Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ons Indisch erfgoed als vuile was

Ga naar beneden 
+3
ElEl
Boeroeng
wu
7 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimewo 7 okt 2009 - 9:51

Komt de Nederlandse maagd ooit als een grote meid over haar koloniale verleden heen? Van Suriname wilde ze snel af wezen, toen grote stromen ‘rijksgenoten’ eieren voor hun geld kozen en deze kant opkwamen. Ook van de Antillen wilde ze af, maar de eilandjes vormen al jaren een vastgeroeste nagel aan de Hollandse doods- en schatkist. Het einde is niet in zicht.

Ons Indisch erfgoed als vuile was 3987606899_125e2bed46_o

Van Nederlands-Indië daarentegen heeft ze nooit af willen wezen. Het afscheid van haar favoriete kolonie is afgedwongen, na een nare oorlog en onder de ogen van vreemde mogendheden. Daarom konden veel mensen destijds niet echt geloven dat ‘Indië’ voorbij was. De kwetsuur zat te diep. De overkomst van massa’s mensen die opvielen in het straatbeeld van de jaren vijftig hielp niet echt: de Indo’s waren liever dáár gebleven. Maar omdat ze niets liever dan echte Nederlanders wilden zijn, maakten ze er het beste van. Hun bruine vel zat in de weg, wat werd gecompenseerd door hun overlevingsstrategie: de innerlijke koloniaal aanspreken. Daarmee bedoel ik de oude neiging om een blanke of koloniale identiteit aan te nemen, om ‘de Hollander’ beter te vinden, gelijk te geven en als voorbeeld te nemen. De grootscheepse naoorlogse onderneming om wat nog restte van Indië te vergeten en te verloochenen, kwam dus van twee kanten. Zowel de kolonisator als de koloniale creatie, de Indo, hadden geen belang bij een transparante en realistische afwikkeling van politieke belangen en voormalige ongelijkheden. Zwijgen en vergeten dus.
Hoe kwam dat? Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat het besluit uit 1942 om de backpay nooit uit te betalen, al die jaren in stand is gebleven? Hoe heeft de Nederlandse samenleving zo lang een miljardenschuld aan het voormalige overzeese deel van die samenleving eenvoudig kunnen negeren? Niet alleen negeren, maar ook belachelijk maken? Cruciale vragen, die schreeuwen om onderzoek.
De historicus Hans Meijer heeft tot in detail nagelopen hoe het lange en pijnlijke politieke en juridische proces rond de backpayclaim in zijn werk is gegaan. De vragen hoe zoiets überhaupt kon gebeuren en waarom de Indische postkoloniale erfenis gereduceerd moest worden tot een ‘culturele’ nostalgiekermis met een doorlopend Indisch buffet, komen aan bod in mijn boek Ons Indisch erfgoed. Zestig jaar strijd om cultuur en identiteit. Daarin beschrijf ik het proces van teloorgang van Indische belangen, een proces waarin niet alleen ‘Hollanders’ maar ook Indo’s en totoks een rol spelen. Dat doe ik nadrukkelijk als cultureel antropoloog.
Pas na het verschijnen ervan zie ik in hoe groot het taboe in Nederland is op het wroeten en de moderne Indische geschiedenis, hoe hevig specifiek voor het ‘Indisch meisje’. Indische narigheid, dat is me wel duidelijk geworden, moet zich beperken tot de oorlog, de oorlog en de oorlog. Daarvóór heeft alles de kleur van sepia aangenomen; daarná is er het schijnheilige respect voor ‘de Indische cultuur’, waaraan veel subsidiegeld mag worden uitgegeven – voornamelijk aan niet-Indische Indië-deskundigen en tempo-doeloe-uitmelkers.
Uit ettelijke reacties op mijn onorthodoxe boek maak ik op dat het minstens tweehonderd jaar te vroeg is verschenen. De Indische gemeenschap in de vorm van de toonaangevende firma Tong-Tong, de baas van voorheen Pasar Malam Besar, is bijvoorbeeld nog steeds niet toe aan controverse, zelfreflectie of zelfs maar dialoog. Toch wil ze een dynamische onderneming zijn, die zich vernieuwt en zich daarom heeft herdoopt in ‘Tong Tong Fair’. Allemaal windowdressing. Hoofdredacteur Peter van Riel informeerde bij de dames van de organisatie waarom mijn boek geheel genegeerd is tijdens de laatste editie van Tong Tong Fair. Hij hoorde: ‘Er verschijnen al zovéél nieuwe boeken’. En: ‘Een debat over dat boek is teveel incrowd-gericht’.

