Reizen Op een brommertje door de stad
Yogya is Indisch zoals het bedoeld isDoor: Maaike Boersma
Gepubliceerd: vandaag 21:35
Update: vandaag 21:32
De stranden van Bali zijn natuurlijk niet te versmaden, maar wie meer wil dan alleen een bounty-gevoel, maakt in Yogyakarta kennis met het échte stadse Indonesië.
Als je de geijkte toeristendingen wilt doen; het paleis van de sultan bezoeken, met de bus vol andere vakantiegangers naar de tempels, batik kopen op de Malioboro en ’s avonds naar een speciaal voor toeristen gemaakte dansvoorstelling, dan kan dat en dan kun je in Yogya absoluut een heel leuke tijd hebben. Maar Yogya biedt ook de uitgelezen kans om eens op een heel andere en avontuurlijke manier Indonesië te leren kennen.
De stad is, als vele Indonesische steden, niet mooi. Het is druk, chaotisch, met een bonte verzameling aan bouwstijlen dwars door elkaar heen. Hoewel het een miljoenenstad is, oogt Yogya heel wat vriendelijker dan zijn grote broer Jakarta, een paar honderd kilometer verderop. Nergens is hoogbouw te vinden, wat de stad een minder intimiderend karakter geeft.
De meeste toeristen doen Yogyakarta aan om van hieruit dagtripjes te maken naar Java’s grootste en bekendste tempels, de Prambanan en de Borobudur. Maar in plaats van in de toeristenbus te gaan zitten en je rond te laten rijden, is er een veel beter en leuker alternatief. Overal in de buurt van Prawirotaman, waar de meeste hotelletjes en restaurants te vinden zijn, kun je scooters huren. Het links rijden en het chaotische verkeer zijn misschien even afschrikwekkend, maar voor je het weet ga je mee in de flow en tuf je lekker op eigen tempo de stad uit, richting de tempels terwijl je onderweg de prachtigste plattelandstaferelen tegenkomt.
Universiteitsstad En als je genoeg hebt van het batik shoppen, is het zeker de moeite waard eens een bezoek te brengen aan de diverse galerieën van moderne jonge kunstenaars die door de stad verspreid liggen. Yogya is een echte universiteitsstad, en vanwege de grote kunstacademie ook het centrum van moderne kunst en cultuur op Java. Vanwege het open en jonge karakter van de stad is het ook een belangrijk centrum voor de gayscene in Indonesië, wat in een moslimland als dit een moeilijk onderwerp blijft.
Eten kun je in de Prawirotaman, waar de restaurants hun menu hebben aangepast aan de westerse smaak, maar veel leuker is het om naar het noorden van de stad te brommeren, waar veel studenten wonen, en daar ergens in een van de talloze eethuisjes langs de kant van de weg te gaan dineren. Toeval wil dat de Yogya-keuken bekendstaat om zijn milde en zoete gerechten, dus je hoeft niet bang te zijn dat je meteen vlam zal vatten vanwege de pepers. Ook cobra eten behoort tot de mogelijkheden.
Vergeet de vogeltjesmarkt, ook een van de toeristische trekpleisters, tenzij je houdt van kooien vol zielige beesten in de brandende zon. Honderd mussen in een kooi is doodnormaal en tien katten in een caviakooi eveneens. Leuker is het om de buurt van de vogeltjesmarkt te voet te verkennen. Kronkelstraatjes leiden je naar het voormalige waterpaleis van de sultan (zie foto), dat momenteel opgeknapt wordt, en waar men in schattige huisjes met luikjes woont.
En drink ’s avonds je halve liter Bintangbier nou niet in Jalan Sastrowitaman, waar alle backpackers verblijven, je de hoertjes van je af moet slaan en waar Indonesische boybands westerse nummers in fonetisch Engels nazingen. Pak liever de taxi naar het noorden en koop voor 1,50 een kaartje voor de Liquid, een discotheek waar geen oude westerse mannen zestienjarige pubermeisjes staan te versieren, maar waar alle Indonesiërs gaan dansen en waar je waarschijnlijk de enige blanke zult zijn. Maak je geen zorgen over de statafels op de dansvloer. Die verdwijnen om precies één uur, om plaats te maken voor een hossende menigte.
En in plaats van een vette hap bij de Febo, kun je hier na het stappen langs bij een van de vrouwtjes die midden in de nacht op een kleedje op straat een restaurantje beginnen. Snel dooreten, want je wilt voor vijf uur slapen, als de moskeeën beginnen te jengelen.
De Pers