Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jan Zwirs viert vijftigjarig priesterschap

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Jan Zwirs viert vijftigjarig priesterschap Empty
BerichtOnderwerp: Jan Zwirs viert vijftigjarig priesterschap   Jan Zwirs viert vijftigjarig priesterschap Icon_minitimevr 8 jul 2016 - 11:47



Jan Zwirs viert vijftigjarig priesterschap
vrijdag 8 juli 2016 - 12:33|Eveline Lamers

LIEROP - Je kunt hem uittekenen op een racefiets, het liefst met een schipperspet op. Komend weekend viert pastoor Jan Zwirs (75) uit Lierop zijn vijftigjarig priesterfeest. “Het maken van preken en het contact met Lieropse inwoners - van jong tot oud - dat vind ik het mooie aan mijn werk.”

“Het is toch lekker dat ik dat nog kan?”, zegt Jan Zwirs met een grote grijns op zijn gezicht. Hij doelt op het gebruik van zijn racefiets. “Ik heb nooit een auto gehad. Altijd en overal ga ik met de fiets. Pas besloot ik eens de bus te nemen naar Eindhoven.” Lachend: “Werd er bij de bushalte aan me gevraagd of alles wel goed ging.”

Indonesië
De joviale pastoor vertelt in de Lieropse pastorie over de afgelopen vijftig jaar. De schilderijen die er hangen verklappen zijn levensweg. Op één daarvan is Zwirs’ geboortedorp Ter Aal zichtbaar, zeker twee schilderijen tonen Lierop en op weer een ander is een landschap uit Borneo geschilderd. “Daar ben ik 33 jaar lang geweest, als missionaris”, zegt de pastoor. “Ik had als jonge jongen al een drang naar avontuur. De wijde wereld intrekken, dat wilde ik. Via kennissen van mijn vader kwam ik in Kaatsheuvel terecht, waar ik een opleiding volgde tot priester-missionaris.”
In 1967 vertrok hij naar Borneo (Indonesië), als één van de laatste missionarissen. “Voordat het zover was, moest ik me een jaar voorbereiden. Ik leerde de Indonesische taal, maar ik kreeg ook les in tropische ziekten en zelfs in autotechniek. Ik werd op alles voorbereid.” Later bleken die lessen nog zeer nuttig. “Ik was op Borneo niet alleen priester, maar vooral een manusje-van-alles. Naast het voorgaan van diensten, verzorgde ik in sommige dorpen ook medische hulp en heb ik zelfs eens moeten helpen met een kapotte buitenboordmotor. Het zijn van een allrounder is wat mijn tijd in Indonesië zo leuk maakte.” Zwirs was destijds verantwoordelijk voor de kerkdiensten in vijftien dorpen. “Omdat ik niet overal tegelijk kon zijn, begon ik anderen te begeleiden zodat zij zelf een dienst voor konden gaan.”
Na 33 jaar vertrok Zwirs naar Nederland. Omdat hij tot één van de laatste missionarissen behoorde die vanuit Nederland naar Indonesië vertrok, was hij na ruim 30 jaar ook één van de laatste Nederlanders in zijn toenmalige woonplaats. “Ik wilde niet de oude, Nederlandse betweter worden tussen jonge Indonesiërs en besloot daarom terug te gaan.”

Lieropse gemeenschap
Slechts één wens had hij voor zijn terugkeer naar Nederland: werken en leven in een klein dorp. Daar werd ...

lees verder bij Het Contact van Someren
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Jan Zwirs viert vijftigjarig priesterschap
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» KLM viert 90-jarig bestaan
» Echtpaar Schabracq viert gouden bruiloft
» Garuda Indonesia viert Nederlands verjaardagsfeest
» Oud-bisschop Bär viert gouden jubileum
» Suvono viert eerste lustrum

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: