Rokers voor het gerecht in Surabaya SURABAYA - Een districtsrechtbank in Surabaya heeft voor het eerst rokers die het lokale rookverbod overtraden veroordeeld. Roken op openbare plekken is verboden sinds de verordeningen van kracht werden. Een van de rokers die werd veroordeeld was teleurgesteld in zijn veroordeling, terwijl hij slechts een boete van 40.000 Rupiah (2,85 euro) hoefde te betalen. De maximale geldboete voor overtreding van de verordening is 50 miljoen Rupiah (3.571 euro).
"Ik wist niet dat er zo'n verordening was. Het is nog meer teleurstellend dat ik opgepakt werd toen ik stond te roken in een winkel van een kennis. Ik viel niemand lastig met mijn rook," verteld Liem na de rechtszaal. Leden van de civiele politie (Satpol PP) betrapten hem afgelopen zondag al rokend op de Jembatan Merah brug in de stad. Twee anderen werden die dag ook gearresteerd voor roken in een winkelcentrum. In totaal werden vier pakjes sigaretten in beslag genomen.
De verordening schrijft voor dat winkelcentra, kantoren en andere openbare gebieden plekken zijn waar roken alleen is toegestaan op aangewezen plaatsen. Roken op religieuze plekken, kinderspeelplaatsen en onderwijsinstellingen is geheel verboden. Deze regels zijn vrijwel identiek aan die in Jakarta van kracht zijn, maar controle op de verordening was tot deze week nog vrijwel niet aanwezig.
Eigenaren van gebouwen moeten borden ophangen waarop het rookverbod duidelijk word gemaakt. Ook moeten zij voorzien in ruimten waar mensen die echt niet zonder kunnen, een sigaretje kunnen opsteken. Liem voegde toe dat overheidskantoren in de stad over het algemeen niet voorzien in een rookruimte, en zouden hierom ook beboet moeten worden.
Een woordvoerder van de civiele politie liet weten dat controle van de verordening ook bewustzijn zou moeten kweken voor de verordening in de stad. "We zullen blijven controleren in winkelcentra, treinstations en plaatsen die bepaald zijn als ruimten waar alleen gerookt mag worden in bepaalde vertrekken," zei Moesaffah. Hij zei ook dat de meeste winkelcentra nog geen special rokersruimten hadden. Satpol PP heeft echter geen vergaande macht om bijvoorbeeld vergunningen te bevriezen.
blog.indonesiepagina.nl