Controversieel

Vandaar de uitnodiging van Van Riel om voor Archipel een overzicht te maken van de (uitgebleven) reacties op Ons Indisch erfgoed, waar ik graag op inga. Wegens ruimtegebrek beperk ik me tot de meest opvallende in negatieve zin, want dat is de meest onthullende (non-)respons.
Ik moet bekennen: ik was dolgelukkig met de ‘bespreking’ van Rob Malasch in Moesson. Vóór het boek verscheen had ik regelmatig telefonisch en mailcontact gehad met redacteur Geert Onno Prins, die geïnteresseerd bleek in mijn onderzoek en aan vervolgprojecten dacht: een voorpublicatie, een groot interview, lezingen en debatten zelfs. Maar liefst drie drukproeven gingen naar Moesson, daarna kwam ook nog het verzoek om het hele tekstbestand maar naar de redactie te mailen. Had ik er dus naast gezeten met mijn sombere analyse van het blad in mijn boek? Was Moesson ineens wél in staat om controversiële onderwerpen op te pakken en evenwichtig uit te werken? Gelukkig niet! Malasch, die Ons Indisch erfgoed naar verluidt niet zelf heeft kunnen lezen (behalve de passage waarin hijzelf figureert), trakteerde de Moesson-lezers op oud-Indisch moddergooien, raaskallen en insinueren, zonder daarbij iets van de bedoeling en opzet van het boek – vrucht van wetenschappelijk onderzoek – duidelijk te maken. Daar bleef het bij, wat Moesson betrof. De onmacht van niet alleen Malasch, maar ook Moesson om inhoudelijk met tegendraadse geluiden om te gaan bevestigt enkele conclusies van mijn onderzoek. Dat is altijd fijn. Maar om te merken dat de oude koloniale reflex nog springlevend is in Indische boezem, zowel bij Tong-Tong als bij Moesson, dat is niet zo fijn.
Er is nog méér niet fijn: het onvoorstelbaar oudkoloniale verhaal waarmee John Jansen van Galen mijn boek in de vorm van een ‘recensie’ in Het Parool afdeed. Een lezeres van die krant, Sylvia Dornseiffer (voormalig directeur van het Fonds voor de Letteren) liet in een ingezonden brief weten wat ze ervan vond:

‘Zelden zo een slordig en geborneerd stukje gelezen als de ‘recensie’ van John Jansen van Galen van 4 februari over Ons Indisch Erfgoed van Lizzy van Leeuwen. In plaats van de auteur te introduceren […], mijmert Van Galen over het meisje voor hem in de schoolbank en gebruikt daarvoor een versleten stereotiep: “een Indisch meisje met een lichtbruine huid, lang fluweelzacht zwart haar, een indolente motoriek en een geur die naar de tropen zweemt”. Wake up John Jansen van Galen, het is 2009! De inleiding maar ook de inzet van Van Leeuwens studie gaan Van Galen boven de pet. Dat kan en is voorstelbaar. Maar om in een P.S. de lezer te waarschuwen voor een ‘onbegrijpelijke’ inleiding is een niet eerder vertoond staaltje onfatsoenlijke bespreekkunst. De recensie zelf staat bol van bekende weetjes, maar gaat voorbij aan de inzet van het boek.
Debat
[…] Ons Indisch erfgoed is de wrange smaak van een verloren debat. Dat pijnlijke proces, waarin de Indische gemeenschap zelf niet wordt gespaard, is precies en genuanceerd beschreven. Dat is een belangrijke verdienste van Van Leeuwens studie, de eerste in de serie Postkoloniale geschiedenis in Nederland, een KNAW/NWO-onderzoeksproject ‘Bringing History Home’. Dat project is […] niet gefinancierd uit het fonds waarmee de Nederlandse regering ‘een gebaar’ naar de Indische gemeenschap heeft willen maken.’

