Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 VI - Indo’s nog steeds vergeten groep

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedi 24 nov 2009 - 11:30

Indo’s nog steeds vergeten groep

Den Haag – “Het staat helaas vast dat de overheid niet bereid is de kosten van een Indisch cultureel centrum voor haar rekening te nemen. Er is geen beleid gericht op de Indische Nederlanders, hoewel zij de grootste groep migranten vormen.”

“Elke andere ‘minderheid’ met een eigen cultuur wordt door de overheid gesubsidieerd: Indische Nederlanders worden nog steeds vergeten. Maar wij moeten ons niet uit het veld laten slaan. Integendeel, het prikkelt ons om te bewijzen wat wij waard zijn.”
Bittere woorden van voorzitter mr. E. Schenkhuizen van de Stichting nazaten Indische Nederlanders en sympathisanten (Nines) tijdens de opening van de Indische dag, zaterdag in het Haags Congresgebouw.

Het was wel een bijzondere manifestatie: ruim tweeduizend bezoekers hebben zich kunnen overtuigen dat het de groep ernst is. Er waren natuurlijk wel nostalgische elementen: het optreden van Wieteke van Dort en de vele krontjong-ensembles en niet te vergeten een scala van Indische culinaire geneugten, maar de tempo-doeloesfeer was er een beetje uit.

Men kon goed merken dat de organisatie van deze dag – mede mogelijk gemaakt door toch een subsidie van het ministerie van WVC van tienduizend gulden en het belangeloze optreden van alle artiesten – in handen was van de tweede generatie. Een soort zakelijkheid, zo men wil een verharding, liet zien dat er iets op handen was: de herontdekking van het Indo-zijn.

Synthese
Van twaalf uur ’s middags tot middernacht waren er vele programma’s. Indonesische inbreng, zoals angklung-orkesten en pentjak-silat naast specifiek Nederlandse bijdragen demonstreerden dat de Indische Nederlander in zijn maag zit met zijn twee herkomsten en nu op weg is naar een synthese, waarbij het Indonesische element – er was grote belangstelling van de Indonesische ambassade – niet weg te denken viel.

Wieteke van Dort typeerde verder: de eerste generatie heeft keihard aangepakt. Zonder protest begonnen directeuren en jongere ambtenaren na hun komst in Nederland opnieuw als jongste bediende en geluidloos ging de Indische groep op in de Nederlandse samenleving.

Maar de jongeren willen dit niet langer: auteur Jill Stolk, voordragend uit haar binnenkort te verschijnen boek ‘Kleurverschil’, probeerde de vraag wat het betekende een Indo te zijn, te beantwoorden en kwam tot meer dan vijftig antwoorden. Maar een Indo komt pas tot bezinning als hij omstreeks dertig jaar is en daarom moet men niet wanhopen als de jongeren zich nu nog over andere dingen druk maken.


Trouw?
Maandag 3 oktober 1988?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedi 24 nov 2009 - 12:17

Trouw?... Yes..... Enggi Ndoro.
3 okt 1988? Yes..... Podo, Enggi Ndoro. Very Happy
duimenop
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedi 24 nov 2009 - 12:56

Very Happy was een gokje...


en ik wou.. ik wou.. dat ik een ietsie pietsie Javaans heb geleerd van mijn papi..
of een kamus Jawa had

flower
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedi 24 nov 2009 - 17:01

Ja, deze dag weet ik me nog goed te herinneren!

sunny
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedo 26 nov 2009 - 12:19

Henri R. Cingoor schreef:
Trouw?... Yes..... Enggi Ndoro.
3 okt 1988? Yes..... Podo, Enggi Ndoro. Very Happy
duimenop
Ik zou zeggen Ndoro Ayu
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedo 26 nov 2009 - 12:29

Om Sid, als tegen webmaster wujud zeg ik altijd officieel alleen maar Ndoro, anders ruwet, want zij is in werkelijkheid mijn Mbak'yu Very Happy Very Happy Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitimedo 26 nov 2009 - 13:19

ja, het is goed met jullie Razz


Ik hoor mijn vader nu zeggen: Werkudoro.. (werkudoro? wa's da ook weer? scratch )
en ben maar gaan googlen.... "Werkudoro is Bima, nummer 2 van de Pandawa's"
Ach ja, ik had het moeten weten..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Empty
BerichtOnderwerp: Re: VI - Indo’s nog steeds vergeten groep   VI - Indo’s nog steeds vergeten groep Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
VI - Indo’s nog steeds vergeten groep
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Niod bekijkt vergeten groep
» De vergeten Indo's in Surabaya.... 23-11-2012 17.35 uur Ned. 2, AUB, help ze. Het is toch onze bangsa....
» Geschiedenisles groep 5 - 6
» Archief IG-Groep
» Groep 8 van De Vos krijgt les over de oorlog

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Geschiedenis-
Ga naar: