Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Nieuwe beelden van Nederlanders in Nagasaki (1945) opgedoken

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Nieuwe beelden van Nederlanders in Nagasaki (1945) opgedoken Empty
BerichtOnderwerp: Nieuwe beelden van Nederlanders in Nagasaki (1945) opgedoken   Nieuwe beelden van Nederlanders in Nagasaki (1945) opgedoken Icon_minitimewo 16 sep 2015 - 10:42



Nieuwe beelden van Nederlanders in Nagasaki (1945) opgedoken
15 sept. 2015, 16:23
Binnenland, Buitenland


Unieke kleurenbeelden van de bevrijding van Nederlanders uit Japans kamp
Video afspelen
00:33

Speurwerk van het NTR-programma Andere Tijden heeft nieuwe beelden opgeleverd van de bevrijding van een krijgsgevangenkamp bij Nagasaki, in Japan. Ze zijn in 1945 gemaakt door een Amerikaanse eenheid. De kleurenfilm is al die jaren, zonder duidelijke omschrijving, bewaard gebleven in de National Archives in Washington.

Andere Tijden kwam tot de zoektocht na gesprekken met Nederlandse overlevenden van het kamp. De mannen die er vastgezeten hebben, spraken met het programma over de omstandigheden in het kamp Fukuoka 2. Behalve over hun behandeling door de Japanners vertellen ze ook hoe ze zagen dat de atoombom die bewuste 9 augustus op Nagasaki viel.


'Van Nagasaki was bijna niets meer over'

De Nederlanders, KNIL-militairen, moesten in Nagasaki aan de slag op een scheepswerf. Ze werden daar aan het werk gezet om stalen wanden aan schepen vast te zetten. Een van de mannen die daar gevangen zat en de atoombom meemaakte is Dick Büchel van Steenbergen. Hij zit vanavond ook in de aflevering van Andere Tijden.

"Terwijl ik een normaal bombardement verwachtte, zag ik opeens een flits", vertelde hij vorig jaar aan dagblad Trouw. "Daarna ben ik buiten bewustzijn geraakt, hoe lang weet ik niet. Toen ik bijkwam zag ik niets door het stof. Langzaam kreeg ik in de gaten dat de fabriek helemaal was ingestort. Ik lag tussen de stalen spanten van het dak. Door een gat verderop in het dak ben ik naar buiten gekropen. Na een tijdje daalde het stof neer en zag ik dat bijna niets meer overeind stond. Van Nagasaki was bijna niets meer over."

Meer beelden en gesprekken met Nederlandse overlevenden zijn vanavond te zien in Andere Tijden, ‘Ooggetuigen van de atoombom’ om 21.20 uur op NPO2.


NOS




bekijk Andere Tijden, ‘Ooggetuigen van de atoombom’ via Uitzending gemist

.. en onze eerdere berichtgeving
Onthulling herdenkingsmonument slachtoffers Fukuoka-2 in Nagasaki

Historie: van het Gooi naar een Japans strafkamp Fukuoka 2B
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Nieuwe beelden van Nederlanders in Nagasaki (1945) opgedoken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Erry Stoové nieuwe voorzitter Stichting Herdenking 15 Augustus 1945
»  Onthulling herdenkingsmonument slachtoffers Fukuoka-2 in Nagasaki
» Atoombom viel 68 jaar geleden op Nagasaki
» ‘Namenlijst geëxecuteerden Sulawesi opgedoken in Nationaal Archief’
» Opgedoken filmpje: Kapitein Raymond Westerling erkent alles

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: