
Woonplaats : Bungaville-Down Under

Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitimewo 8 jul 2015 - 9:44





Don't fret old friend, you know the saying about " birds of a feather that are supposed to flock together"? well for us it will not be here in this life, so inshallah it shall be for us in Paradise ( if we are not going to be shown the door out for bad behaviour!)

Sampai strakkies dan,

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.   Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vandaag 7 juli 2015 alweer 2 jaar geleden. Tijd vliegt.... Een stuk oud Indië ging heen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 27 februari 2015 - 73 jaar geleden alweer die verdomde Slag in de Javazee
» Wat Oost-Timor twintig jaar geleden ons leert over vandaag
» Kijken naar vijftig jaar Molukse wijk Oost-Souburg t/m 8 juli; en 2 juli Open Dag
» Idl-Fitr / Idul Fitri 17/18 juli 2015
»  Jan Hoekstra uit Renkum vandaag 105 jaar

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: