Ancion-van Hoek. Grootouders van Thom Hoffman
Thom, begrijp je het wel goed ?
Jij noemt je oma Sophie van Hoek (1901-1970) een geaccepteerde inlander , officieus ‘gelijkgesteld’.
Met 2 ouders van Europese achternaam (Hoek-Pottkamp) was oma juridisch bij geboorte een Europeaan en en niet juridisch inlander. Ook de term gelijkgesteld is niet van toepassing .
Ik zie in de regeringsalmanak van 1902 haar geboorte genoteerd bij de Europeesche Burgerlijke Stand. Ze was een 20-eeuws Indisch meisje en doorgaans zagen die zichzelf ook zo. Niet als inlander.
Uiteraard was de gemiddelde sterfteleeftijd laag. Lager dan hier. En ook stierven de mensen die uit Europa kwamen eerder. Ze hadden het benodigde afweersysteem onvoldoende als kind ontwikkelt.
Maar als je het over 1850 hebt…. was die gemiddelde sterfteleeftijd wel 40 jaar ? Volgens mij toch wel hoger
Thom zit wat beklemd in sjabloondenken over de Nederlandse gemeenschap te Indië..
Hij zegt: “….Volgens mij kun je dat gerust stellen, het moest een blanke Nederlandse maatschappij blijven….. ”
Indië was een bruine samenleving en de Nederlandse gemeenschap werd steeds meer gemengd. Zodat in 1940 ca 70% een gemengde afkomst had. Met veel bruine tinten. Dat idee van ongemengd blijven in de familie was er wel, maar de praktijk was anders. (http://www.tinekebennema.nl/blog/binnenkort-in-de-boekenwinkel/)
Kinderen van Hollandse ouders, die het verindischen vreesden, gingen toch hun eigen gang en kregen relaties met Indische of Indonesische partners. Er werd dus ook veel gedacht: niks te persé blank blijven
Thom zegt:”… De Indische samenleving was bovendien zeer scherp raciaal verdeeld…..”
Je kunt scherpe raciale scheidingslijnen aanwijzen, maar dan ook weer niet . De Nederlandse gemeenschap was voor 70% raciaal gemengd ( wat weduwe Rost van Tonningen vreselijk vond)
Het lukte Nederland wel om politiek en economisch de macht te behouden met blanke Nederlanders.
Foto-albums zijn vaak momentopnames in de familie- en kennissenfeer. Mensen doen echt niet hun best een tijdsbeeld te maken van hoe de Indonesiërs leven. Ook niet hoe de Nederlandse gemeenschap leeft.
Thom zegt: “Ik wil het beeld completeren. Dat beeld begint steeds meer de romantische geparfumeerde kant op te gaan: het was daar gezellig en mooi, we reden rond in rijtuigjes en we hadden een goede band met iedereen in de maatschappij.”
“op te gaan” ? Die foto’s gaan nergens heen. Ze zijn 70 jaar of ouder. Het zal inderdaad wel dat mensen leuke en mooie foto’s maken om naar huis te sturen. Dat doen migranten nog steeds overal ter wereld. Het idee was ook niet om thuis te vertellen dat we een goede band hadden met iedereen in de maatschappij.
Dat is een hineininterpretatie….. het koloniaal gedrag met een sjabloon omschrijven.
Er valt wel een foto-album te maken over hoe Indonesiërs leefden met de foto’s die te vinden zijn op het internet en archieven. En je kunt een contrast laten zien hoe blanke rijke mensen leefden. Zo kun je een fotoalbum maken hoe tegenwoordig Indonesiërs leven en dit in contrast met de rijke Indonesiërs . Het is het maken van een tijdsbeeld vanuit een zekere visie. Niks verkeerds aan…. maar het is niet neutraal