Het stuk werd niet geplaatst. Het mooie van de Parool-recensie is wel dat het het ‘witte’ broertje is van die van Moesson: Malasch overschreeuwt zichzelf namens de gekoloniseerde Indo die, onmachtig, zichzelf wit wenst maar zijn huid bruin weet, Van Galen is de witte koloniaal die zich vanuit zijn machtspositie kwijlend verliest in de eeuwige erotische fantasie over het bruine meisje. Bij elkaar genomen geven de recensies het koloniale machts- en gendertrauma, waar beide mannen openlijk in zijn blijven steken, prachtig weer. Geen van beiden kunnen ze het hebben dat een ‘Indisch meisje’ schrijft over postkoloniale politiek, strategie en macht.
Indische vrouwen, ook de geleerde, kunnen maar beter zwijgen. Dat lijkt op te gaan voor de leerstoel – of is het een krossie malas ? – Koloniale en Postkoloniale Literatuur- en Cultuurgeschiedenis, vanwege Het Indisch Huis nog gevestigd bij de Universiteit van Amsterdam. Gezien de ruime aandacht in mijn boek voor dat frauduleus ter ziele gegane instituut waren de verwachtingen over de reactie vanuit speciaal deze leerstoel bij nogal wat betrokkenen hooggespannen – voor niets, er is geen enkele beweging zichtbaar op het achtererf.

Postkoloniaal

Dan liever de bespreking in NRC Handelsblad door Elsbeth Locher-Scholten van deel twee in de serie genaamd ‘Postkoloniale geschiedenis in Nederland’, waarin mijn boek als eerste verscheen. Deel twee, Terug uit de koloniën. Zestig jaar postkoloniale migranten en hun organisaties, is geschreven door Ulbe Bosma, een prachtig boek. Dat prof. dr. Elsbeth Locher-Scholten (met emeritaat) zich niet heeft verwaardigd om ook mijn boek te recenseren begrijp ik volkomen. Maar dat ze niet de moeite neemt om het bestaan ervan, of van de auteur, of van de door Gert van Oostindie geïnitieerde serie (van zijn hand verschijnt later dit jaar deel drie) in haar bespreking te melden, dat is toch vreemd. Óver Indische vrouwen schrijven doet ze namelijk graag, maar misschien is het niet de bedoeling dat deze vrouwen ook zichtbaar deelnemen aan het wetenschappelijk debat over ‘Indië’? Wellicht zijn ze niet objectief genoeg? Of weten ze juist tevéél? Of is het gewoon maar de neokoloniale wind die als vanouds door de Indische gangen van academia waait? Mogelijk horen we daar ooit nog het fijne van vanuit de leerstoel Koloniale en Postkoloniale Literatuur- en Cultuurgeschiedenis – voordat het achtererf instort.



De redactie van Archipel is voornemens een debat te houden rond 'Ons Indisch erfgoed'. Dit zal plaatsvinden in het Indisch Herinneringscentrum Bronbeek in Arnhem. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via archipel@maasland.com


Archipel, herfstnummer 2009
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimewo 7 okt 2009 - 10:34

Ik heb het boek 'ons Indisch erfgoed' gelezen, maar ik zag niet veel van het tegendraadse thema .
Jaja... een kritische opmerking naar deze, een verwijtje naar gene, maar dat is normaal..
Wat was dat tegendraadse en controversionele thema nu eigenlijk?
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimewo 7 okt 2009 - 10:39

Lizzy is een beetje teleurgesteld dat haar boek niet de hemel in is geprezen zoals zij hoopte
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimewo 7 okt 2009 - 11:22

Yep, te weinig aandacht in de pers. En door het artikel inde GA komt haar boek automatisch ook weer in de aandacht.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimewo 7 okt 2009 - 18:51

p.s.

naam van de schrijfster en welke publicatie het is ...is niet duidelijk

wat moet ik hiermee?
"Uit ettelijke reacties op mijn onorthodoxe boek maak ik op dat het minstens tweehonderd jaar te vroeg is verschenen. De Indische gemeenschap in de vorm van de toonaangevende firma Tong-Tong, de baas van voorheen Pasar Malam Besar, is bijvoorbeeld nog steeds niet toe aan controverse, zelfreflectie of zelfs maar dialoog."

*ik snap het thema idd niet goed... moet ik 200 jaar wachten dan ?
hoe moet ik het verder uitleggen?
* Indische mensen zijn 'nog steeds niet toe aan controverse, zelfreflectie of zelfs maar dialoog'
of
* firma Tong Tong is 'nog steeds niet toe aan controverse, zelfreflectie of zelfs maar dialoog'

en waarover die zelfreflectie, dialoog etc ?
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimedo 8 okt 2009 - 10:41

ik snap niks van Lizzy

eerst maakt ze een boek over het Indische erfgoed, en vooral het onderwerp HIH was een grote trekker (volgens mij..)
dan hoor ik een hele tijd niets van/over haar (ligt misschien aan mij..)
en dan schrijft ze een stuk over Wilders in de Groene en heel Nederland klimt in de pen (héél Nederland?? nou ja.. Indisch Nederland dan Wink )

en nu opeens dit.......... beschuldiging hier.. beschuldiging daar...

Ben benieuwd wat haar volgende stap is



farao
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimedo 8 okt 2009 - 12:13

....Ben benieuwd wat haar volgende stap is....


Eerst bijkomen van alle blablabla, dan een portie lumpia's opeten, dan nadenken wat ze dan weer zal reutemeteuten, dan ineens..........

koopt ze een goedkope ticket bij de KLM(is in aanbieding nu), vertrekt richting zon je weetwelwaar en dan ineens zie ik haar (tegen die tijd) lopen daar ergens op de alun alun inspiratie opdoen. ( denk ik.) Very Happy

Ik ga maar 's mijn koffer vast pakken. Aju paraplu/H duimenop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimedo 8 okt 2009 - 14:07

In de Groene Amsterdammer van vandaag het grote artikel van Lizzy van Leeuwen met de titel “Jij hebt geen land!”. Is een interview met vijf Indo’s over Geert Wilders.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimedo 8 okt 2009 - 19:36

Rolling Eyes yep... die hebben wij heel toevallig ook, dankzij anonieme welingelichte bronnen...



Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimedo 8 okt 2009 - 21:33

Ik heb de recensie van Malash in de Moesson van december gelezen en ik vond het ook te grof, te ongenuanceerd...
Maar hem daarom koloniale eigenschappen toedichten is net zo ongenuanceerd en te grof..
Ik zie hier een patroon in hoe ze mensen wegzet in hokjes ..
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitimedo 8 okt 2009 - 21:56

Waarom wordt het als "vuile was " gezien ?

Wordt het geen tijd om bepaalde zaken goed te onderzoeken , te bespreken zolang de oudere 2de generatie Indo' s die het zelf meegemaakt hebben het nog kan navertellen ?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Ons Indisch erfgoed als vuile was Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ons Indisch erfgoed als vuile was   Ons Indisch erfgoed als vuile was Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ons Indisch erfgoed als vuile was
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ‘Boschbrand’ is niet gewoon erfgoed, het is koloniaal erfgoed
» Inventarisatie Indisch gebouwd erfgoed
» In Beeld: Ralph Kneefel waakt over Indisch Erfgoed
» Lezing in Museum Rijswijk over Indisch Erfgoed in den Haag
» Met de smartphone wandelen langs Haags-Indisch erfgoed

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: