Waar zijn de verwanten van sergeant Jan Nieuwdorp uit Rilland?
Geplaatst op 30 mei 2016
Laatste update 30 mei, 16:30
RILLAND - Waar zijn de nabestaanden van sergeant Jan Nieuwdorp uit Rilland? Dat is de vraag van luitenant-kolonel buiten dienst Jacq. Z. Brijl. Hij wil de in de Tweede Wereldoorlog overleden militair postuum een onderscheiding bezorgen.
Jan Nieuwdorp, geboren op 21 november 1907 in Rilland-Bath, was sergeant eerste klas van de genie bij het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (Knil). Volgens Brijl was hij gestationeerd in de omgeving van Bandung.
Onmenselijk
"In maart 1942, nadat ons koloniale leger voor het Japanse leger had moeten capituleren, kwam hij terecht in verschillende krijgsgevangenkampen op Java. Op 22 oktober 1943 vertrok hij naar Japan. Daar belandde hij in een interneringskamp. Hij werd gedwongen te werken in de mijnen. Onder verschrikkelijke en onmenselijke omstandigheden."
Ondervoeding
Op 9 aug 1945 (vlak voor de capitulatie van Japan) overleed Nieuwdorp aan de gevolgen van uitputting, ondervoeding en ziektes. Brijl wil nu de familieleden van de Rillander, of nazaten daarvan, opsporen. Dan pas kan hij, namens de minister van Defensie, Nieuwdorp alsnog onderscheiden met het mobilisatie-oorlogskruis.
"Zijn hele familie kwam uit Rilland-Bath", aldus Brijl. "Veel meer weten we niet over Nieuwdorp. Zijn dossier is in de oorlog deels zoekgeraakt. Wat ik nog wel ontdekte tijdens mijn speurtocht was dat hij onder mijn vader gediend heeft. Die was luitenant-kolonel bij de genie, afdeling zoeklichten."
Verwanten
Brijl hoopt nog verwanten van Jan Nieuwdorp te vinden.
Hij verzoekt ze contact op te nemen via de mail: bimbo.b@casema.nl,
of telefonisch: 070-3970999
PZC