Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 ’Op 15 augustus moet worden gevlagd’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

’Op 15 augustus moet worden gevlagd’ Empty
BerichtOnderwerp: ’Op 15 augustus moet worden gevlagd’   ’Op 15 augustus moet worden gevlagd’ Icon_minitimewo 12 aug 2009 - 18:30

’Op 15 augustus moet worden gevlagd’
Gepubliceerd op 10 augustus 2009, 17:21
Laatst bijgewerkt op 10 augustus 2009, 17:25

nieuw-vennep - Op 15 augustus, dit jaar valt dat op zaterdag, dient volgens het vlaggenreglement van de overheid op alle overheidsgebouwen de vlag te worden uitgehangen.

Maar dat gebeurt nauwelijks, heeft Thea Meulders uit Nieuw-Vennep tot haar teleurstelling geconstateerd. ,,De meeste Nederlanders weten namelijk niet dat met de capitulatie van Japan op 15 augustus 1945 een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog, en niet op 4 en 5 mei. Dat is een grove collectieve denkfout.''

De 70-jarige Vennepse die zelf in een interneringskamp op Sumatra heeft gezeten, vindt dat hiervoor meer aandacht moet komen. ,,Er moet gevlagd worden, net als op Koninginnedag, 4 en 5 mei en Veteranendag. Europa was na mei 1945 vrij na vele gruwelijke oorlogsjaren, maar in Zuidoost-Azië zaten nog duizenden mensen onder de meeste barre omstandigheden gevangen in kampen.''

meer over haar actie in de krant van dinsdag
Haarlemmermeer | 16 reacties
Reacties 15 augustus 1945 was dan wel de dag van de capitulatie van Japan:

In vele kampen kwam het bericht vanb de capitulaite dagen erna pas door. Inmiddels waren toen vele kampen al bezet door het Indonesische leger (toen door Nederland "opstandelingen" genoemd.

Opstandelingen of niet. Voor mijn moeder en mij eindigde de kamperiode op 13 februari 1947(!!) na wat achteraf bleek een gevangenruil te zijn geweest tussen de Indonesische regering en NL

Geplaatst door gerdudi op 18:01 10-aug-2009
Meld als ongepast

Het is een algemeen symbool @gerdudi voor alle Nederlandse
gevallenen in deze waanzinnige oorlog. Jouw privé-belevenis
in die na-oorlogse periode is een verschrikkelijk verhaal apart
waarover ik veel gelezen heb en familie die na de oorlog
terug naar Nederland kwam, met alle problemen van dien.
Je zou w.d.b. op iedere dag de Nationale Driekleur kunnen hijsen
doch laten we het tot de 15e aug. beperken, om zodoende niet een nu bevriende natie tegen het hoofd te stoten waarvan
uitsluitend de ouderen onder ons kunnen weten wat er zich
exact heeft afgespeeld. Overigens heb ik alle begrip w.b.t.
je verhaal. Vr.grt.

Geplaatst door P. van der Knijff op 18:37 10-aug-2009
Meld als ongepast

@P.van der Knijff, dat het een algemeen ymbool is, is mij bekend. Ook is mij bekend dat er tot voor kort weinig bekend is gemaakt over het reilen en zeilen ná de capitulatie van Japan in het voormalige nederlands Indië.

Ergens is het wel "komisch" om die capitulatie te herdenken en niet de bevrijding van de geïnterneerden. Dat laatste zal ook niet mogelijk zijn om daar één datum voor vast te stellen. Zij die het "geluk" hadden in bv Batavia, Bandung te zitten werden relatief snel bevrijd. Voor hen die de pech hadden in "Republikeins gebeid" te zitten duurde het soms nog 18 maanden.

Persoonlijk kan ik mij meer vinden om op 4 mei te herdenken als nationale herdenkingsdag

Voor geïntereseerden: a.s. donderdag, 13 aug wordt uitgezonden op Ned 2 van 22.40 - 00.25u "het jaar 2602 - kampherinneringen" van kinderen die toen tussen de 4 en 18jr jong waren. Dat jaartal is de japanse telling voor ons 1942.

Geplaatst door gerdudi op 21:07 10-aug-2009
Meld als ongepast

Natuurlijk moet er op 15 augustus gevlagd worden ...


... ik ben dan jarig :-)

Geplaatst door gratis&voorniks op 22:52 10-aug-2009
Meld als ongepast

En daar moeten we ineens na 64 jaar op geattendeerd worden!??

Geplaatst door Rodolfo op 23:52 10-aug-2009
Meld als ongepast

nee Rodolfo, ik ben 41

Geplaatst door gratis&voorniks op 01:03 11-aug-2009
Meld als ongepast

@gerdudi op 21:07 10-aug-2009; Ik sluit me aan bij jouw oproep om op 4 mei te herdenken als nationale herdenkingsdag. En het daarbij te laten. Door dit uit te breiden naar allemaal afzonderlijke herdenkingen voor afzonderlijke gebeurtenissen verliest de herdenking aan kracht. Staan er iedere keer kleinere clubjes bij herdenkingsmonumenten. Juist door het voortschrijden van de tijd moet je dit juist meer centraliseren. Dan kunnen volgende generaties zich er ook makkelijker aansluiten. Helaas zal er ook in de toekomst nog veel meer bij komen om te herdenken, ben ik bang...

Geplaatst door DeMug op 01:27 11-aug-2009
Meld als ongepast

nou, me verjaardag herdenken hoeft niet hoor, DeMug

Geplaatst door gratis&voorniks op 04:15 11-aug-2009
Meld als ongepast

Gefeliciteerd @gratis&voorniks

Geplaatst door sheep1 op 09:17 11-aug-2009
Meld als ongepast

@gratis&voorniks, staat a.s. zaterdag koffie&gebak klaar voor degenen die langs komen om je te feliciteren?

Geplaatst door gerdudi op 10:33 11-aug-2009
Meld als ongepast

15 augustus hoort net zo goed herdacht te worden als 4/5 mei. Waarom moet het in Nederland altijd weer anders? In heel de wereld, althans de delen die op beide fronten actief waren, worden beide dagen herdacht. Dat nederland collectief geheugen verlies heeft als het om voormalig Nederlands-Indie gaat doet daar niets aan af. het De mensen die terugkwamen uit NI na de oorlog konden het lekker zelf uitzoeken. Bovendien is veteranendag de dag dat alle uitgezonden militairen worden bedankt/herdacht, van verleden tot heden dus....

Geplaatst door Ardos op 11:32 11-aug-2009
Meld als ongepast

Adros, ben het wel met jou eens. Wat is er mis om beide dagen te herdenken met de vlag uithangen?


Geplaatst door Stephan op 11:41 11-aug-2009
Meld als ongepast

@gratis&voorniks, staat a.s. zaterdag koffie&gebak klaar voor degenen die langs komen om je te feliciteren?

Geplaatst door gerdudi op 10:33 11-aug-2009

vind dit onderwerp nou niet van dien aard om er zulke grappen over te maken


Geplaatst door jos1985 op 11:48 11-aug-2009
Meld als ongepast

@jos1985, dat @gratis&voorniks a.s. zaterdag jarig is is zeker toch wel een felicitatie waard naar goed Nl gewoonte, toch.

Dat die verjardag nu samenvalt met de capitulatie van Japan is een feit waar gratis&voorniks niets mee van doen heeft.


Geplaatst door gerdudi op 16:57 11-aug-2009
Meld als ongepast

ik ben idd van na 1945, en die 2 atoombommen hebben de oorlog toen veranderd.
deze gebeurtenis is belangrijk geweest, voor europa, voor azië, en ook voor het toekomstige Israël.

en kijk eens wat voor zooitje ze er van maken....

*koffie en gebak staat klaar

Geplaatst door gratis&voorniks op 17:14 11-aug-2009
Meld als ongepast

Zoals ik al in mijn eerdere postings stelde: natinaal de vlag uit op 15 augustus hoeft voor mij niet. Om persoonlijke reden; de capitulatie van Japan staat voor mij niet synoniem met het einde van de oorlog.

Waar ik wél blij mee ben, is dat sinds een jaar of 4/5 er meer aandacht wordt besteedt aan de gebeurtenissen in het Verre Oosten.

Jarenlang werden de gebeurtenissen in het voorm. Ned Indië van tijdens en na de capitulatie als het ware onder het kleed gehouden.

Zo kon het gebeuren dat je opmerkingen kreeg als bv: "wij moesten in de hongerwinter tulpenbollen eten. Jullie zaten wel in een kamp maar hadden lekker elke dag zon". Nou lekker die zon, temp ±45°C, de hele dag op een golfplaten dak en dagelijks rantsoen voor een kind twee lepels stijfselpap.

Geplaatst door gerdudi op 18:41 11-aug-2009
Meld als ongepast

Haarlems Dagblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
’Op 15 augustus moet worden gevlagd’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Compensatie Rawagede moet worden gedeeld'
» ‘Beeld van generaal Spoor moet worden bijgesteld’
» Hulp na ramp moet soms verboden worden
» 15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië
» Indonesië wil weer lid worden van OPEC

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: