OK, ok, de Ikan Lele Kuning.
Hieronder een beknopte omschrijving van deze bizondere vis en de gegevens zijn ontleend aan het Indische Dikke D...Woordenboek.
De Ikan lele kuning heeft kameleonachtige eigenschappen, aangezien hij van kleur kan veranderen:
Bruin tot donkerbruin komt door een teveel aan kluweknoten in de gerechten of een teveel aan petis.
Geel tot goudgeel komt door een overdaad aan kemirinoten of kunyit/kunir.
Is ie grijsachtig van kleur, dan dient subiet een arts gehaald te worden, want dan is ie ziek.
Roodachtig komt door een teveel aan lombok en de vis kan hier pertinent niet zo goed tegen en het gevolg is het uiteenvallen in duizenden kleine stukjes vis.
Verder heeft de Ikan lele kuning de vriendelijke eigenschap, dat ie zich al van verre aankondigt aan de medegebruikers van de rivier, zodat deze zich tijdig in veiligheid kunnen brengen en dat is natuurlijk wel zo prettig, vooral als je je tanden aan het poetsen bent of de was boent.
Ferfente liefhebbers van de visserij hebben echter niet al te graag deze Ikan Lele Kuning aan de haak, aangezien de vis een beetje vettige vieze smeuiige samenstelling heeft. Dat geeft wat problemen zoiets als vieze vingers, als je de vis van de haak probeert te peuteren.
Deze Ikan Lele Kuning komt veelvuldig voor in de binnenwateren van drukbevolkte gebieden in Indonesia. Misschien dat ie elders op de wereld ook nog voorkomt in deze vrije vormgeving is best mogelijk.
Ik zelf heb deze vissen heel vaak gezien, voorbij zien "zwemmen" in de kali Brantas en in de bergbeekjes van Trawas/Pacet. En misschien ook wel helpen te produceren(???)
Ergens in de Parahyangan (welbekend bij OmSid en OmKesas misschien???) zijn veel visvijvers, die goudvissen/karpertjes kweken en veelal heel vaak is er een restaurant nabij.
Deze restaurants hebben natuurlijk ook toiletten. Edoch, het zijn niet de gangbare toiletten zoals de moderne mens die kent.
Men lope een bambu stellage buiten het restaurant op, richting bambu hokjes en men gaat zitten of liever gezegd, men hurke neder en laat de overtollige ballast gewoon vallen in een keurige op maat gemaakte opening in de bambu vloer, alwaar beneden in de visvijver vol ongeduld de zwerm goudvisjes/karpertjes hun porties afwachten en kunnen aanvallen. Want die visjes houden niet van milieu verontreiniging.
Et voila, ik hoop dat de jongere generatie aan mijn explikatie een goede leerijke les heeft opgestoken
Voor de rest wens ik u allen een smakelijk eten toe.