Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Zo sta je thuis en zo sta je in een vreemd land

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Zo sta je thuis en zo sta je in een vreemd land Empty
BerichtOnderwerp: Zo sta je thuis en zo sta je in een vreemd land   Zo sta je thuis en zo sta je in een vreemd land Icon_minitimema 22 feb 2016 - 9:20


Zo sta je thuis en zo sta je in een vreemd land


Hans Avontuur
21-2-16 - 06:23
COLUMN Hans Avontuur beschrijft elke week een voorval, anekdote of dilemma uit zijn leven als reisjournalist.

"We hebben geen tijd meer voor traagheid tijdens het reizen"


Met een wat ontheemd gevoel zit ik in het taxibusje dat me van het vliegveld naar mijn hotel in de Indonesische stad Denpasar brengt. Er klopt niets meer van de wereld die ik vanochtend in Nederland heb verlaten. Alles is anders: taal, mensen, tijd, geuren, temperatuur, geluiden, kleuren, wind. Zelfs de zon draait de verkeerde kant op.

Verwarring. Aan de ene kant proberen mijn zintuigen zich af te sluiten voor de enorme hoeveelheid nieuwe indrukken, aan de andere kant worden ze er juist door geprikkeld. Ik wil binnen blijven en tegelijkertijd naar buiten. Om stemmen te horen, drukte te voelen, enthousiasme. Terwijl het busje zich door het chaotische verkeer wringt, doe ik mijn best me te herpakken.

Onbekende
Het comfort en de snelheid van het vliegtuig hebben me als het ware van het ene op het andere moment in het onbekende gestort. Zo sta je thuis in je keuken nog een boterham met kaas voor onderweg te smeren, zo rijd je langs een slagerij waar de vleeswaren vol vliegen aan een haak in de buitenlucht hangen.

Vroeger waren reizigers maandenlang onderweg met schip, trein en muilezel en konden ze langzaam wennen aan veranderingen om hen heen. Voor die traagheid hebben we geen tijd meer. Waarom zouden we ook, als de mooiste plekken van de wereld zo gemakkelijk te bereiken zijn. Alleen kan onze geest de snelheid van het lichaam niet bijbenen.

Ik raak er niet meer van in paniek. Door de jaren heen heb ik een manier gevonden om het ontheemde gevoel snel kwijt te raken. Na aankomst ga ik op zoek naar een rustige plek, liefst een fijn terras dat uitkijkt over het stadsleven. Ongestoord absorbeer ik er het ritme van mijn nieuwe bestemming; het kan één kop koffie duren, of twee, maar uiteindelijk komt het moment dat ook mijn hoofd is geland en het grote ontdekken kan beginnen.

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Zo sta je thuis en zo sta je in een vreemd land
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Thuis! Een magische huiskamer
» Veteranencafe in Café Thuis
» ‘Even thuis in Indonesië’
» Veteranencafé in café Thuis
» Lima Bintang Uit en Thuis

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: