Indië-herdenking Zwolle laatste keer voor ‘gezicht’ van Zwolse veteranenGeplaatst op 17 augustus 2015
De Zwolse veteraan Ted Hielckert tijdens de Indië-herdenking in Park Eekhout zaterdag. In oktober neemt hij afscheid van zijn bestuursfunctie. „Ik ben de kok in huis, dus ga ik graag weer aan het koken.” foto Frans Paalman
ZWOLLE. Nog een keer nam Zwollenaar Ted Hielckert zaterdag deel aan de herdenking bij het Indiëmonument in het Zwolse Park Eekhout. Het gezicht van de Zwolse veteranen doet in oktober een stapje terug. „Ik denk dat de kennis over Nederlands-Indië gaat vervagen.”
Na 25 jaar gaat u stoppen als voorzitter van Stichting Oud-Militairen en Veteranen Zwolle en van de vereniging Contact Oud-Mariniers regio Zwolle. Maar u heeft aangegeven wel door te gaan met het lesgeven aan scholieren. Bent u ergens bang dat nieuwe generaties geen kennis meer zullen opdoen over de situatie in Oost-Indië tijdens en na de Tweede Wereldoorlog?
„Ja, ik denk dat de kennis over Nederlands- Indië gaat vervagen omdat er in het onderwijs weinig informatie wordt gegeven over deze periode van kolonisatie door Nederland. Ik merk ook tijdens het geven van die lessen dat het onderwijzend personeel daar erg weinig van weet. Dus zolang als ik die verhalen nog kan vertellen als oorlogsbetrokkene, blijf ik dat doen. Dat is een stukje geschiedenis dat ik moet blijven overdragen.”
Dat moet naar zijn geweest. Dat een wezenlijk deel van uw geschiedenis in ons land minder leeft dan bij u. Hoe hebt u dat ervaren?
„Het Nederlandse volk had weinig weet van ons Indo’s. Dus we waren vreemden toen we hier aankwamen. Nederland moest ook heropgebouwd worden na de oorlog, er heerste een sentiment van: we hoeven jullie niet. Uiteindelijk ging ik gewoon naar school hier en voelde ik me prima op mijn plek. Toch was het vreemd dat wij alles hadden geleerd over Nederland. Hoe de trein van Rotterdam naar Groningen rijdt bij wijze van spreken. Maar in Nederland wist men weinig af van Nederlands-Indië en dus ook van de roerige jaren. Dat was wel eens lastig.”
Is daar in 25 jaar voorzitterschap verandering in gekomen?
„In de afgelopen jaren is er wel meer belangstelling gekomen vanuit de Nederlandse overheid. Er gebeurt meer. Dat zie je terug in de herdenkingen. Maar hoe het ook zij, het blijft een ondergeschoven kindje.”
de Stentor