Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles'

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles' Empty
BerichtOnderwerp: Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles'   Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles' Icon_minitimedi 1 sep 2009 - 8:21

'In de buurt let ik ook op alles'
Redactie - 1 september 2009

Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles' 3877625004_b73cd9c09c_o Elly: 'Ik ga niet achter de geraniums zitten.'
Tekst en foto Sara Klaverdijk.

CHARLOIS - 'Gisteren hebben we nog 2149 kratten bij de Voedselbank gevuld', begint Elly Pesik (69). Op de vroege morgen is de bevlogen en altijd goedlachse vrijwilligster alweer bezig met de volgende klus: vervoer regelen voor gasten en vrijwilligers van Nationale Vereniging De Zonnebloem. 'We gaan een dagje naar Blijdorp.' Bij deze vereniging voor langdurig zieken is ze secretaris.

Bij Stichting Mara houdt ze zich bezig met het project Welkom in Rotterdam, waarbij Rotterdammers met nieuwe stadsgenoten worden gemixt. 'Mijn taak is monitoren. Ik bel de mensen op om te vragen hoe het ging. Daarvan maak ik een verslagje', vertelt ze. Eveneens zet ze zich in voor Rita's Reisbureau, dat vakanties organiseert voor mensen met weinig geld.

Sinds 2005 gaat ze op Pelgrimstocht naar Lourdes onder leiding van wethouder Lucas Bolsius. Ze helpt onder meer met rolstoelduwen. 'O ja, ik ben ook nog deelraadslid in Charlois geweest, was lid van de Werkgroep Herkingenbuurt en heb jarenlang een eetgroepje gehad', lacht ze. 'Ach, je rolt van het een in het ander. Het komt op mijn pad. Ik ga niet achter de geraniums zitten. Het zijn allemaal zulke leuke dingen, waardoor ik het leuk vind om te doen. 's Avonds ben ik ook nog wel eens bezig. In de buurt let ik ook altijd op alles.'


Roots

In Indonesië, waar haar roots liggen, is het de normale gang van zaken om elkaar te helpen. 'Je moet wel, er zijn geen voorzieningen zoals hier. Je krijgt het ook terug van de mensen en leert van hen. Het is een wisselwerking. Ik ken een mevrouw in een scootmobiel waar zo'n vrolijkheid vanaf straalt. We praten over koetjes en kalfjes en over de zeelucht. O, wat vind ik dat mooi. Ik kan lopen maar jij niet en toch ben je zo vrolijk, denk ik dan. Dat maakt mij zo dankbaar. Ik heb echt respect voor mensen.' Haar drijfveren zijn het geloof en de liefde van God. 'Als ik merk dat er wel eens iets vervelends is, denk ik: ik doe het voor de Lieve Heer. En dan lach je weer.'

Elly en haar man Ruud kwamen in 1962 naar Nederland en verhuisden zeven keer. De jasmijn in Pendrecht zorgde ervoor dat Elly niet meer weg wou. Ze sloot zich aan bij de Sint Bavokerk waar ze nog steeds de contactpersoon is. Tijdens de fancy fair op 26 september verkoopt ze weer haar populaire potjes zelfgemaakte sambal.

De Pendrechtse is aangesloten bij de katholieke Karmel-groep in Sittard. 'Daar vind ik mijn bron en haal ik mijn inspiratie vandaan om er voor de mensen te zijn. Ik vind rust in het klooster.'


At your service

'Net als Pim Fortuyn zou ik willen zeggen "At your service". Ik besef dondersgoed dat ik de dingen niet alleen in mijn eentje kan maken, daar heb ik anderen hard bij nodig. Goddank zijn ze er in Pendrecht: al die vrijwillige hulpverleners, ze zijn ontelbaar! Daar ben ik trots op, en dankbaar dat ik het radertje in het geheel mag zijn.'


De Echo
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles'   Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles' Icon_minitimedi 1 sep 2009 - 8:28

Dit is nu wat je noemt: Cap Jempol. duimenop

Bravo !!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
 
Elly Pesik: 'In de buurt let ik ook op alles'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Christchurh... niet Indonesia maar wel in de buurt en ook in de buurt van Om K.
» 'Blijf uit de buurt van vleermuizen!'
»  Hele buurt high door verbranding wietvondst
» Leegstaand huis in Molukse buurt Nijmegen beklad
» Molukse culturele middag in Huis van de Buurt de Pelkwijk

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: