Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ van oorlog

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ van oorlog Empty
BerichtOnderwerp: Documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ van oorlog   Documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ van oorlog Icon_minitimedi 14 aug 2018 - 8:24

Documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ van oorlog

12 augustus 2018 was de première van de 45 minuten durende documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ in het Filmhuis in Den Haag. Vanwege de vele aanmeldingen werd de film 3x vertoond. in
Het Filmhuis schrijft hier over: “De documentaire is een verhaal over liefde, scheiding, pijn en verdriet. Als gevolg van een nietsontziende oorlog. De familieleden ondergaan de gevolgen aan den
lijve, van de Japanse bezetting in Nederlands-Indië en de opstand van de Indonesiërs tot en met de
komst van ruim 330.000 Indische Nederlanders in Nederland.
Dit dramatisch tijdsbeeld wordt voor iedereen invoelbaar gemaakt. We kunnen ons identificeren met de familieleden. De bewogen geschiedenis komt tot leven, ook en juist voor nieuwe generaties. Het is het verhaal van de eigen familie van filmmaker Chris de Ceuninck van Capelle.
Aanleiding was de ontdekking in het ouderlijk huis van de filmmaker. Hij vond een oude Rode Kruis doos uit de oorlog. In de doos zaten stapels brieven. Een nieuwe wereld ging voor hem open: een wereld van liefde, vertwijfeling, hoop en angst. Geroerd door wat ze elkaar schreven, besefte hij dat de oorlog veel meer impact op het familieleven had dan hij voor mogelijk hield. De brieven vertellen het verhaal van zijn ouders en zijn zus in een tijd van onveiligheid, lijden en verlies, geschreven na de capitulatie van Japan in 1945. De film volgt nauwgezet hun verhaal over de ontberingen in de kampen, de onmenselijke transporten in de zogenaamde hell ships en de belegering van het familiehuis. De film eindigt met de gevolgen van een oorlog: de trauma's die de betrokkenen vaak nog dagelijks ervaren. Aan het woord komen de laatste overlevenden en lotgenoten van de familie. De film kan ervaren worden als een universeel statement over het belang van de vrede. Het illustreert wat een oorlog op persoonlijk niveau en met een samenleving doet”.
Na afloop was er uiteraard een hapje en een drankje!



Foto’s: https://photos.app.goo.gl/6E9Yqq97FyshVrLj7
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Documentaire ‘Mijn familie in tijden van oorlog’ van oorlog
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De vergeten oorlog'; de nieuwe documentaire van Henny Ram
» 27-10-2015 NPO2, 21.20 uur: Onverwerkte oorlog in Indonesië, Andere Tijden
» De oorlog van mijn moeder - Yaël Vinckx
» Oorlog na de oorlog. Herinneringen aan Nederlands-Indië
» Uitnodiging perspresentatie De Oorlog en 13 in de Oorlog

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Foto's en verslagen-
Ga naar: