Koppel loopt ‘walk of shame’ na diefstal Indonesië20 december 2016 om 13:49 door Daisy Heyer
Een paar opmerkelijke foto's uit Indonesië zijn wereldnieuws. Afgelopen week werd daar een toeristisch koppel de straat op gestuurd voor een heuse ‘walk of shame’, vanwege vermeende diefstal.
Op de beelden, die de hele wereld over gaan, loopt het koppel door de straten van het eiland Gili Trawangan, onder begeleiding van politie en beveiliging. Beide mensen hebben een bordje om hun nek, met daarop de tekst „Ik ben een dief. Doe niet wat ik gedaan heb!”
Foto: Facebook Gili Trawangan, Meno, AirMET INSTEMMING VAN POLITIE
De BBC meent dat dit soort ‘walk of shame’-parades van mensen die worden beschuldigd van misdaad op de Gili eilanden al heel lang aan de gang is, hoewel het volgens hen onduidelijk is waar het fenomeen vandaan komt. Op een officiële Facebookpagina van de eilanden werd en zelfs de foto van het koppel, evenals andere foto's van ‘walk of shame’-lopers gepubliceerd.
Volgens het hoofd van een toeristenbureau is de ‘walk of shame’ voor mensen die verdacht worden van een crimineel vergrijp met instemming van de locals en de politie in het leven geroepen. De meeste van dit soort wandeltochtjes gebeuren op Gili Trawangan. Het eiland wordt gezien als veilig en vredig. De politie is niet permanent op het eiland aanwezig. Daarvoor in de plaats zijn er beveiligers die het eiland bewaken, gesteund door de landelijke politie wanneer dat nodig is.
PARADE EN DAARNA VERBANNEN
Vanwege die politieschaarste is het volgens de bewoners nodig om eigen regels omtrent diefstal te hebben. „Als iemand wordt gepakt voor diefstal, moet diegene in een parade om het eiland heen lopen“, aldus een bewoner van het eiland tegen BBC. „Daarna wordt de persoon van het eiland verbannen en mag hij of zij voor in ieder geval een paar jaar niet meer terugkomen."
Nog een voorbeeld van een 'Walk of shame' op Gili Trawangan„De regel is in het leven geroepen om mensen ervan bewust te maken dat ze een vreemd land niet zomaar kunnen bezoeken en dan maar kunnen meenemen wat ze willen hebben, zonder enige consequentie”, voegt de bewoner toe. De bewoners vinden de regel volkomen logisch, eerlijk en effectief volgens de vrouw. „Ik heb nog nooit gehoord dat iemand die een ‘walk of shame’ moest lopen ten onrechte is beschuldigd.”
Metronieuws